Departamentul de HR folosește constant acte de stare civilă pentru a gestiona dosarele angajaților (la angajare, pentru beneficii sau modificări de stare civilă). Digitalizarea acestor acte înseamnă că procesele pot deveni mai rapide și mai simple, influențând modul în care sunt colectate și verificate informațiile personale ale angajaților.
De la începutul verii, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic. Sistemul a fost extins recent, permițând acum și eliberarea certificatelor de căsătorie în format digital. De asemenea, lista municipiilor, orașelor și comunelor în care actele de stare civilă sunt emise în format digital a tot fost extinsă, ajungând să conțină acum aproape 2.500 de localități (față de 300 în luna iunie), potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați, de la programul lor de lucru și orele suplimentare, până la respectarea drepturilor lor privind timpul de odihnă, asigurându-se că regulile sunt aplicate corect.
Deși munca în weekenduri, pe lângă cele cinci zile de lucru consecutive, nu este ceva interzis și poate apărea ca necesitate absolută din când în când, angajatorii uită sau se facă că uită de toate aspectele pe care trebuie să le aibă în vedere atât pentru a adresa această necesitate în condiții de legalitate, cât și pentru a remunera oamenii în mod corespunzător. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noua lege a pensiilor publice, deoarece va afecta salariile și contribuțiile angajaților. De asemenea, informațiile despre declarațiile fiscale precum 112 sunt cruciale pentru administrarea plăților către angajați.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Gestionează dosarele angajaților activi și foștilor angajați și înregistrările lor în Revisal, conform cerințelor legale, de la angajare până la plecare.
Toți angajatorii au obligația legală de a întocmi, păstra și prezenta inspectorilor de muncă, pentru fiecare dintre salariații încadrați în muncă, un dosar personal care să conțină o serie de acte și documente obligatorii cu datele fiecărui angajat.
Citește articolulEste esențial pentru gestionarea corectă a concediilor angajaților, planificarea timpului liber și asigurarea respectării drepturilor salariaților, inclusiv cum interacționează concediul de odihnă cu alte tipuri de concedii.
Concediul de odihnă este un drept al angajaților la care aceștia nu pot renunța și de care nu pot fi privați, fiind unul dintre elementele principale care trebuie să se regăsească în mod obligatoriu în contractul individual de muncă. În același timp, legislația muncii prevede clar că salariații care s-au întors din concediu medical pot beneficia în continuare de concediu de odihnă. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct interesat de modificările fiscale legate de salarii și contribuții, deoarece aceste aspecte influențează costurile de angajare, procesele de recrutare (în special pentru tineri, studenți, ucenici) și calculul salariilor.
În contextul creșterii ratei șomajului în rândul tinerilor și având în vedere numărul tot mai mare de tineri care pleacă să lucreze în străinătate din motive economice, la Senat a fost înregistrată recent o propunere legislativă menită să aducă o serie de modificări Codului Fiscal. Dezideratul este încurajarea participării tinerilor pe piața forței de muncă prin reducerea taxelor salariale datorate statului, în anumite condiții. Citește articolul
Acest articol este foarte important pentru HR pentru că le spune cum se va schimba modul în care trebuie să publice salariile în anunțurile de angajare și cum să se asigure că salariile sunt echitabile între bărbați și femei.
În următorii ani, anunțurile de angajare vor trebui să cuprindă cel puțin un interval salarial, dacă nu salariul în sine. Obligația o aduce o directivă europeană, oficializată anul trecut, pentru care mai avem ceva vreme să o transpunem. Va fi interesant de văzut dacă acest nivel de transparență va fi extins și în privința anunțurilor privind posturile bugetare, dincolo de informațiile pe care un candidat interesat trebuie să le caute, cu ceva dificultate, în Legea salarizării bugetare și pe care să le pună cap la cap de unul singur. Citește articolul
Legea modifică modul în care angajații se pensionează, condițiile de vârstă, stagiul de cotizare și tipurile de pensii. Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe aceste lucruri pentru a răspunde întrebărilor angajaților, a gestiona procesele de ieșire la pensie și a planifica forța de muncă.
În decembrie 2023 a fost oficializată o noua reglementare a sistemului public de pensii. Printre altele, noua lege, ce se va aplica, de principiu, de la 1 septembrie, prevede că vârsta legală de pensionare va fi aceeași pentru bărbați și femei, respectiv 65 de ani, iar femeile vor beneficia de reducerea vârstei standard de pensionare în funcție de numărul copiilor pe care îi au. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de modul în care aceste schimbări în sistemul de sănătate pot afecta angajații în ceea ce privește accesul la servicii medicale, eliberarea concediilor medicale și costurile cu sănătatea, pentru a le putea oferi suport și informații corecte.
În 2018, Parlamentul decidea introducerea în Legea sănătății a unei prevederi care să oblige casele de sănătate să contracteze cu medicii specialiști pentru posibilitatea acestora de a da bilete de trimitere, rețete și concedii medicale chiar dacă nu lucrează în spitale, clinici sau cabinete care sunt în contract cu casa de sănătate. Era modul de a încuraja tinerii medici specialiști, în principal, de a-i păstra în țară și de a asigura drepturile pacienților acestora la chestiuni absolut minimale de care ar trebui să beneficieze din calitatea de asigurat. Guvernul a decis să nu pună în aplicare voința Parlamentului, motivând, anual, că nu există bani pentru implementarea acestui lucru. Printr-un proiect recent, Ministerul Sănătății amână până dincolo de 2027 implementarea, arătând, pe lângă lipsa fondurilor, că nici măcar nu are idee câți medici specialiști ar putea fi interesați de astfel de contracte. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane ar putea fi interesat de modul în care aceste noi reguli afectează angajații, mai ales pe cei care folosesc vehicule pentru serviciu sau care caută soluții de transport mai eficiente pentru naveta zilnică.
Din această lună, cu condiția absolvirii unui curs de instruire practică, șoferii ce dețin categoria B pot conduce și motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3. Pentru a putea conduce astfel de motociclete, șoferii nu trebuie să aibă asupra lor adeverința ce dovedește absolvirea cursului practic și nici să-și preschimbe permisul de conducere, polițiștii verificând online existența acestui drept. Citește articolul