Articolul abordează situații specifice legate de comportamentul angajaților, procedurile disciplinare, drepturile și obligațiile acestora, și modul în care regulamentele interne sunt aplicate, toate fiind subiecte centrale pentru gestionarea personalului.
Să ai un scris lizibil, de ce nu chiar caligrafic, face parte din categoria calităților din ce în ce mai rar întâlnite, într-adevăr, însă în anul 2024 nu prea mai reprezintă o „competență cheie” pentru salariați, accentul fiind pus în special pe competențele digitale. Situația de față descrie adevărul trist care ne confirmă că inteligența artificială nu reușește să învingă rezistența la schimbare a unui sistem încremenit în secolul precedent. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu tot ce înseamnă angajați, inclusiv calculul salariilor și reținerile legale. Articolul le oferă informații despre cum sunt taxate salariile angajaților, inclusiv pentru ONG-uri, și despre salariul minim.
Recent, un utilizator al forumului avocatnet.ro întreba dacă există diferențe între taxarea salariaților unui ONG și taxarea salariaților unei persoane juridice? Răspunsul scurt este „nu”. Taxele salariale sunt aceleași indiferent ce calitate are angajatorul, potrivit Codului fiscal. Desigur, există și excepții de la regulă (scutiri sau reduceri de taxe), dar acolo discuția este alta. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează relația cu angajații și trebuie să înțeleagă cum să procedeze atunci când un salariat raportează probleme, asigurându-se că persoana nu este pedepsită sau tratată incorect pentru că a vorbit deschis.
Avertizorul este persoana care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional. De cele mai multe ori, avertizorul este chiar un angajat care a aflat despre anumite încălcări ale legii care se petrec în compania sau instituția/autoritatea publică unde lucrează. Când angajatul denunță încălcarea legii privind achizițiile publice și situația „explodează” apoi în presă, devine ținta unor represalii mergând de la cercetări pentru diverse fapte, acuzații de hărțuire, discriminare salarială și până la imposibilitatea de a mai intra fizic în birou. Legea îi protejează însă pe avertizori: ca să nu fie dezavantajați de durata unui proces privind legalitatea măsurilor, judecătorii pot decide, separat, într-o acțiune privind suspendarea măsurilor, că acestea au caracterul unor represalii ca urmare a avertizării de integritate. La angajatori însă legea pune din nou sarcine probei în brațele acestora: trebuie să dovedească faptul că măsurile nu sunt ceea ce par. Citește articolul
Articolul vorbește despre lipsa de personal calificat, cum ar fi șoferi, medici sau muncitori în construcții, și despre inițiativele de a atrage și pregăti angajați. Aceste informații sunt esențiale pentru departamentul de Resurse Umane, care se ocupă cu găsirea, angajarea, dezvoltarea și menținerea forței de muncă în companie.
În ultima ediție a raportului EURES (2023) avem conturat un tablou detaliat al dezechilibrelor pieței muncii din Uniunea Europeană, evidențiind un peisaj tot mai tensionat în ceea ce privește angajarea. În contextul unei creșteri economice încetinite, se observă o tendință clară: companiile se confruntă cu o competiție acerbă pentru atragerea talentelor capabile să ocupe rolurile disponibile în regiunile cu cerere mare de muncă. Acest fenomen este remarcabil în sectoare precum construcții, inginerie, sănătate și tehnologia informației și comunicațiilor. Raportul publicat la început de mai arată însă o situație neplăcută și totodată paradoxală în cazul României: suntem pe locul patru la ocupațiile deficitare în UE, avem surplus în unele domenii și, totuși, o rată a posturilor vacante relativ scăzută, ceea ce poate demonstra că, de fapt, posturile vacante nici măcar nu sunt comunicate așa cum ar trebui. Citește articolul
Pentru că angajații pot fi afectați de probleme familiale legate de copii, iar departamentul de HR trebuie să știe despre legile și numerele de telefon unde aceștia pot cere ajutor, pentru a-i sprijini pe angajați.
Legislația privind protecția și promovarea drepturilor copilului se modifică în această săptămână, potrivit unei legi apărute recent, astfel încât înstrăinarea părintească să fie considerată formă a violenței psihologice și să aibă mai multe consecințe juridice. Apoi, actul normativ stabilește că, în plus față de cazurile de abuz sau de neglijare a copilului, la numărul unic de telefon 119 se vor putea raporta și cele ce implică înstrăinarea părintească. Citește articolul
Articolul vorbește direct despre dificultățile angajatorilor de a găsi personal cu competențele necesare, despre deficitul de forță de muncă și despre grupurile de oameni care ar putea fi activate pe piața muncii. Acestea sunt informații cruciale pentru departamentul de HR, care se ocupă de recrutare, dezvoltare de personal și strategie de forță de muncă.
Deficitul de forță de muncă din România este unul redus, comparativ cu celelalte state UE, dar deficitul de competențe este în creștere, constată analiza de țară privind convergența socială publicată miercuri de Comisia Europeană. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează prezența angajaților, programul de lucru, zilele libere și se asigură că sunt respectate drepturile angajaților legate de timpul de muncă și de odihnă, conform legii.
Privită inițial ca fiind o situație avantajoasă pentru salariații din sectorul public, acordarea unei zile libere între cele de sărbătoare legală se poate transforma, din cauza unei formulări mai puțin clare, într-o încălcare a dispozițiilor legale privind acordarea repausului săptămânal sau zilnic. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să știe cum să stabilească o relație corectă cu angajații, inclusiv cum să aleagă reprezentanții lor și să negocieze contracte de muncă, pentru a asigura un mediu de lucru bun și a respecta legile în vigoare.
Reprezentanții angajaților nu sunt în niciun caz desemnați de angajatori - legea însăși interzice imixtiunea acestora din urmă în procesul de alegere a reprezentanților. Practica ne arată însă că nici măcar acolo legea e cât se poate de clară angajatorii nu dau atenție normelor. Citește articolul
Articolul discută despre lipsa forței de muncă și cum imigranții ajută la acoperirea acestor goluri, dar și despre provocările legate de integrarea lor și impactul asupra nivelului de trai. Acest lucru este esențial pentru departamentul de HR, care se ocupă cu planificarea personalului, recrutarea și bunăstarea angajaților.
Fenomenul penuriei de locuințe s-a extins în ultimele decenii la nivel global, în special în rândul țărilor puternic industrializate, determinând pierderea unuia dintre cei mai de încredere factori ai creșterii economice. Criza locuințelor este strâns legată de imigrație, care la rândul ei influențează economia. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de regulile privind zilele libere, compensațiile pentru muncă în zilele de sărbătoare și de modificările legate de beneficiile angajaților, cum ar fi tichetele.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul