HR trebuie să știe ce beneficii de sănătate sunt obligatorii pentru angajați, cum ar fi decontarea ochelarilor, și cum să creeze politici interne pentru a gestiona aceste aspecte legate de sănătatea și bunăstarea angajaților.
Organizația Internațională a Muncii (OIM) trage un semnal de alarmă în privința importanței ce trebuie acordată sănătății ochilor, concluzionând că angajatorii nu fac suficient pentru a preveni deficiențele de vedere sau acutizarea acestora în mediul de lucru. Obligația angajatorilor de a deconta costul ochelarilor a fost printre temele de interes la începutul acestui an, în urma unei decizii care a readus în atenție că angajatorii trebuie să se preocupe și de sănătatea ochilor celor care petrec mult timp în fața ecranelor. Citește articolul
Oferă ghidaj despre cum să gestionezi contractele de muncă, politicile interne și relațiile cu angajații, mai ales când vine vorba de munca hibridă sau de acasă.
Chiar dacă în alte state se discută despre măsuri drastice luate împotriva celor care nu doresc să se întoarcă la munca de birou, adică inclusiv concedierea acestora, legislația noastră nu permite sancționarea angajaților care nu doresc să urmeze schimbarea de optică a angajatorului în materia muncii de acasă. Citește articolul
HR-ul trebuie să știe despre un astfel de caz, mai ales dacă implică un angajat, pentru că arată ce se întâmplă când personalul nu respectă regulile de confidențialitate a datelor. Ei pot folosi aceste informații pentru a educa angajații despre importanța protejării datelor și pentru a stabili reguli clare în companie, prevenind astfel incidente similare.
În urma unei investigații finalizate în iunie, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDC) a amendat cu aproape 2.000 de euro o persoană fizică pentru postarea pe Facebook a unei înregistrări cu o pacientă din spitalul în care lucrează, fără acordul acesteia. Nu este prima amendă dată unei persoane fizice pentru prelucrarea nelegală de date personale. Citește articolul
Acest departament este interesat de bunăstarea angajaților și a familiilor acestora. Informațiile despre ajutoarele de la stat pentru elevi (rechizite gratuite, vouchere educaționale) sunt utile pentru a-i informa pe angajați despre beneficiile la care ar putea fi eligibili, mai ales dacă au situații financiare dificile, și pentru a-i sprijini în navigarea acestor programe.
Anul acesta, preșcolarii și elevii care provin din familii cu venituri mici pot primi la cerere un ajutor sub formă de rechizite, în valoare de maxim 75 de lei. Cealaltă formă de ajutor financiar - tichetele educaționale, în valoare de 500 de lei vor întârzia însă, din cauza faptului că Executivul nu a definitivat toate aspectele legate de implementarea acestei măsuri. Citește articolul
Acest departament gestionează relațiile cu angajații, stabilește politicile interne privind timpul de lucru și pauzele, și se asigură că toți angajații sunt tratați corect și fără discriminare, indiferent de obiceiurile personale.
Pauzele lungi și dese, cheia marilor succese, nu? Într-o relatare recent descoperită, un angajat povestește că a fost informat pe e-mail de către angajator că la fiecare pauză de țigară (care presupune ieșirea obligatorie din incintă) trebuie să se deponteze pe perioada pauzei, iar că perioadele petrecute la țigară vor reprezenta, practic, echivalentul pauzei de masă - asta, pentru corectitudine față de cei nefumători. Deși Codul muncii menționează „alte pauze” și stabilește când e obligatorie pauza de masă, dar că ea nu se include în timpul de muncă decât dacă angajatorul stabilește asta, pauza de țigară este, în mod cert, o chestiune pe care fiecare o poate reglementa intern după cum consideră - dar cu necesara egalizare a tratamentului față de cei nefumători. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează angajații, contractele lor și programul de lucru, iar aceste informații sunt esențiale pentru a modifica corect și legal programul, conform legii și regulamentelor interne.
Nu de puține ori, angajații din comerț se plâng de schimbările bruște ale programului de lucru: de pe o zi pe alta, managerul magazinului îi anunță că trebuie să vină la lucru ori că programul se prelungește din diverse motive, cu încălcarea dreptului angajatului la repaus zilnic și săptămânal. Programul de lucru devine astfel extrem de imprevizibil și se întâmplă destul de frecvent ca ceea ce scrie în contract să nu fie respectat. Citește articolul
Aceste modificări influențează direct modul în care compania recunoaște și validează calificările angajaților sau potențialilor angajați, mai ales pentru cei cu diplome obținute înainte de sistemul Bologna, afectând procesele de angajare și încadrare.
Legile învățământului au fost modificate, astfel încât absolvenții ciclurilor universitare anterioare adoptării sistemului Bologna să nu fie afectați, iar drepturile acestora să rămână aceleași, în condițiile în care noile legi ale educației nu mai făceau echivalarea vechilor diplome universitare cu cele noi. În ceea ce privește învățământul preuniversitar, una dintre modificări aduce și o premieră: referirea la atitudinea elevilor, ca parte a competențelor pe care aceștia trebuie să le deprindă în școală. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct responsabil de gestionarea beneficiilor angajaților, cum ar fi tichetele de masă, și de bunăstarea lor, inclusiv accesul la servicii medicale (cardul de sănătate) și siguranța în călătorii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul de HR este direct afectat de numărul de zile libere legale și de modul în care acestea sunt plătite sau compensate. Ei gestionează prezența angajaților, salarizarea și respectarea Codului Muncii referitor la zilele libere.
Într-o propunere legislativă înregistrată la Senat în primăvară, mai mulți parlamentari cer interzicerea stabilirii altor libere legale pentru angajații din mediul privat, în lipsa unor compensații pentru angajatorii care, din cauza atâtor tipuri de zile libere la care au dreptul angajații lor și pe un fundal economic extrem de dificil, riscă să ajungă în faliment. Propunere a fost respinsă marți la Senat și a primit numai avize negative, iar Consiliul legislativ critică parlamentarii care au depus-o pe motiv că nu știu să scrie și să motiveze propuneri legislative. În expunerea de motive, parlamentarii nu par să cunoască foarte bine conceptele legale cu care operează și nici scopul în care se referă la ele, iar textul propunerii, extrem de precar și nespecific, pare să fie mai mult un manifest către colegii senatori și deputați de a nu mai vota și alte libere legale, 15 fiind deja prea multe. La puțin timp după această propunere, în Parlament a mai apărut una, de data asta cu ideea decontării sporurilor pentru angajații ce trebuie să lucreze în zilele de sărbătoare legală. Citește articolul
Acest departament ar putea fi interesat de măsuri care vizează studenții, chiar dacă acestea nu s-au aplicat, pentru a înțelege mai bine nevoile și facilitățile potențiale ale tinerilor, mai ales dacă aceștia sunt angajați sau dacă se dorește atragerea lor în companie (de exemplu, prin programe de internship).
Pentru a stimula creșterea numărului de participanți la alegeri, mai mulți parlamentari propuneau ca studenții cu vârsta de până la 26 de ani să beneficieze de transport feroviar gratuit pe perioada desfășurării alegerilor locale. Însă, la scurt timp de la apariție, proiectul ce prevedea măsura a fost retras de inițiatorii săi - asta înseamnă că documentul nu mai poate fi dezbătut, adoptat și aplicat. Citește articolul