Departamentul de Resurse Umane poate fi interesat de aceste informații pentru a înțelege mai bine regulile privind antecedentele penale, evaluările psihologice și medicale, mai ales în cazul unor posturi care implică aspecte de siguranță sau necesită verificări amănunțite ale candidaților sau angajaților.
Pentru a pune legislația privind regimul armelor în acord cu o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) apărută în această primăvară, Guvernul a detaliat, printr-o ordonanță apărută azi, una dintre condițiile ce permite deținerea unei arme, respectiv condiția negativă de a nu fi inculpat în cauze penale pentru fapte săvârșite cu intenție, prin enumerarea faptelor. Citește articolul
Acest departament gestionează direct concediile și absențele angajaților și trebuie să știe exact cum sunt afectate zilele de concediu de odihnă, pentru a le calcula corect și a informa angajații.
De principiu, dacă angajatul nu prestează activitate, nici dreptul său la concediul de odihnă „nu se acumulează”, întrucât acesta e acordat prin lege pentru refacerea capacității de muncă. Există, totuși, unele perioade în care, chiar dacă angajatul nu este la muncă, zilele sale de concediu nu sunt afectate. Se întâmplă frecvent ca angajatorii să nu țină seama la acordarea concediului de odihnă de specificul sărbătorilor legale când trebuie să acorde liber, de anumite medicale sau concedii la care are dreptul angajatul. Citește articolul
Deși nu este vorba despre angajați în sens tradițional, departamentul de Resurse Umane poate fi interesat să înțeleagă diverse forme de colaborare și modul în care sunt reglementate, inclusiv aspectele legate de asigurările sociale pentru diferite tipuri de lucrători, pentru a avea o imagine completă a pieței muncii.
Prestatorii casnici sunt cei care efectuează munci necalificate în gospodării, remunerate exclusiv cu tichete de activități casnice, conform legii care reglementează expres aceste munci ocazionale. Legea asigură protecție acestor prestatori, garantând drepturi precum remunerația prin tichete (valoarea nominală fiind de 15 lei), respectarea demnității, protecție împotriva abuzurilor și informare corectă privind utilizarea ustensilelor și a aparatelor. În plus, prestatorii beneficiază de asigurări sociale, cu reținerea impozitului și contribuției la pensii la preschimbarea tichetelor. Obligațiile prestatorilor includ realizarea activităților casnice conform înțelegerii, păstrarea confidențialității, comunicarea oricăror impedimente în activitate și utilizarea adecvată a ustensilelor, alături de confirmarea drepturilor și obligațiilor printr-o semnătură pe tichet și respectarea legislației aplicabile. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece angajații, mai ales cei care lucrează din străinătate sau au nevoie de acte oficiale pentru angajare sau deplasări (cum ar fi cazierul judiciar sau pașaportul), pot beneficia de aceste servicii digitale pentru a le obține mai rapid și mai ușor, reducând birocrația.
Pentru a crește gradul de digitalizare a serviciilor consulare, o lege apărută la începutul acestui an permitea, cel puțin teoretic, cetățenilor români să acceseze servicii consulare online, fără să mai fie nevoiți să se deplaseze la consulate sau ambasade. Pentru ca măsura să fie aplicabilă în practică, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a stabilit joi, prin ordin, lista oficială a categoriilor de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic. Citește articolul
Departamentul de HR, mai ales în companiile care angajează studenți (practică, internship, programe de ucenicie) sau care au parteneriate de tip dual, poate fi interesat de modul în care mobilitatea academică afectează disponibilitatea studenților sau recunoașterea studiilor acestora.
Ordinul ministrului educaţiei pentru aprobarea metodologiei privind mobilitatea academică a fost oficializat de curând și stabilește condițiile în care studenţii pot beneficia de mobilitate academică, fie ea internă ori internaţională. Aceasta poate fi, după caz, definitivă sau temporară şi poate fi implementată într-un format fizic, virtual sau o combinaţie a celor două. Citește articolul
HR-ul este responsabil de instruirea angajaților în domeniul SSM și de gestionarea documentelor aferente. Digitalizarea simplifică mult aceste procese, economisește timp și bani, și face mai ușor de urmărit instruirile.
În era digitală, adaptarea la tehnologie este esențială pentru eficiența și flexibilitatea în mediul de afaceri. Un domeniu care a început să beneficieze de această transformare este și cel al securității și sănătății în muncă (SSM), unde digitalizarea poate simplifica și eficientiza o parte a proceselor, reducând în același timp costurile asociate. Implementarea soluțiilor digitale în acest domeniu devine din ce în ce mai accesibilă, mai ales în lumina reglementărilor legislative care favorizează acest proces. Citește articolul
Informațiile despre creșterea salariilor și puterea de cumpărare sunt utile pentru a înțelege dinamica pieței muncii și pentru a planifica strategiile de compensare și beneficii.
Pe 9 mai se împlinesc 20 de ani de la marea extindere a UE – România și Bulgaria urmând să intre trei ani mai târziu, în 2007. Citește articolul
Angajații, mai ales cei care au lucrat și în străinătate, pot avea întrebări despre pensia lor. Departamentul de HR trebuie să știe despre noile termene de soluționare a cererilor de pensie internaționale pentru a-i putea informa corect pe oameni.
Când vine vorba despre pensiile naționale, Legea pensiilor stabilește un termen de 45 de zile pentru admiterea sau respingerea unei cereri de pensionare. În schimb, în cazul pensiilor comunitare și internaționale, legea nu stabilește un termen clar în care casele de pensii să răspundă cererilor de pensionare transmise de cei ce locuiesc peste hotare. Acest lucru se vrea schimbat acum, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor, astfel încât casele de pensii să fie obligate să răspundă cererilor de pensionare formulate de cei ce locuiesc în străinătate în cel mult jumătate de an. Citește articolul
Articolul menționează direct schimbări legate de contribuțiile la pensii și sănătate, inclusiv pentru salariații din anumite sectoare (agroalimentar și IT) și pentru persoanele care prestează activități casnice. Acest departament este responsabil cu calculul salariilor și al contribuțiilor aferente, deci trebuie să fie la curent cu aceste modificări.
Nomenclatorul obligațiilor fiscale care se plătesc în contul unic a fost actualizat recent, de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în urma modificărilor legislative din 2022 și 2023. Citește articolul
Departamentul HR trebuie să știe ce cerințe noi există pentru ca angajații să poată conduce anumite vehicule, mai ales dacă munca lor implică deplasări sau dacă firma asigură mijloace de transport. Este important pentru a se asigura că angajații sunt calificați și pentru siguranța lor.
Legea care va permite șoferilor să conducă și motociclete de până la 125 centimetri cubi (în anumite condiții) a fost oficializată miercuri, odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul