Acest departament este interesat să știe ce servicii medicale de bază sunt disponibile angajaților prin medicul de familie, inclusiv eliberarea de concedii medicale și alte adeverințe de sănătate, care influențează prezența la muncă și gestionarea personalului.
În cele mai multe cazuri, asigurații la sănătate sunt înscriși pe lista unui medic de familie, care, așa cum este subliniat într-un nou ghid al asiguratului, emis recent de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), le poate oferi acestora o serie de servicii medicale incluse în pachetul de bază. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum AI-ul ar putea afecta datele personale ale angajaților și cum să stabilească reguli clare pentru folosirea acestor unelte la locul de muncă, pentru a proteja informațiile sensibile.
Pentru a-ți asigura confidențialitatea și securitatea, este esențial să respecți câteva reguli de bună practică atunci când interacționezi cu chatbot-urile AI: evită să împărtășești detalii financiare, informații personale și gânduri intime, informații confidențiale de la locul de muncă, parole, detalii rezidențiale sau alte date personale. Vei vedea care este motivul acestor recomandări în cele ce urmează. Citește articolul
Modificările fiscale pot cere firmelor să angajeze mai mulți oameni (cum e cazul microîntreprinderilor), iar acest departament trebuie să știe cum se schimbă cerințele legate de personal.
Numărul de plătitori de impozit micro a scăzut drastic în cursul anului 2023, arată o serie de buletine trimestriale publicate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), dintre care cel mai recent este pentru finalul anului trecut. Principalul motiv este reprezentat de modificările aplicabile acestui regim de la 1 ianuarie 2023. Însă tendința de scădere se va păstra, cu siguranță, pentru că urmează efectele modificărilor aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Citește articolul
Acest departament folosește Clasificarea Ocupațiilor (COR) pentru a defini posturile, pentru a angaja personalul potrivit și pentru a organiza activitățile. O actualizare mai ușoară a COR, în linie cu piața europeană (ESCO), ajută la o mai bună potrivire între abilitățile angajaților și cerințele posturilor.
O propunere legislativă recent înregistrată aduce în fața parlamentarilor necesitatea de a actualiza și armoniza Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) cu Clasificarea Europeană a Aptitudinilor/Competențelor, Calificărilor și Ocupațiilor (ESCO). Clasificarea ocupațiilor din România, spun inițiatorii acestei propuneri, are nevoie de o revizuire pentru a reflecta realitățile pieței muncii și pentru a asigura compatibilitatea cu sistemele europene. Unul dintre motivele principale este libera circulație a forței de muncă în cadrul Uniunii Europene, care necesită o terminologie comună și recunoașterea aptitudinilor și competențelor pe teritoriul tuturor statelor membre. Problema se evidențiază în cazurile cetățenilor români care se întorc din străinătate și descoperă că anumite ocupații din ESCO nu sunt recunoscute în COR, ceea ce le împiedică să își continue activitatea profesională în țară. Citește articolul
Pentru a înțelege cum aceste înțelegeri afectează recrutarea, mobilitatea și salariile angajaților, asigurându-se că politicile interne de HR sunt corecte și legale pentru toți salariații.
Organizația Internațională a Muncii, în a 26-a sesiune, a stabilit patru principii fundamentale în cadrul relațiilor de muncă, primul fiind că munca este o expresie a personalității umane și nu poate fi tratată ca o marfă. Să cumperi, să vinzi, să închiriezi sau să răscumperi oameni, oricare ar fi raportul juridic, nu se aliniază acestui principiu, cu atât mai puțin în zilele noastre. Citește articolul
Departamentul de HR lucrează cu foarte multe date personale ale angajaților și trebuie să știe exact ce are voie să facă cu ele și ce riscuri există dacă nu respectă regulile de protecție a datelor.
Într-o decizie pronunțată astăzi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) clarifică faptul că autoritățile de supraveghere au puterea de a ordona ștergerea datelor personale procesate nelegal, indiferent dacă acestea au fost colectate de la persoana vizată sau de la o altă sursă. Citește articolul
Acest departament este direct interesat, deoarece se ocupă de angajați, de beneficiile lor sociale (inclusiv pensia), de gestionarea situațiilor în care capacitatea de muncă a unor angajați este redusă și de modul în care noile reguli influențează calculul vechimii în muncă sau posibilitatea de a cumula pensia cu un loc de muncă.
Unul dintre aspectele intens discutate în ceea ce privește noua lege a pensiilor vizează lista perioadelor asimilate stagiului de cotizare la pensie - în noua lege, în vigoare din septembrie anul acesta, perioada de acordare a pensiei de invaliditate nu mai e considerată asimilată. Motivul ar putea fi acela că aceeași nouă lege a pensiilor le oferă posibilitatea celor a căror capacitate de muncă nu a fost integral afectată, să presteze activități - adică să obțină, pe lângă pensia de invaliditate, niște venituri pentru care e foarte posibil ca legea fiscală să oblige la plata contribuției la pensii. Cu alte cuvinte, pe viitor, cei cu pensie de invaliditate ar putea să ajungă să plătească contribuții pentru celelalte venituri obținute, ceea ce face incompatibilă considerarea ca perioadă asimilată, adică necontributivă. Citește articolul
Modificările legislative ar putea afecta modul în care sunt gestionate taxele și contribuțiile salariale, inclusiv beneficiile oferite angajaților. HR-ul trebuie să fie la curent pentru a evita probleme legale legate de salarizare și impozitare.
Un proiect de lege cu noi măsuri antievaziune, care a trecut rapid de ambele Camere ale Parlamentului pe final de 2023, se află în analiza Curții Constituționale a României (CCR) în prezent. În acest context, specialiștii atrag atenția că documentul va genera mai multe probleme, deloc neglijabile, pentru contribuabili, în măsura în care va ajunge să se aplice în practică. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat să știe ce servicii medicale și paliative la domiciliu sunt disponibile prin sistemul public și sub ce condiții, pentru a putea oferi informații și sprijin angajaților care se confruntă cu probleme de sănătate sau au nevoie de îngrijire pentru ei sau familiile lor.
Potrivit unei noi ediții a Ghidului asiguratului, anumiți pacienți din țara noastră pot beneficia, printre altele, și de servicii de îngrijire la domiciliu. Astfel, după cum apare în documentul emis recent de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), îngrijirile la domiciliu, care pot fi medicale sau paliative, se acordă pe baza recomandării unor medici, inclusiv a celor de familie. Citește articolul
HR-ul este interesat de sănătatea angajaților și de beneficiile medicale disponibile pentru aceștia, mai ales cele gratuite, cum sunt aceste pachete de prevenție asigurate de stat, pe care le poate comunica personalului pentru a-și îmbunătăți starea de sănătate.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat recent o nouă ediție a Ghidului asiguratului, ce conține o serie de informații utile în legătură cu sistemul național de sănătate și de serviciile medicale ce pot fi obține prin intermediul acestuia. De pildă, persoanele ce au trecut de 40 de ani pot beneficia de o serie de consultații, în vederea prevenirii apariției unor boli grave. Citește articolul