Acest departament este interesat de câți oameni sunt disponibili pe piața muncii și cât de ușor se găsesc angajați, dar și de situația generală a forței de muncă din țară, informații esențiale pentru recrutare și planificarea personalului.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul descrie angajarea a 1.000 de noi posturi temporare prin concurs, cu etape de selecție (dosar, scris, interviu), pentru o perioadă determinată. Acest lucru este de interes pentru departamentul de Resurse Umane deoarece oferă perspective despre modul în care se gestionează procesele de recrutare și angajare pe perioadă determinată, chiar și la nivel public.
Pentru îndeplinirea jalonului din PNRR privind recalcularea tuturor dosarelor de pensii, Guvernul a decis azi prelungirea cu încă un an a ocupării prin concurs a celor 1.000 de posturi suplimentare (funcții contractuale) din cadrul caselor de pensii. Ordonanța care prevede măsura a fost publicată deja în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații, contractele lor de muncă și modul în care lucrează (de acasă, de la birou sau hibrid), inclusiv cum se ține evidența orelor lucrate. Articolul oferă informații esențiale pentru a face asta corect.
Angajatorii care nu au prevăzut nimic referitor la prestarea activității și de la sediu în contractele de telemuncă au dificultăți în a-i aduce pe telesalariați la birou, fie și pentru o zi pe lună. Orice renegociere a termenilor și transformarea telemuncii exclusiv de acasă în telemuncă în regim hibrid presupune acordul părților. Pe de altă parte, deși legea nu-i obligă să prevadă locurile din care se prestează activitatea de telemuncă, părțile pot conveni să prevadă acele locuri, iar angajatorul are un interes important aici. Citește articolul
Este esențial pentru HR să cunoască aceste informații pentru a gestiona relațiile cu angajații, a negocia contractele colective și a preveni sau soluționa conflictele de muncă, asigurând un mediu de lucru bun.
Organizațiile sindicale ce reprezintă interesele lucrătorilor din finanțe, administrațiile fiscale din țară și alte entități subordonate Ministerului Finanțelor spun că, în urma discuțiilor purtate la începutul acestei luni pe revendicările salariale și legate de păstrarea locurilor de muncă, din partea Guvernului nu vin semne de soluționare. Ca atare, organizațiile au declanșat conflictele colective de muncă și indică spre o probabilitate ridicată ca lucrătorii să ajungă în grevă generală. Ce presupune declanșarea unui conflict colectiv de muncă și cum se poate ajunge la încetarea colectivă a lucrului: Citește articolul
Oferă informații esențiale despre drepturile angajaților la demisie, preaviz și ce clauze contractuale sunt valabile sau nu, ajutând la gestionarea corectă și legală a personalului.
Nevoia acută de forță de muncă, în special în perioadele de vârf de activitate, îi împinge pe antreprenori să recurgă la soluții nelegale prin care le forțează mâna angajaților, neștiutori ai drepturilor garantate de lege, să rămână să lucreze o perioadă de timp. De exemplu, prin semnarea unui document de acoperire a prejudiciului cauzat de demisie. Angajații nu pot fi forțați să lucreze dacă nu vor și au doar obligația de a respecta preavizul, care e valabil, oricum, doar dacă angajatorul a plătit salariul, orele suplimentare și și-a îndeplinit celelalte drepturi asumate prin contract. Citește articolul
Acest departament este interesat de informațiile despre transferul elevilor, deoarece mulți angajați sunt părinți și sunt direct afectați de aceste subiecte. Cunoașterea acestor reguli poate contribui la bunăstarea angajaților și la o mai bună înțelegere a situațiilor personale cu care se confruntă aceștia.
Elevii nemulțumiți de liceul unde au fost admiși după Evaluarea Națională din acest an nu se vor putea transfera în clasa a IX-a la un liceu mai bun în clasamentul, ci numai la unul cu medie de admitere echivalentă. Situația se poate schimba începând cu clasa a X-a, dar numai dacă elevul va reuși să obțină o medie școlară a clasei a IX-a cel puțin egală cu cea a ultimului admis în clasa în care dorește să se transfere. În cazul schimbării profilului sau a specializării, copiii vor trebui să promoveze examene de diferență. Citește articolul
Este esențial pentru departamentul de HR să înțeleagă cum trebuie să gestioneze datele angajaților în REGES, ce opțiuni are pentru organizarea activității de salarizare și resurse umane și cum se aplică anumite prevederi legate de contractele de muncă, pentru a-și face treaba corect și eficient.
Regulile de operare REGES ar urma să fie completate printr-un proiect de hotărâre de Guvern (HG) pus în dezbatere la începutul acestei veri la Ministerul Muncii și care, potrivit inițiatorului, ar pune în aplicare referirile din Codul muncii la serviciile externe specializate și coordonate de un expert în legislația muncii și la serviciile externe de contabilitate autorizate ca fiind singurele în măsură să opereze în registru dacă angajatorul optează pentru un serviciu extern. Proiectul de HG este acum pe circuitul de avizare, însă Consiliul Legislativ, una dintre entitățile ce trebuie să dea un aviz pentru ca proiectul să poată fi aprobat, consideră că prevederile privind serviciile externe specializate adaugă la lege și restrâng libertatea economică a angajatorilor. Totodată, Consiliul reiterează faptul că expertul în legislația muncii și serviciul extern specializat nu sunt reglementate prin lege, iar referirile la acestea din chiar Codul muncii sunt imprecise. Citește articolul
Articolul menționează că ITM (Inspecția Muncii) verifică respectarea obligațiilor privind contractele de muncă în cadrul controalelor. Departamentul de HR este direct responsabil de aceste aspecte și trebuie să fie pregătit pentru astfel de verificări.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Articolul abordează direct subiecte precum condițiile de muncă, programul de lucru, plata salariilor, contractele de muncă și prevenirea exploatării, aspecte fundamentale gestionate de departamentul de Resurse Umane.
Munca, așa cum este ea definită în prezent, nu poate avea nicio legătură cu exploatarea și nici cu obținerea unor avantaje, preponderent patrimoniale, profitând fie de starea de necesitate/nevoie în care s-ar afla una ori mai multe persoane la un moment dat și nici de necunoașterea legii de către angajați - deși regulile există, sunt relativ accesibile, ele nu sunt cunoscute întotdeauna de cei care ajung victime. Două cazuri care, deși nu putem spune că sunt identice, au unele elemente comune, unul din România și unul din Italia, ne arată că regulile sunt încălcate și în alte state, la fel ca la noi, însă consecințele pot fi diferite, iar eradicarea unui fenomen nociv în materia relațiilor de muncă depinde atât de legislație, cât și de modul concret în care ea este interpretată și aplicată. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și contractele lor de muncă. Este esențial să știe cum să stabilească și să comunice clar regulile pentru munca de acasă sau hibrid, astfel încât să nu existe neînțelegeri și să poată gestiona eficient relațiile cu salariații.
Potrivit Legii telemuncii, contractele telesalariaților trebuie să prevadă perioada și/sau zilele în care aceștia își desfășoară activitatea la biroul angajatorului, dacă e cazul. În cazul în care nu există atare prevedere, angajatorul nu poate obliga telesalariatul să vină la birou în anumite zile și, cu atât mai puțin, nu poate să facă diferențe între angajații care frecventează mai mult activitatea la sediu și cei care preferă să lucreze de acasă ori din alte locuri. Lipsa predictibilității și clarității termenilor contractuali poate duce la interpretări diferite ale angajaților în privința obligațiilor ce le revin, iar dezavantajele apar pentru ambele părți. Citește articolul