Articolul abordează încadrarea corectă a angajaților (șoferi vs. manipulare marfă), necesitatea instruirii specifice și impactul acestora asupra condițiilor de muncă și a bunăstării personalului, aspecte esențiale pentru gestionarea resurselor umane.
Pe lista de acțiuni desfășurate anul acesta de Inspecția Muncii se regăsește și o acțiune privind respectarea prevederilor legale de SSM în activitatea de manipulare manuală / mecanizată a coletelor și corespondenței, acțiune necesară, spune Inspecția, ca urmare a dezvoltării activității de curierat rapid. Acțiunea are ca scop diminuarea riscului de accidentare în timpul activităților de manipulare coletărie și corespondență. Controalele au demarat în martie și se vor desfășura până în noiembrie, aflăm din comunicarea realizată de inspectorate. O problemă însă în cazul celor cărora, în sens larg, le spunem doar „curieri” este că uneori fie sunt încadrați doar ca șoferi, fie muncesc mult peste norma de lucru stabilită în contract. Citește articolul
Articolul detaliază cum se schimbă salariul net al angajaților din cauza noilor taxe pe tichete de masă și vouchere de vacanță. Departamentul de HR trebuie să știe aceste lucruri pentru a explica angajaților și pentru a gestiona corect pachetele de beneficii.
Finalul anului 2023 a adus o serie de modificări fiscale nefavorabile pentru angajații și angajatorii din toate domeniile economice. După schimbările care au vizat restrângerea facilităților acordate salariaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, ce au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificări, prin intermediul OUG 115/2023, cu impact tot asupra salariaților, dar și a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urmă se numără modificarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și pentru voucherele de vacanță. Așadar, începând cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați, de la angajare până la salarizare. Articolul le arată cum să gestioneze corect bonusurile și sporurile, să le includă în contracte și să le declare, pentru a evita greșelile și nemulțumirile angajaților.
Primele acordate angajaților nu pot avea caracter de surpriză și nici nu pot fi date pe criterii discriminatorii. Orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului, pe lângă salariu, ar trebui în mod normal să fie cuprinse în contractul individual de muncă. Desigur, dacă ele nu sunt prinse la nivel contractual, angajatorul păstrându-și astfel posibilitatea de a le acorda când dorește, se pune întrebarea: trebuie să le declar sau nu în Revisal? Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de modul în care evoluează sistemul educațional, deoarece acesta afectează disponibilitatea și calitatea viitorilor angajați, precum și programele de beneficii sau dezvoltare pe care compania le-ar putea oferi legate de educație.
O propunere de modificare a legii învățământului superior ar permite studenților să se mute la altă facultate, în același ciclu universitar, la ”fără plată”, fără costuri suplimentare, dacă renunță la studii în primul an și sunt acceptați pe un loc finanțat de la buget în alt program. Scopul inițiativei este să reducă abandonul universitar și să îi ajute pe studenți să aleagă mai bine. In prezent, un astfel de transfer presupune achitarea prealabilă a taxelor de școlarizare către facultatea de la care studentul dorește să plece. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de beneficiile și drepturile angajaților, în special ale celor cu dizabilități, pentru a le putea oferi informații și sprijin în accesarea acestor servicii medicale.
O propunere legislativă care a primit luni votul Senatului urmărește completarea actualului cadru legal care reglementează protecția persoanelor cu dizabilități și va permite acestora să beneficieze de servicii stomatologice şi tratamentele dentare suportate din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate. Modificarea vizează asigurarea gratuită a serviciilor de sănătate dentară acestei categorii de persoane, în contextul discrepanței dintre costurile mari ale tratamentelor stomatologice și valoarea redusă a indemnizației de handicap. Citește articolul
Informațiile despre programele Rabla pot fi interesante pentru angajați (care vor să-și cumpere mașini personale) sau pot fi folosite pentru a crea politici interne de beneficii legate de transportul ecologic la nivel de companie.
Prin intermediul a două ordine publicate luni în Monitorul Oficial, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurii (MMAP) a stabilit modificarea ghidurilor de finanțare a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus. Printre modificările apărute se numără stabilirea unui prag valoric pentru prețul mașinilor achiziționate prin Rabla Clasic și reducerea celui existent pentru cumpărarea unui autovehicul electric (Rabla Plus). În plus, pentru a ajuta la promovarea programelor amintite, pe toate mașinile cumpărate astfel se vor aplica autocolante, care vor trebui păstrate pe parcursul perioadei de monitorizare. Potrivit președintelui Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), programele Rabla vor fi lansate săptămâna viitoare. Citește articolul
Deși obligația principală revine proprietarilor spațiilor, departamentul HR poate fi implicat în procesul de recrutare și formare a personalului necesar pentru centrele de prim ajutor, în cazul în care compania este una dintre cele vizate de propunere.
O propunere înregistrată la Parlament toamna trecută prevede că centrele comerciale, parcurile comerciale, hiper și supermagazinele trebuie să aibă centre de prim ajutor dotate cu truse de prim ajutor și defibrilatoare și personal pregătit să ofere primul ajutor. Propunerea a fost adoptată la prima Cameră luni și merge acum pentru discuții la Camerea Deputaților, care are votul decisiv, inițiatorii susținând că modificarea legislației în acest sens e necesară pentru a asigura asistență medicală de urgență în situații critice care pot apărea în spațiile comerciale frecventate de un număr mare de oameni. Cu toate acestea, operatorii economici, din calitatea lor de angajatori, sunt obligați de lege să ia măsuri pentru acordarea primului ajutor, având cel puțin un lucrător care să fi fost instruit în acest sens. Citește articolul
Află despre schimbările în salarii și beneficii în anumite domenii publice, ceea ce poate influența cum își plătește compania angajații sau cum atrage talente, deoarece aceste măsuri pot crea presiuni pe piața muncii.
Printr-o ordonanță oficializată luni, Guvernul a stabilit ca salariile angajaților din asistență socială și sănătate să crească din această lună. De principiu, majorarea este de 20% și se va aplica în două etape: în martie și în iunie. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește direct despre concedierea unui angajat și despre dreptul său de a-și exprima părerea la locul de muncă. Este esențial pentru gestionarea relațiilor cu angajații, a procedurilor disciplinare și a modului în care se pot preveni conflictele și litigiile legate de drepturile salariaților.
Recent, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a statuat că un angajat al unei bănci din Turcia a fost concediat în mod injust pentru că a trimis un e-mail în care critica metodele de management ale unui superior ierarhic. Prin această decizie, Curtea a subliniat importanța protejării libertății de exprimare a lucrătorilor chiar și în interiorul companiilor. Citește articolul
Chiar dacă nu sunt indemnizații plătite de firmă, departamentul poate fi interesat de modul în care statul reglementează și plătește pentru anumite activități, mai ales dacă angajații firmei se implică în astfel de acțiuni civice.
În contextul desfășurării, în 2024, a patru tipuri de scrutine, Guvernul a stabilit recent, prin intermediul unei ordonanțe, comasarea alegerilor europarlamentare cu cele locale. În plus, prin aceeași ordonanță, se stabilește și nivelul maxim al indemnizațiilor care vor fi acordate pentru cele două tipuri de scrutin celor ce-și vor desfășura, la alegerile din 9 iunie, activitatea în cadrul birourilor electorale și nu numai. Citește articolul