avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 788 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

Minorii ca prestatori casnici - spre deosebire de condițiile din Codul muncii, Legea prestatorilor prevede un regim mult mai relaxat

Acest departament se ocupă de angajarea și gestionarea angajaților, iar articolul oferă informații esențiale despre condițiile speciale de angajare a minorilor, cum ar fi vârsta minimă, programul de lucru și tipul de sarcini permise.

Rebeca Bașuț în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 August 2024 | 955 | Timp de citire: 3 min.

Prestator casnic poate fi orice persoană fizică, aptă de muncă, care își dorește suplimentarea venitului prin desfășurarea de activități casnice ocazionale, în una sau mai multe gospodării, în schimbul unor bonuri valorice/tichete cu valoarea brută de 15 lei. Totuși, care sunt reglementările legale pentru persoanele care încă nu au împlinit vârsta de 18 ani, dar își doresc să presteze activități casnice înscrise în lista de activități casnice prevăzute de lege? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fotografierea și distribuirea imaginilor înregistrate de camerele de securitate încalcă GDPR

Acest departament se ocupă de angajați și este vital să știe cum să-i instruiască și să le stabilească reguli clare pentru a manipula corect datele personale, evitând greșelile care pot duce la amenzi.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
23 August 2024 | 2738 | Timp de citire: 1 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat unul dintre marii retaileri de pe piața autohtonă pentru încălcarea prevederilor Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Încălcarea pentru care compania a fost amendată a constat în aceea că datele înregistrate de camerele de supraveghere au fost redistribuite de angajați ai firmei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Concurs pentru ocuparea a peste 1.200 de posturi de polițist, prin încadrare directă, din sursă externă

Acest departament este direct interesat de anunțurile de angajare și de procesele de recrutare, așa cum sunt descrise în articol, pentru a înțelege dinamica pieței muncii, tipurile de posturi scoase la concurs și modalitățile de selecție folosite de alte organizații, inclusiv instituții publice de anvergură.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
23 August 2024 | 4003 | Timp de citire: 2 min.

Poliția Română anunță scoaterea la concurs a nu mai puțin de 1.238 de posturi, încadrarea făcându-se direct, din sursă externă. Sunt disponibile posturi de agent și ofițer de poliție, dar și de personal contractual. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce pași trebuie urmați pentru analiza dublei materialități, care este un element central al rapoartelor de sustenabilitate

Este interesat să înțeleagă cum acțiunile firmei afectează angajații și comunitatea, precum și să gestioneze aspectele legate de drepturile omului în contextul sustenabilității.

PwC România în Contabil și fiscal
23 August 2024 | 782 | Timp de citire: 4 min.

Conceptul de dublă materialitate, introdus de Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate (CSRD), urmărește identificarea celor mai importante aspecte de sustenabilitate/durabilitate pentru companie și părțile interesate, precum și evaluarea impactului generat de acestea asupra mediului și societății. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Decizia de concediere vine și pe WhatsApp? Condiții în care această modalitate de comunicare e aptă să producă anumite efecte

Acest departament este direct responsabil de procesele de angajare și încetare a contractelor de muncă. Articolul oferă claritate privind metodele acceptate legal pentru comunicarea deciziilor importante, cum ar fi concedierea, ajutând astfel la evitarea problemelor și litigiilor cu angajații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 August 2024 | 2824 | Timp de citire: 3 min.

Relațiile de muncă se transformă continuu, iar, în același timp, se transformă și modul în care ele încep și se termină, ridicând astfel nivelul de vulnerabilitate al celor care nu reușesc ori chiar refuză să țină pasul cu aceste transformări. În speța de față, o instanță arată că utilizarea aplicației WhatsApp pentru comunicarea deciziei de concediere este aptă din punct de vedere procesual să declanșeze curgerea termenului de contestare a deciziei, dar nu în orice condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reintegrarea în muncă după o concediere nelegală înseamnă reintegrarea în același loc de muncă avut anterior

Acest departament este direct responsabil de procesele de angajare și concediere și trebuie să știe cum să gestioneze corect situațiile de reintegrare a angajaților conform deciziilor instanței.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
23 August 2024 | 2414 | Timp de citire: 2 min.

Când se ajunge în situația în care o instanță de judecată dispune repunerea părților în situația anterioară concedierii, angajatorii nu procedează întotdeauna la respectarea hotărârii, o fac cu multă întârziere sau în condiții care nu corespund ideii de repunere în situația anterioară: de pildă, schimbă locul sau felul muncii, nivelul salarial ș.a.m.d. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Măsurile de diminuare a risipei impuse sectorului de industrie hotelieră şi al serviciilor de alimentaţie publică

Acest departament este responsabil cu informarea și instruirea angajaților despre cum să reducă risipa alimentară, așa cum cere legea.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
22 August 2024 | 650 | Timp de citire: 4 min.

Legea impune operatorilor economici din sectorul agroalimentar, inclusiv cei din industria hotelieră și alimentația publică, să implementeze măsuri de prevenire a risipei alimentare, obligându-i să adopte cel puțin două din zece măsuri stabilite. Normele de aplicare recente detaliază măsurile specifice pentru fiecare etapă a lanțului alimentar și impun, între altele, adoptarea unui plan anual de măsuri sau comunicări anuale către angajați despre obiectivele de reducere a risipei. În plus, clienții trebuie să fie informați despre posibilitatea de a lua acasă alimentele neconsumate, fără costuri suplimentare, drept ce trebuie menționat în meniuri. Vorbim, totodată, de colectarea separată a deșeurilor alimentare, pe categorii, dar și de redirecționarea de către unitățile de alimentație publică a alimentelor către operatorii receptori sau consumatorii finali. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Un angajat, un contract de muncă și trei angajatori. România nu a reglementat încă ideea de „employee sharing”, dar practica ne arată că se poate (nelegal)

Se ocupă direct de angajați, de la contractele lor la gestionarea felului în care lucrează. Articolul arată cum trebuie gestionată legal munca angajaților, mai ales când e vorba de a lucra pentru mai multe firme din același grup.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 August 2024 | 7117 | Timp de citire: 4 min.

Un contract de muncă presupune prestarea muncii pentru un singur angajator, iar angajator înseamnă o singură persoană juridică, chiar dacă asociatul/asociații deține/dețin părți sociale/acțiuni în mai multe societăți sau chiar dacă administratorul are această calitate și în cadrul altei societăți, inclusiv în situația în care acestea își desfășoară activitatea în același perimetru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amendă GDPR în valoare de 2.000 de euro pentru transmiterea eronată a unui e-mail într-un proces de recrutare

Articolul vorbește despre o greșeală care a dus la divulgarea datelor unui candidat la angajare. Echipa de HR trebuie să știe cum să gestioneze corect și în siguranță datele personale ale aplicanților și angajaților, pentru a evita incidente și amenzi.

Rebeca Bașuț în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
22 August 2024 | 6251 | Timp de citire: 2 min.

În cadrul unei investigații demarate ca urmare a unor notificări de încălcare a securității datelor, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat un operator cu o amendă în valoare de 2.000 de euro, după ce o angajată a companiei a transmis în mod eronat e-mail altei persoane decât cea vizată (un candidat aflat în proces de recrutare). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Clarificare: Indemnizația socială pentru pensionari nu se reduce, indiferent de rezultatul recalculării

Acest departament se ocupă de angajați și de bunăstarea lor. Chiar dacă este vorba despre pensii de stat, este important să știe cum funcționează sistemul de pensii publice, deoarece angajații de azi vor fi pensionarii de mâine. De asemenea, poate oferi informații și clarificări angajaților despre viitorul lor financiar și despre sistemul de asigurări sociale.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
22 August 2024 | 1 | 1921 | Timp de citire: 1 min.

Pensionarii care primesc indemnizație socială vor primi aceeași sumă ca-n prezent, respectiv 1.281 de lei, și după 1 septembrie, chiar dacă valoarea rezultată în urma recalculării este mai mică, diferența urmând să vină de la bugetul de stat în astfel de cazuri, potrivit unei clarificări recente a Ministerului Muncii. Citește articolul