avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 721 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

Majorări salariale și pentru asistenții personali: Mai mulți parlamentari propun corectarea unei nedreptăți făcute la ultima majorare în sectorul asistenței sociale

Este important pentru departamentul de HR să înțeleagă cum sunt afectate salariile, drepturile și moralul angajaților de anumite decizii sau legi, pentru a asigura un mediu de lucru corect.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Mai 2024 | 1392 | Timp de citire: 1 min.

O propunere legislativă recent înregistrată la Senat propune corectarea legislației referitoare la salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Aceasta pentru că, în momentul de față, prevederile aflate în vigoare nu fac nicio referire la asistenții personali, astfel că salarizarea acestora nu beneficiază de majorări salariale oferite în martie personalului din sănătate și asistență socială. Citește articolul

ACCES GRATUIT

România evită ”la mustață” recesiunea tehnică: Creșterea anuală a economiei în T1 – doar 0,1%, PIB-ul se agață de consum

Trendurile economice, cum ar fi creșterea salariilor sau stabilitatea pieței muncii, influențează deciziile legate de angajări, salarii și strategii pentru personal.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
16 Mai 2024 | 941 | Timp de citire: 2 min.

Economia a avansat în primul trimestru al anului cu 0,5% comparativ cu trimestrul precedent și cu 0,1% în termeni anuali (serie brută), arată datele „semnal” publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). Cu această creștere, România evită intrarea în recesiune tehică, dat fiind că în T4 din 2023 economia a scăzut cu 0,6%. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exprimarea opiniilor politice la locul de muncă: ce ar putea un angajator să limiteze în mod rezonabil

Oferă ghidare pentru procesele de recrutare, angajare, concediere și gestionarea relațiilor cu angajații, asigurând un tratament corect și prevenind discriminarea bazată pe opinii politice sau alte criterii.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
15 Mai 2024 | 1759 | Timp de citire: 5 min.

Libertatea de exprimare a opiniilor, inclusiv a celor politice, nu este inactivată în mediul de lucru. Dar poate să comporte unele limitări. Exprimarea opiniilor politice în timpul pauzei de masă, discuțiile dintre angajați pe chat-ul comun, schimbul de idei în spațiul de lucru comun sau activitatea din social media a angajaților nu înseamnă automat o conduită de natură a afecta într-un fel angajatorul. Totuși, când un angajat care, prin exprimarea opiniilor sale politice la job, ajunge într-un conflict de natură să perturbe buna desfășurare a activității sau care, prin natura poziției sale în companie, ajunge să lase impresia că poziția sa din social media exprimă chiar „poziția companiei”, se poate discuta de necesitatea de a limita sau chiar sancționa un comportament. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nereținerea la sursă a impozitelor și contribuțiilor poate fi pedepsită penal. Măsura poate aduce probleme mari companiilor

Articolul menționează explicit impozitul pe salarii și contribuțiile la pensii și sănătate, care sunt gestionate direct de HR. Este crucial ca acest departament să înțeleagă noile reguli pentru a se asigura că reținerile din salariile angajaților sunt făcute corect și la timp, evitând consecințe legale pentru firmă.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Mai 2024 | 2 | 3349 | Timp de citire: 2 min.

Parlamentarii au stabilit că inclusiv nereținerea la sursă a impozitelor și contribuțiilor poate fi pedepsită penal, începând din 16 mai 2024, conform unei legi noi, nu doar reținerea/încasarea și neplata acestora. Conform specialiștilor, măsura este exagerată și riscă să aducă probleme mari companiilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect de ordin: Profesori instruiți în acordarea primului ajutor și alimentație mai sănătoasă în zonele adiacente școlilor

Se introduc cerințe noi pentru pregătirea personalului didactic în prim ajutor. Departamentul de Resurse Umane este responsabil să organizeze aceste cursuri și să se asigure că angajații sunt instruiți conform legii.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Mai 2024 | 1 | 789 | Timp de citire: 2 min.

Un nou proiect de ordin a fost pus în dezbatere publică pe site-ul ministerului Sănătății, iar documentul introduce câteva noutăți referitoare la reglementările legate de igiena în școli și în zonele adiacente acestora. Profesorii vor trebui să învețe tehnici de acordare a primului ajutor, iar magazinele din apropierea școlilor nu vor mai putea vinde ”junk food”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Din 16 mai, noi fapte de evaziune pot fi pedepsite și se majorează pedepsele pentru unele deja existente

Departamentul de HR este direct responsabil pentru reținerea și plata taxelor din salariile angajaților. Deoarece nereținerea acestor sume devine infracțiune, HR trebuie să cunoască foarte bine aceste modificări pentru a evita grave probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Mai 2024 | 12721 | Timp de citire: 3 min.

Legea evaziunii urmează să fie modificată, în data de 16 mai 2024, pentru a se putea pedepsi noi fapte de evaziune fiscală, dar și pentru a majora anumite pedepse pentru fapte care deja există. Schimbările sunt incluse într-o lege oficializată luni, după ce aceasta a trecut de controlul de constituționalitate al Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Organizarea defectuoasă a muncii sau despre cum în unele unități, în weekend, timpul se dilată

Acest departament este responsabil cu buna organizare a muncii, programarea schimburilor și bunăstarea angajaților, asigurând că aceștia nu sunt suprasolicitați și că se respectă drepturile lor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Mai 2024 | 2208 | Timp de citire: 3 min.

În cazul unor activități specifice, cum ar fi cele care asigură asistența medicală în regim de permanență, repartizarea programului de muncă trebuie să țină cont și de gradul de încărcare în anumite perioade și să asigure o funcționare eficientă a activității. Pornind de la un caz sesizat recent pe forumul avocatnet.ro, ne amintim ce înseamnă timpul de muncă și care sunt aspectele esențiale pe care niciun angajator nu le poate ignora. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Digitalizarea României

Cum se pot solicita și obține servicii consulare online

Departamentul de Resurse Umane este direct interesat, deoarece angajații pot avea nevoie de documente precum cazierul judiciar, pașapoarte sau acte de stare civilă. Posibilitatea de a le obține online sau prin curier simplifică procesul pentru angajați și, implicit, reduce din timpul și efortul necesar pentru HR de a-i asista.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
14 Mai 2024 | 1 | 1399 | Timp de citire: 2 min.

O serie de servicii consulare, printre care și eliberarea adeverinței de cazier judiciar, se pot solicita online, ceea ce elimină nevoia deplasării persoanelor aflate în afara granițelor la consulatele sau ambasadele țării noastre. Cererile în format electronic pot fi depuse prin intermediul unui site al autorităților române de către cei ce sunt înregistrați în aplicația RoeID. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce obligații fiscale am dacă „angajez” pe cineva să-mi facă treabă în casă sau grădină

Chiar dacă legea se referă la muncile casnice și nu la angajații obișnuiți ai unei companii, departamentul de HR este interesat de diferențele dintre diverse tipuri de contracte de muncă sau colaborare (angajat, independent, zilier) și de obligațiile fiscale care apar sau nu în fiecare situație. Aceste informații ajută la înțelegerea generală a relațiilor de muncă.

Simona Voiculescu în Taxe și impozite
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Mai 2024 | 1985 | Timp de citire: 2 min.

Exceptând situația în care beneficiarul chiar vrea să își asume formalitățile unui angajator cu acte în regulă, ceea ce înseamnă în mod automat și responsabilitatea pentru fiscalizarea salariului celui care face diverse treburi în gospodărie în mod curent, iar nu ocazional, în nicio altă situație beneficiarul nu are obligații fiscale pentru veniturile obținute de prestator. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Doi noi responsabili pe care angajatorii trebuie, mai nou, să-i aibă în companie

Acest departament gestionează relațiile cu angajații, politicile interne, prevenirea hărțuirii la locul de muncă și implementarea canalelor interne de raportare pentru diverse probleme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Mai 2024 | 21374 | Timp de citire: 3 min.

Ultimele șase luni au adus în planul reglementărilor aplicabile raporturilor de muncă noi obligații. Ce au în comun Legea Whistleblower și metodologia privind prevenire hărțuirii e nu doar ziua de 17 a lunii în care a intrat în vigoare o obligație sau alta, ci și faptul că acele obligații vin la pachet cu necesitatea de a avea un responsabil desemnat. Dacă una dintre obligații nu vizează însă micii angajatori, cealaltă se aplică absolut tuturor angajatorilor din România. Citește articolul