avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 721 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Întoarcerea din concediul de creștere se face la ultimul loc de muncă ori la un loc de muncă echivalent. Modificările funcției și condițiilor de muncă se fac cu acordul părților

Oferă informații esențiale despre cum trebuie gestionați angajații care revin din concediul de creștere a copilului, inclusiv dreptul lor de a se întoarce la un post echivalent și condițiile de modificare a contractului de muncă, pentru a asigura o bună practică de personal și respectarea drepturilor.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
19 Mai 2024 | 2 | 9019 | Timp de citire: 4 min.

Ca urmare a transpunerii unei directive europene, în legea română se prevede acum destul de clar faptul că lucrătorii ce se întorc în câmpul muncii din concediul de creștere au dreptul de a reveni pe locul lor de muncă sau pe un loc echivalent în condiții care nu le sunt mai puțin favorabile și au dreptul de a beneficia de orice îmbunătățire a condițiilor de muncă la care ar fi avut dreptul dacă nu ar fi efectuat concediul. Oricare ar fi dinamica internă dintr-o companie, e necesară obținerea acordului angajatului pentru a modifica funcția sa ori condițiile în care acesta se întoarce la muncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect educațional pentru copii

Escu.me - antrenăm generația următoare

Departamentul de HR este interesat de modul în care se pregătesc viitoarele generații pentru piața muncii și de adaptarea la schimbările tehnologice. Articolul oferă perspective despre noile competențe și educația necesară pentru forța de muncă a viitorului.

Escu.me în Știri & Revista presei
18 Mai 2024 | 1 | 463 | Timp de citire: 2 min.

Să ne imaginăm că... până în 2030, România va avea o ”punte digitală” între toate școlile din țară, cu acces la resurse comune de educație. Că, până în 2030, România va avea, prezentate într-un catalog digital, toate monumentele istorice și siturile arheologice. Sau că, până în 2030, România va avea un incubator național pentru invenții și inovații realizate de copii. Ce-ar fi dacă ne-am stabili, ca societate, o serie de scopuri mai mari decât persoana fiecăruia dintre noi? Dacă i-am ajuta pe tineri să vadă că pot realiza obiective extraordinare? Dacă am construi, împreună, o comunitate a oamenilor care muncesc, zi de zi, pentru ca lumea să arate cum vor ei?

Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Proiectele sau misiunile temporare de muncă: nerespectarea specificului contractelor poate conduce la concedieri nelegale

Oferă un studiu de caz real despre cum se gestionează greșit concedierile și munca temporară, esențial pentru a asigura proceduri corecte și conforme cu legea.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Mai 2024 | 1158 | Timp de citire: 5 min.

Utilizarea muncii temporare presupune urmărirea reglementării sale specifice din Codul muncii, dar și a prevederilor speciale. Deși recrutarea unor oameni se face pentru nevoile temporare ale unei alte societății, client al celui care recrutează, munca temporară și calitatea de angajat temporar nu se presupun și nu se deduc din contextul angajării. O societate care „a crezut” că angajează lucrători pentru misiuni temporare a încheiat doar contract pe perioadă nedeterminată, deși specificul muncii temporare presupune un contract de muncă temporară și unul de punere la dispoziție. Când misiunea s-a încheiat, angajatul a fost concediat pentru desființarea postului într-un mod care încalcă legea, desigur. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Digitalizarea sistemului de pensii

Noul sistem informatic al CNPP va aduna laolaltă mai multe servicii pentru cetățeni

Noul sistem informatic al CNPP va digitaliza procese legate de pensii, accidente de muncă și boli profesionale, informații relevante pentru departamentul HR în gestionarea datelor și a relației cu angajații privind aceste aspecte.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Mai 2024 | 1 | 1088 | Timp de citire: 1 min.

Guvernul a aprobat săptămâna aceasta alocarea fondurilor necesare pentru implementarea unui nou sistem informatic performant la Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Sistemul integrat promite o aplicare unitară a legislației din domeniul pensiilor publice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Numirea unui nou responsabil în companie - trei lucruri pe care să le ai în vedere

Articolul tratează direct subiecte fundamentale pentru acest departament, cum ar fi gestionarea fișelor de post, adăugarea de noi responsabilități angajaților, necesitatea acordului acestora și impactul asupra sarcinii de lucru, toate fiind vitale pentru o bună administrare a personalului.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Mai 2024 | 2108 | Timp de citire: 3 min.

De cele mai multe ori, pentru a bifa o nouă obligație impusă de lege, angajatorii apelează la unul dintre angajații existenți în companie pentru a îndeplini atribuțiile nou-impuse și nu angajează neapărat pe cineva nou, fie din lipsă de resurse financiare, fie din alte considerente. Chiar dacă oferirea noilor atribuții unuia dintre angajații existenți nu este în sine greșită, sunt aspecte pe care angajatorii nu le iau întotdeauna în calcul când fac asta. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Alegeri europarlamentare: A apărut un ghid oficial destinat alegătorilor care vor să voteze la secțiile organizate în străinătate

Departamentul de Resurse Umane este interesat de acest tip de informații pentru a-i sprijini pe angajații companiei care lucrează sau se află temporar în străinătate. HR-ul poate oferi aceste detalii angajaților, ajutându-i să înțeleagă cum își pot exercita dreptul de vot în timpul alegerilor, ceea ce contribuie la bunăstarea și implicarea civică a personalului.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
17 Mai 2024 | 611 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a veni în sprijinul românilor care vor să voteze în străinătate la alegerile europarlamentare din acest an, organizate în 9 iunie, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) au publicat în această săptămână un ghid în acest sens. Ghidul aduce lămuriri legate de cine are drept de vot, actele de identitate în baza cărora se poate vota, programul de votare, procedura de votare la secție și altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Cine decide în privința sancțiunii disciplinare ce va fi aplicată: comisia de cercetare sau directorul?

Pentru departamentul de HR, care gestionează direct angajații și regulile interne, acest articol este fundamental. Ei trebuie să înțeleagă cum să realizeze o cercetare disciplinară, cum să propună sau să aplice sancțiuni corecte și cum să respecte drepturile angajaților, conform legii și regulamentului intern.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Mai 2024 | 4084 | Timp de citire: 4 min.

Deși la prima vedere nu pare neapărat o situație foarte complexă, în practică apar des situații în care aplicarea unei sancțiuni disciplinare se poate transforma într-un conflict nu numai între salariatul cercetat (și eventual sancționat) și angajator, ci și între persoanele care efectuează cercetarea, chiar dacă nu acestea stabilesc sancțiunea sau aplicarea ei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Utilizarea e-mailului profesional și concedierea angajatului care l-a utilizat altfel decât a intenționat angajatorul

Acest departament se ocupă direct de regulile de disciplină, de crearea și aplicarea regulamentelor interne, de gestionarea cazurilor de abateri ale angajaților și de procesul de concediere. Îi ajută să știe cum să evite greșelile în aceste situații.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 5133 | Timp de citire: 4 min.

O abatere disciplinară ar trebui să fie destul de gravă pentru a justifica o concediere sau, în orice caz, ar fi nevoie de abateri repetate. De asemenea, o faptă a angajatului ar trebui să se înscrie în rândul abaterilor prevăzute în contracte sau în regulamentul intern pentru a putea fi sancționată disciplinar. Ca atare, se poate considera inadmisibilă sancționarea unui angajat și cu atât mai puțin cu o sancțiune atât de dură precum e concedierea, atunci când compania nu a încadrat o faptă ca abatere disciplinară (gravă) sau a folosit formulări vagi și nespecifice pentru a arăta ce consideră ca fiind o abatere disciplinară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Noi drepturi pentru persoanele cu dizabilități, oficializate: Fără taxă de omologare a mașinilor adaptate și acces permis cu câini-ghid în orice loc public

Ajută la înțelegerea drepturilor angajaților sau potențialilor angajați cu dizabilități, contribuind la crearea unui mediu de lucru incluziv și conform legii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 3 | 17672 | Timp de citire: 1 min.

O lege publicată miercuri în Monitorul Oficial aduce o serie de schimbări privind drepturile persoanelor cu dizabilități. Printre altele, persoanele cu dizabilități vor putea beneficia, din această săptămână, de scutire de la plata tarifului de omologare perceput de Registrul Auto Român pentru mașinile adaptate astfel încât să poată fi conduse de acestea, iar taximetriștii sau cei ce fac transport alternativ nu vor putea refuza transportul persoanelor cu handicap, a dispozitivului acestora de mers și a câinelui-ghid, după caz, riscând amenzi de până la 25.000 lei în caz contrar. De asemenea, câinii își vor putea însoți stăpânii în toate locațiile care asigură servicii publice, adică și în hoteluri, magazine ori restaurante. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Reținerile salariale pentru sumele plătite în plus, din eroare, angajaților - cum procedăm?

Acest departament se ocupă direct de calculul și plata salariilor angajaților. Informațiile despre cum să corecteze erorile de plată, cum să recupereze sumele plătite în plus și cum să respecte legea muncii în aceste situații sunt esențiale pentru activitatea lor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Mai 2024 | 4804 | Timp de citire: 3 min.

Erorile de calcul salarial pot apărea în orice companie privată sau instituție de stat. Fie vorbim de sume în minus, sume ce nu au ajuns la salariat deși ar fi trebuit, pe care angajatorul trebuie să le restituie acestuia, fie vorbim de sume în plus pe care le-a încasat angajatul și pe care legea îl obligă să le dea înapoi. Citește articolul