Le interesează pentru că știrile despre creșterea salariilor și scăderea șomajului îi ajută să înțeleagă mai bine piața muncii și cum să atragă sau să păstreze angajații.
România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de producere a PIB – cu un nou vârf în luna iulie, când s-a situat, ca ritm de creștere, din nou pe locul 1 în Europa. Poziția are, însă, un preț: România e campioană și la deficitul comercial, dat fiind că producem mult mai puțin decât consumăm, iar diferența de vede în importuri. În plus, consumăm din viitor: e vorba de o explozie a creditelor de cosum ale populației. Citește articolul
Oferă detalii importante despre modul în care companiile trebuie să organizeze stagiile de practică pentru elevi și studenți, incluzând responsabilități și obligații legate de siguranță și cadrul legal, aspecte cheie în gestionarea personalului, chiar și pentru cei care nu sunt angajați direct.
Normele privind securitatea și sănătatea în muncă se aplică și studenților și elevilor în timpul stagiilor de practică, impunându-se colaborarea între unitățile de învățământ și societățile de practică pentru elaborarea unor convenții care să asigure informarea cu privire la riscurile profesionale. Partenerul de practică are responsabilitatea de a instrui practicanții, de a asigura echipamente de protecție și de a informa inspectoratul teritorial de muncă în caz de incidente. Citește articolul
Articolul introduce noi reguli referitoare la personalul care lucrează în serviciile sociale, inclusiv normele minime de angajare, procedurile de selecție, lista angajaților și a voluntarilor, precum și cursurile de formare profesională obligatorii pentru aceștia.
Modificările aduse legislației privind serviciile de asistență socială prevăd condiții mai stricte pentru acreditarea furnizorilor și licențierea serviciilor. Printre numeroase aspectele vizate, noile reglementări impun cerințe suplimentare și în ceea ce privește personalul angajat de furnizorii de astfel de servicii - competența personalului de specialitate este unul dintre standardele minime de licențiere a serviciilor, iar furnizorii trebuie să-și trimită oamenii la cursuri de instruire și specializare pentru a asigura calitatea serviciilor. Vorbim, totodată, de o birocrație sporită, de completarea în registrul electronic unic a unor date privind angajații și de furnizarea de date statistice referitoare și la angajați. Citește articolul
Se ocupă de modul în care sunt evaluați angajații, de menținerea încrederii și motivării lor, precum și de atragerea și păstrarea talentelor, aspecte afectate de monitorizare.
În contextul muncii la distanță a crescut și dorința de monitorizare a angajaților, companiile începând să folosească tot mai frecvent software-uri care urmăresc activitatea online și interacțiunile pe laptopurile de serviciu pentru a evalua productivitatea. Atare practici au generat, la rândul lor, reacții din partea angajaților, care au găsit metode de a ocoli aceste măsuri, cum ar fi utilizarea aplicațiilor care simulează activitatea pe tastatură. În principal, angajații exprimă îngrijorări legate de invadarea spațiului personal, iar specialiștii subliniază că aceste metode nu sunt eficiente în evaluarea reală a productivității și pot afecta încrederea angajaților. La nivel național, reglementările aplicabile impun transparență în privința datelor colectate, iar angajatorii trebuie să informeze angajații despre criteriile de evaluare a performanței. Citește articolul
Chiar dacă o companie nu angajează direct astfel de persoane, departamentul de Resurse Umane este interesat de felul în care este reglementată munca și relațiile de muncă, pentru a înțelege mai bine piața muncii și diferitele tipuri de colaborări.
Legea prestatorului casnic permite persoanelor doritoare să ofere sau să beneficieze de servicii casnice, prin simpla înregistrare în platforma electronică a Agenției Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Există, însă, câteva norme metodologice ce trebuie respectate în vederea încheierii unui acord prestator-beneficiar. Ce responsabilități revin beneficiarului și care sunt demersurile birocratice pe care acesta trebuie să le efectueze? Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de bunăstarea angajaților și a familiilor lor. Chiar dacă firma nu oferă direct aceste tichete, este util să știe ce tipuri de ajutoare sociale sunt disponibile la nivel național, pentru a înțelege mai bine nevoile angajaților sau pentru a-i putea informa despre sprijinul extern la care pot avea acces.
Începând din luna aprilie, odată cu intrarea în vigoare a OUG 34/2024, mamele cu venituri mici, cele aflate în situații critice de viață ori cele minore, primesc un ajutor financiar în valoare de 2.000 de lei, care poate fi folosit pentru cumpărarea unor produse destinate îngrijirii nou-născutului. Abia acum a fost publicată în Monitorul Oficial procedura de distribuire a tichetelor, stabilindu-se rolurile instituțiilor și pașii procedurali. Citește articolul
Departamentul de HR are un rol în instruirea angajaților cu privire la respectarea regulilor companiei și a legilor, precum și în gestionarea personalului implicat în investigațiile interne sau externe.
În incertitudinea actuală a pieței, cu război, tensiuni geopolitice, atacuri cibernetice, fraude și sancțiuni, autoritățile de reglementare impun companiilor un standard mai înalt de conformitate, cu reguli și reglementări din ce în ce mai complexe și stricte. De asemenea, controalele din partea acestor instituții sunt tot mai dese și amănunțite, iar amenzile pe măsură. Vizate sunt în continuare industriile oricum foarte reglementate precum serviciile financiare, energie, telecom și farma, dar și alte sectoare. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă direct de angajarea personalului, administrarea contractelor de muncă (inclusiv cele pe perioadă determinată), gestionarea perioadelor de probă, a concediilor și asigurarea unui tratament corect pentru toți angajații.
Contractul de muncă pe durată determinată constituie o excepție de la regula generală a angajării pe durată nedeterminată. Codul muncii stabilește condițiile pentru încheierea acestor contracte, inclusiv durata și numărul de prelungiri, și garantează că angajații cu contracte pe durată determinată beneficiază de drepturi cel puțin egale cu cele ale colegilor lor angajați pe durată nedeterminată. Salariații trebuie să fie informați despre particularitățile contractului, drepturile și obligațiile specifice, precum și durata perioadei de probă, care este proporțională cu perioada contractului. În cazul suspendării contractului, acesta încetează la termenul stabilit. Citește articolul
Informațiile despre pensii și condițiile de plată sunt relevante pentru angajați, mai ales pentru cei care se apropie de vârsta de pensionare sau care s-au pensionat deja și sunt afectați de aceste reglementări. Departamentul de HR poate oferi suport sau informații generale legate de aceste aspecte.
Noua lege a pensiilor stabilește că, din toamnă, pensionarii stabiliți în afara țării trebuie să trimită de două ori pe an, către autoritățile de la noi, documentul care atestă că sunt în viață, respectiv certificatul de viață. Pentru a fi considerat valid și acceptat de casele teritoriale de pensii, certificatul de viață trebuie semnat de pensionarii ce locuiesc în străinătate în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, care poate fi un notar sau o instituție de pensii, printre altele. Citește articolul
Acest departament este interesat de impactul inteligenței artificiale asupra locurilor de muncă și de noile modele de sprijin pentru angajați sau forța de muncă viitoare, cum ar fi venitul de bază universal, care ar putea schimba modul în care oamenii muncesc și își gestionează viața.
Personalități proeminente din domeniul Inteligenței Artificiale (AI) sunt de părere că un venit de bază ar putea fi necesar pentru a face față pierderilor masive de locuri de muncă legate de această tehnologie, relatează Euronews. Citește articolul