Articolul este relevant pentru HR deoarece descrie procedurile de testare a șoferilor implicați în incidente rutiere, ceea ce poate afecta angajații noștri și politicile interne referitoare la consumul de substanțe sau codul de conduită.
În cazul șoferilor implicați în evenimente rutiere, mostrele biologice prin care se stabilește dacă au consumat băuturi alcoolice sau droguri se pot recolta de-acum în spitalele care au și secție de urgență, instituțiile de medicină legală, dar și în ambulanțele Serviciului mobil de urgență, reanimare și descarcerare (SMURD) ce au în echipaj un medic, după cum apare într-un ordin al Ministerului Sănătății (MS) oficializat recent. Citește articolul
Articolul abordează impactul telemuncii asupra stării de bine a angajaților, a echilibrului dintre viața personală și cea profesională, a stresului și a nevoii de a avea politici flexibile. Departamentul de HR este direct responsabil de crearea unui mediu de lucru sănătos, de managementul performanței și de bunăstarea angajaților, inclusiv în contextul muncii la distanță. De asemenea, menționează aspecte legate de gen care influențează angajații.
Beneficiile telemuncii, precum e flexibilitatea, sunt contrabalansate de provocări precum riscurile psihosociale și estomparea graniței dintre muncă și viața privată. Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) subliniază nevoia de reglementări care să țină cont de dimensiunea de gen în telemuncă pentru a asigura echilibrul între viața profesională și cea privată a femeilor, având în vedere impactul negativ disproporționat al telemuncii asupra femeilor în termeni de conflict între muncă și viața personală, stres și sănătate. Până la reglementări însă, angajatorii pot să facă pași semnificativi pentru a reduce riscurile. Citește articolul
Implică gestionarea sănătății angajaților, planificarea instruirilor necesare pentru aceștia și asigurarea că firma respectă noile cerințe legale privind condițiile de muncă sigure.
Normele de sănătate și securitate în muncă (SSM) cuprinse în cele două hotărâri de Guvern pentru protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți cancerigeni sau mutageni la locul de muncă și pentru protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de prezența agenților chimici sunt modificate începând de azi printr-un act normativ ce vizează transpunerea unor norme adoptate în 2022 la nivel european. Hotărârea de Guvern publicată azi în Monitorul Oficial realizează extinderea reglementărilor naționale pentru substanțe toxice pentru reproducere, printre altele. Citește articolul
Informațiile sunt utile pentru a înțelege beneficiile de sănătate disponibile prin sistemul public pentru angajați și familiile acestora (copii, tineri, gravide, pensionari), putând astfel oferi sprijin sau informații relevante personalului.
În România, accesul la medicamente este reglementat în cea mai mare parte prin sistemul de asigurări de sănătate, unde doar persoanele asigurate pot beneficia de medicamente suportate din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS). Aceste medicamente sunt eliberate pe baza unei prescripții medicale. Citește articolul
Prezintă noi condiții și proceduri pentru angajarea și detașarea personalului străin, impactând direct procesele de recrutare, conformitate și administrare a resurselor umane.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 4 - 10 martie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Informațiile despre creșterea sau scăderea anumitor sectoare economice (precum IT sau industrie) sunt importante pentru a înțelege ce tipuri de angajați sunt la căutare pe piață, cum se pot schimba nevoile de personal și cum să planifice recrutările.
Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele mai accentuate modificări structurale de la nivel european. Citește articolul
Este important pentru HR să știe cum se schimbă procesul de decontare a cheltuielilor pentru angajați din cauza noilor reguli de facturare electronică, pentru a le putea explica corect salariaților ce au de făcut.
Una dintre situațiile problematice apărute în contextul trecerii, în 2024, la folosirea e-Factura pentru toate operațiunile B2B este cea a facturilor pentru deconturile salariaților. Practic, angajatorii trebuie să se asigure că facturile sunt emise pe numele firmei și transmise prin e-Factura, pentru a putea fi înregistrate în contabilitate. Totodată, este recomandabil ca furnizorii să știe să treacă anumite informații la comentariile facturilor XML, pentru a ușura reconcilierea la nivelul angajatorului. Citește articolul
Acest departament este interesat de bunăstarea și condițiile de trai ale angajaților. Informațiile despre venitul minim de incluziune pot ajuta HR-ul să înțeleagă mai bine contextul social și financiar în care se află unii angajați și să poată oferi, dacă este cazul, informații generale despre ajutoarele de stat disponibile, fără a le administra direct.
Chiar dacă nu se mai calculează în raport cu indicatorul social de referință (ISR), noile ajutoare sociale, respectiv venitul minim de incluziune, se majorează anual, în martie, cu rata medie anuală a inflației din anul anterior, potrivit legislației specifice. Ca excepție de la regulă, în 2024, valoarea venitului minim de incluziune a fost majorată, de la începutul anului, de două ori. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea personalului. Articolul oferă claritate vitală despre opțiunile angajaților care ating vârsta de pensionare, cum ar fi continuarea activității în baza aceluiași contract sau încheierea unui nou contract după pensionare. Este crucial pentru a planifica forța de muncă, a gestiona corect contractele individuale de muncă și a informa transparent angajații despre drepturile și obligațiile lor legate de pensionare și continuarea activității.
Apărute recent în Monitorul Oficial, normele de punere în aplicare ale noii legi a pensiilor reflectă o încercare a inițiatorilor acestora de a clarifica subiectul continuării activității până la 70 de ani, stabilind expres că articolul „problematic” din noua lege a pensiilor se referă la continuarea în baza aceluiași raport de muncă sau de serviciu. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul abordează modul corect de plată a salariilor, a orelor suplimentare și gestionarea programului de lucru, aspecte esențiale pentru o bună relație cu angajații și pentru respectarea legilor muncii.
Când angajatorii își motivează abuzurile cu „așa scrie în lege” lucrătorii nu se uită întotdeauna să vadă ce scrie, de fapt, în lege ca să-și corecteze angajatorii. Alteori, e posibil ca legea să fie poate chiar prea complicată de citit de un om simplu, deși dezideratul e ca normele să fie cât de cât accesibile. Această speță peste care am dat de curând ar trebui să ne arate însă, mai mult ca orice, că e necesar ca tinerii să se informeze măcar minimal cu privire la drepturile pe care le au la locul de muncă: de pildă, acela de a fi plătit din chiar prima zi de muncă. Citește articolul