HR se ocupă direct de angajați și de condițiile lor de muncă. Articolul este important pentru a înțelege cum gestionează compania siguranța angajaților, inclusiv în timpul deplasărilor, și cum pot fi prevenite probleme precum oboseala sau stresul care pot contribui la accidente.
„Sunt oameni, nu roboți” ar putea fi sinteza acestui material, întrucât oamenii au nevoi diferite, griji diferite și reacționează diferit în contexte similare, iar mediul în care își desfășoară activitatea pentru a-și asigura, sperăm noi, acoperirea tuturor nevoilor, de la cele de bază și până la cele de dezvoltare profesională, influențează comportamentul lor și atunci când se deplasează către și dinspre locul de muncă sau în interes de serviciu. Discutăm azi despre accidentele de traseu și cele accidentele de muncă de circulație, precum și despre ce putem face ca să încercăm, ca angajatori, să ne aducem aportul la scăderea numărului de astfel de accidente. Pentru că, deși nu putem să influențăm cum conduc alții, putem influența nivelul de stres și oboseală care se resfrânge asupra propriilor angajați și nu numai.
Este important să știe cum ar putea fi afectate relațiile cu angajații și colaboratorii, ce drepturi și obligații ar putea apărea și cum ar trebui gestionate tipurile de contracte.
Guvernul a emis un punct de vedere negativ referitor la o inițiativă legislativă prin care se propune asimilarea activității desfășurate în baza unui contract de mandat cu activitatea desfășurată în baza unui contract individual de muncă. Punctul de vedere formulat de Guvern are ca fundament o serie de motive prin care se semnalează mai multe aspecte de nepotrivire între cele două tipuri de contracte, fapt ce nu permite, din punct de vedere legislativ, asocierea acestora. Citește articolul
Deși articolul este despre pensionari, departamentul de Resurse Umane poate fi interesat să împărtășească aceste informații cu angajații, mai ales cu cei care se apropie de vârsta de pensionare, pentru a-i informa despre procesele oficiale și a-i proteja de posibile fraude financiare, ca parte a inițiativelor de bunăstare a angajaților.
În funcție de alegerea fiecărui pensionar în parte, pensia se achită fie prin mandat poștal, la domiciliu, fie într-un cont bancar deschis la una dintre băncile cu care lucrează Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP). În orice caz, pensiile se virează într-un cont bancar doar la cerere și doar după ce beneficiarul a deschis la bancă un astfel de cont, iar autoritățile nu contactează niciodată pensionarii pentru a le deschide conturi bancare sau pentru a le solicita datele acestora, mesajele pe care le primesc de ceva vreme pensionarii nefiind altceva decât tentative de înșelăciune, după cum atrage atenția și CNPP. Citește articolul
Informațiile despre impozitarea veniturilor persoanelor fizice și rezidența fiscală sunt esențiale pentru gestionarea salariilor și respectarea regulilor legate de angajați. De asemenea, potențialele modificări legislative îi pot afecta direct.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este responsabil cu bunăstarea angajaților și siguranța la locul de muncă. Înțelegerea noii legi privind ordinele de protecție este crucială pentru a ști cum să sprijine angajații care ar putea fi victime ale violenței (inclusiv hărțuire sau amenințări), chiar și în afara locului de muncă, și cum să gestioneze situațiile delicate care pot afecta performanța sau siguranța angajaților.
La data de 31 august va intra în vigoare legea care permite acordarea ordinelor de protecție pentru toate cazurile de violență, nu doar pentru cele de violență domestică. Citește articolul
Pentru că acest departament se ocupă direct de organizarea programului angajaților, de contractele lor și de cum sunt respectate pauzele și timpul de odihnă, conform legii.
Programul de lucru este un element esențial în ceea ce privește desfășurarea muncii, iar acesta trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă și trebuie să fie circumscris unor reguli stabilite prin lege. Programul de lucru de 12 ore are un regim diferit de programul normal, uniform, însă cu respectarea acelorași prevederi referitoare la durata maximă de lucru. Ce trebuie să aibă în vedere angajatorii în ceea ce privește repausul săptămânal și pauzele de masă? Citește articolul
Interesat de modul în care noile reguli din școli pot afecta angajații care sunt părinți, inclusiv programul lor sau aspecte legate de copiii lor, pentru a putea oferi suport și a gestiona situații legate de echilibrul muncă-viață personală.
Actualul Regulament de organizare și funcționare a școlilor, cât și Statutul elevului vor fi înlocuite începând cu noul an școlar, potrivit unor noi ordine ale Ministerului Educației (ME), astfel încât prevederile acestora să fie puse în acord cu noua lege a învățământului preșcolar, ce se aplică din toamna trecută. Printre noutățile introduse se numără flexibilizarea programului secretariatelor școlilor, ceea ce va permite părinților să interacționeze mai ușor și mai des cu acestea, și mutarea elevilor care perturbă orele într-o altă clasă, unde, sub supravegherea unui profesor, să desfășoare diverse activități legate de școală. Citește articolul
Oferă claritate despre cum se fac corect modificările contractelor de muncă, în special pentru munca de acasă sau telemuncă, și cum să prevină disputele cu angajații. Este esențial pentru gestionarea relației cu angajații.
Legislația muncii impune reguli stricte pentru modificarea contractelor de muncă, dar și respectarea prevederilor specifice muncii la domiciliu / telemuncii, când angajatul își mută munca acasă. Practica arată frecvent situații în care un angajat se bazează doar pe ceea ce putem numi „gentleman's agreement” când își împachetează lucrurile și-și mută biroul la domiciliu. Citește articolul
Informațiile despre recalcularea pensiilor, tipurile de venituri luate în calcul și noul sistem cu puncte de referință sunt esențiale pentru a putea răspunde întrebărilor angajaților despre viitoarea lor pensie și pentru a înțelege cum evoluează beneficiile post-angajare.
Noua lege a pensiilor (nr. 360/2023), ce este aplicabilă din septembrie 2024, modifică modul de calcul al pensiilor. Punctul de pensie este înlocuit cu punctul de referință, iar pensiile sunt recalculate. Recalcularea se face din oficiu, iar pensionarii nu trebuie să depună nicio cerere. În cazul în care recalcularea are ca rezultat o pensie mai mică decât cea actuală, pensionarii vor primi în continuare cuantumul mai mare. Citește articolul
Acest departament este direct vizat de preocupări legate de viitorul locurilor de muncă, nevoia de recalificare a angajaților, gestionarea proceselor de concediere automate, comunicarea internă și implementarea de soluții AI pentru a sprijini angajații și a optimiza operațiunile HR.
Protejarea salariaților în contextul preluării muncii de către inteligența artificială (AI) trebuie să devină o prioritate, dar nu numai pentru stat, în sensul adoptării unor acte normative coerente, ci și pentru angajatori și salariați, în special atunci când aceștia sunt organizați în mod colectiv. Citește articolul