Este responsabil cu planificarea și organizarea sesiunilor de instruire pentru angajați, asigurându-se că aceștia înțeleg și aplică cerințele standardelor ISO.
Implementarea standardelor ISO, deși asociată cu costuri inițiale semnificative, aduce beneficii pe termen lung, cum ar fi îmbunătățirea eficienței operaționale, creșterea satisfacției clienților și accesul la noi piețe - totodată, vorbim de o dimensiune mai mică a riscului sancțiunilor pentru neconformare la nivel legislativ. Companiile care se gândesc la certificarea ISO trebuie să anticipeze cheltuieli pentru consultanță, formarea angajaților, dezvoltarea documentației și realizarea auditurilor, dar aceste investiții pot fi justificate prin avantajele tangibile pe care le oferă certificarea, cum ar fi reducerea riscurilor legale, creșterea competitivității ori expunerea favorabilă la nivel internațional. Citește articolul
Departamentul de HR este direct afectat de modificările privind reînnoirea permiselor de conducere pentru angajații șoferi, dar mai ales de introducerea unui nou tip de concediu plătit, cel pentru îngrijirea persoanelor cu dizabilități. Ei trebuie să aplice aceste noi reguli în relația cu salariații.
Începutul lunii septembrie vine cu a doua sesiune ordinară din 2024 a Parlamentului, iar pe agenda senatorilor și deputaților se află mai multe proiecte care-i vizează pe cetățeni și care ar putea deveni legi până la finalul anului. Unele dintre măsurile luate în discuție sunt de dată recentă, dar mai sunt și unele a căror adoptare întârzie. Citește articolul
Informațiile despre plata contribuțiilor sociale și a impozitului pe venit sunt importante pentru gestionarea salariilor și a altor obligații legate de angajați.
Un prim aspect important de reținut este acela că obligațiile fiscale pot fi vizualizate de contribuabili atât prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) sau pe site-ul www.ghiseul.ro, în cazul creanțelor fiscale datorate bugetului de stat, cât și prin intermediul aplicațiilor informatice proprii dezvoltate la nivelul unităților administrativ-teritoriale sau pe site-ul www.ghiseul.ro, în situația creanțelor fiscale datorate bugetului local. Citește articolul
Departamentul HR poate fi interesat de modul în care funcționează piața muncii pentru anumite tipuri de servicii și de programele guvernamentale care pot sprijini angajarea persoanelor aflate în dificultate, mai ales dacă compania dorește să angajeze astfel de persoane sau să înțeleagă contextul social al angajaților.
Conform cadrului legal în vigoare, nu există constrângeri clare care să împiedice o persoană care beneficiază de ajutor social să obțină venituri și prin munca încadrată la prestatori casnici. Citește articolul
Contribuie la siguranța și sănătatea angajaților, la reducerea absențelor și la îmbunătățirea moralului. De asemenea, implică instruirea și conștientizarea personalului.
Standardele ISO reprezintă norme internaționale care definesc bunele practici în managementul calității, protecția mediului și siguranța ocupațională, fiind esențiale pentru companii în vederea îmbunătățirii eficienței operaționale, creșterii satisfacției clienților și accesului pe piețele internaționale. Cele mai comune standarde ISO, precum ISO 9001, ISO 14001 și ISO 45001, contribuie la asigurarea calității produselor și serviciilor, gestionarea impactului asupra mediului și crearea unui mediu de lucru sigur. Implementarea acestor standarde aduce beneficii semnificative, inclusiv optimizarea proceselor interne, conformitatea legală și îmbunătățirea imaginii companiei, iar impactul acestora poate fi măsurat prin indicatori de performanță, audite și feedback de la clienți și angajați. Discutăm astăzi despre aceste standarde cu Rareș Nicorici - Golden Audit Consulting. Citește articolul
Se ocupă de angajarea și gestionarea lucrătorilor temporari, asigurându-se că toate procedurile sunt conforme cu legislația muncii și că drepturile acestora sunt respectate.
Legislația în vigoare nu permite persoanelor fizice să beneficieze de muncă zilieră, precum permite legea prestatorului casnic pentru activitățile stabilite de aceasta. Există, însă, cazuri în care beneficiarii accesează servicii care nu se regăsesc nici în domeniile legii zilierilor, nici în activitățile stabilite de legea prestatorului, iar în acest sens trebuie să verificăm dacă persoanele care lucrează pentru noi sunt independenți autorizați sau lucrează în baza unui contract de muncă, pentru a evita deopotrivă potențialele litigii și contravențiile. Citește articolul
Este esențial pentru HR să înțeleagă mecanismele dialogului social, rolul sindicatelor și patronatelor, precum și modul în care sunt afectate negocierile salariale și relațiile cu angajații.
Directiva europeană privind salariile minime adecvate atrage atenția asupra dialogului social ca motor de promovare a bunăstării sociale. Crizele politice și lipsa legitimității partidelor ce participă în alegeri a contribuit la imaginea statului doar ca a unui furnizor de servicii pe care-l plătim lunar prin taxe și impozite. Participăm activ doar la alegeri, însă în rest, din cauza unei lipse de încredere în aparatul public, nu scriem petiții, nu facem reclamații și nici nu-i tragem la răspundere pe cei nominalizați în poziții cheie. Această imagine populară a statului avantajează partidele care țin de putere cu dinții căci cetățenii nu-i trag la răspundere îndeajuns de mult. Câteva critici pe Facebook, două manifestări, dar fără o implicare reală a multora în modul de funcționare a statului prin mecanisme care ne sunt puse la dispoziție. Citește articolul
Articolul vorbește despre cum inteligența artificială (AI) va schimba piața muncii, ce locuri de muncă vor fi afectate de automatizare și ce noi abilități vor fi necesare. Acest lucru este esențial pentru departamentul de HR, care trebuie să planifice cum să găsească, să pregătească și să mențină angajații în fața acestor schimbări.
Printr-un raport prezentat săptămâna asta, Organizația Internațională a Muncii atrage atenția asupra inegalităților în adoptarea inteligenței artificiale (AI) la nivel global. Disparitățile în accesul la infrastructura digitală, tehnologie avansată și educație agravează decalajele economice și sociale, afectând în special țările mai puțin dezvoltate. Raportul subliniază necesitatea unor eforturi concertate pentru a depăși acest decalaj digital, prin îmbunătățirea infrastructurii, dezvoltarea competențelor AI și promovarea guvernanței globale echitabile. Citește articolul
Raportarea de sustenabilitate include și aspecte sociale, cum ar fi condițiile de muncă, diversitatea angajaților și siguranța la locul de muncă, informații gestionate de HR.
Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate („Corporate Sustainability Reporting Directive” - CSRD) modifică, practic, fosta directivă privind raportarea nonfinanciară (NFRD), extinzând domeniul de aplicare și cerințele de transparență, pentru a îmbunătăți comparabilitatea, fiabilitatea și relevanța informațiilor de sustenabilitate raportate de companii. Aceste schimbări reflectă atât obiectivul Uniunii Europene de a extinde și îmbunătăți sfera și calitatea raportării privind sustenabilitatea în toate statele membre, cât și o conștientizare a importanței sustenabilității și a impactului corporativ asupra mediului și societății. Citește articolul
Este interesat de modul în care statul încearcă să formalizeze munca și să ofere beneficii sociale anumitor categorii de prestatori de servicii, ceea ce poate oferi perspective pentru gestionarea forței de muncă și a colaboratorilor.
Scopul legii prestatorului casnic este unul bine fundamentat: reducerea muncii la negru și oferirea posibilității lucrătorilor casnici de a beneficia de prestații sociale. Totuși, în ce măsură este atins dezideratul acestei legi, din moment ce beneficiarii înșiși s-ar putea simți descurajați să acceseze servicii casnice folosindu-se de legea prestatorului? De exemplu, pentru că procesul de ”contractare” și plată este mai complicat și de durată decât practica ”tradițională”, adică munca la negru. Citește articolul