Departamentul de Resurse Umane (HR) este interesat să înțeleagă obligațiile fiscale și de contribuții sociale ale angajaților care lucrează din România pentru firme străine sau care au venituri private din alte țări, pentru a-i putea informa corect și a evita probleme pentru ei sau pentru companie.
Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a intensificat anul trecut inițiativele de control fiscal pentru persoanele fizice. Încet, dar sigur, persoanele fizice au intrat în vizorul ANAF, unele dintre acestea fiind surprinse de notificările primite, mai ales că veniturile vizate erau cele din străinătate. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct interesat de acest articol pentru că explică cum anumite avantaje fiscale, cum ar fi deducerile pentru părinți, influențează suma finală de bani pe care angajații o primesc în mână. Ei trebuie să știe aceste detalii pentru a calcula corect salariile și pentru a explica angajaților cum sunt alcătuite veniturile lor.
Începând cu veniturile lui 2023, Codul fiscal prevede că deducerea personală are două componente - deducerea personală de bază și deducerea personală suplimentară. Fiecare dintre ele se acordă după reguli proprii, cea suplimentară acordându-se unuia dintre părinții angajați pentru copilul sau pentru fiecare copil, după caz, care este înscris în sistemul de învățământ. La „rostogolirea” informației despre aceste noi deduceri suplimentare, care nu se aplicau înainte de 2023, s-a vorbit destul de mult despre cuantumul fix al acestei deduceri pentru fiecare copil școlarizat - suma de 100 de lei - , fără să se spună însă ce reprezintă acești 100 de lei. Ca atare, mulți părinți au fost informați, în mod eronat, că ar avea dreptul la 100 de lei în plus la salariul net. De fapt, suma pe care o câștigă la net angajatul-părinte este mult, mult mai mică. Citește articolul
Informațiile despre programul 'Noua Casă' pot fi folosite de departamentul de HR pentru a informa angajații despre opțiunile de achiziție a unei locuințe, sprijinind bunăstarea financiară a acestora.
Cei ce vor să ia credite garantate de stat pentru cumpărarea unei locuințe noi o vor putea face prin programul Noua Casă și în 2023. În acest sens, printr-o hotărâre ce se aplică deja, s-a stabilit plafonul pentru garantarea creditelor imobiliare în cadrul acestui program la valoarea de 1,5 miliarde de lei. Citește articolul
Pentru a fi la curent cu schimbările privind valabilitatea, obținerea și tipurile de acte de identitate ale angajaților, informații esențiale pentru dosarele de personal, verificarea identității și conformitatea angajărilor.
O serie de aspecte ce țin de cărțile de identitate, fie ele electronice sau simple, urmează să fie modificate de vineri, potrivit unei ordonanțe oficializate chiar azi. Printre schimbările ce vor apărea le putem aminti pe cele legate de valabilitatea cărților de identitate și introducerea posibilității de completare a cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. În plus, costul emiterii a cel puțin cinci milioane de acte electronice de identitate va fi suportat de către stat, prin fonduri alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Citește articolul
HR este interesat de bunăstarea angajaților. Informațiile despre aceste ajutoare financiare pot fi folosite pentru a informa sau sprijini angajații care se califică pentru astfel de beneficii, contribuind la satisfacția și retenția personalului.
Potrivit legii, alocația pentru susținerea familiei este o formă de sprijin destinată familiilor, inclusiv celor monoparentale, cu venituri reduse, care au în creștere și îngrijire copii în vârstă de până la 18 ani. Cuantumul lunar al alocației este stabilit în funcție de indicatorului social de referință (ISR), care se va majora, începând din martie, cu aproape 14%, ceea ce va duce automat și la creșterea alocației pentru susținerea familiei. Citește articolul
Este direct responsabil de implementarea și gestionarea acestor tipuri de absențe, de la primirea cererilor și pontaj, până la stabilirea procedurilor interne și comunicarea cu angajații.
În ultima perioadă, aproape orice drept nou acordat angajaților prin lege ajunge să reprezinte o mică problemă pentru angajator, cel puțin o perioadă de timp, într-o listă deja destul de lungă de lucruri de bifat. De data aceasta, vorbim în mod concret de două categorii de libere la care au dreptul angajații, în virtutea legii, dar a căror reglementare deja a iscat numeroase discuții în departamentele de resurse umane. Citește articolul
Cunoașterea cerințelor de calificare (studii, cursuri, examen) și a procesului de formare profesională necesare pentru angajații sau colaboratorii care activează în domeniul imobiliar.
Atât activitatea de intermediere imobiliară, cât și modul în care este organizată profesia de intermediar imobiliar, respectiv agent sau agenție imobiliară, vor fi reglementate, pe viitor, printr-o lege dedicată, potrivit unui proiect legislativ aflat de joi în dezbaterea senatorilor. Printre altele, acum se stabilește că agenții imobiliari vor fi trebui să încheie, în mod obligatoriu, un contract scris cu orice client și totodată și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească ori procedura pe care trebuie s-o urmeze cei ce vor să se autorizeze ca intermediari imobiliari. Citește articolul
Articolul vorbește despre măsuri care afectează salariile, bonusurile, contribuțiile angajatorilor pentru utilități și alte beneficii pentru angajați (cum ar fi monetizarea zilelor libere), aspecte cheie pentru strategia de personal a unei companii.
Criza energetică și creșterea galopantă a inflației au determinat guvernele UE să ia măsuri în cascadă pentru sprijinirea companiilor și a cetățenilor europeni, deja afectați de criza anterioară, cea a Covid-19. Pentru a încerca să reducă o parte din povara exercitată asupra populației, statele membre au apelat la soluții ce au vizat un spectru larg – au acordat ajutoare directe, indexări ale salariilor minime pe economie și ale beneficiilor sociale, au apelat la măsuri fiscale, plafonări de prețuri, subvenții temporare la energie sau combustibil ș.a.m.d. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care mediul personal (cum ar fi căsătoriile și divorțurile) influențează angajații, bunăstarea lor și prioritizarea carierei. De asemenea, urmărește tendințele legate de forța de muncă și educație, inclusiv impactul programelor pentru românii din diaspora.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Pentru a se asigura că bacșișurile sunt gestionate și plătite corect angajaților, conform legii, și că salariile și contribuțiile sunt calculate cum trebuie.
O mare nelămurire apărută în spațiul public odată cu introducerea impozitării bacșișului este ce se întâmplă dacă bacșișul este mai mare de 15% din consumație? În mod normal, pentru bacșiș se datorează numai impozit, acesta fiind considerat un venit din alte surse. Însă specialiștii spun că partea de bacșiș care depășește 15% din consumație poate fi considerată venit salarial pentru care se datorează atât impozit, cât și contribuții sociale. Citește articolul