Pentru departamentul de Resurse Umane, articolul este esențial pentru a înțelege cum sunt impozitate salariile și contribuțiile sociale pentru directori, administratori și alți angajați cheie, mai ales în situații internaționale sau când colaborează cu PFA-uri, având impact direct asupra calculelor salariale și politicilor interne.
Din perspectiva impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, legislația fiscală din România încadrează, fără niciun dubiu, remunerațiile primite de către persoane fizice în calitate de administratori, reprezentanți în adunarea generală a acționarilor și în consiliile de administrație, directori, membri ai directoratului sau ai consiliului de supraveghere, dar și de manageri în baza contractului de management ca venituri asimilate salariilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de dezvoltarea personală a angajaților, de cum se formează obiceiurile bune și de legătura dintre comportamentul de zi cu zi și succesul pe termen lung, atât individual, cât și al companiei. Articolul oferă perspective valoroase despre cultivarea responsabilității și a unei mentalități orientate spre viitor.
Modul în care copiii interiorizează regulile mici și, aparent, neimportante, contribuie la construcția unor adulți de succes, crede crede prof. Alina Cristiana Dumitrache, doctor în științele educației și fondatorul primei școli de inspirație finlandeză din România. Citește articolul
Gestionează programele de lucru ale angajaților, cererile de flexibilizare a programului, compensarea orelor suplimentare și acordarea zilelor libere, asigurând respectarea drepturilor angajaților și a politicilor interne.
În această lună, elevii au dreptul la o săptămână de vacanță, decisă de la caz la caz, conform calendarului anului școlar în curs. Pentru a putea sta acasă cu cei mai mici dintre elevi, părinții ar avea două opțiuni la îndemână, dar niciuna care să poată fi impusă angajatorului. Varianta ideală este recurgerea la un program flexibil de muncă, însă dincolo de faptul că e nevoie de acordul părților, programul nu poate fi schimbat temporar doar la nivel declarativ sau informal. Nu este exclus să apară tentația de a apela la un drept recent acordat angajaților pentru a putea „acoperi” această vacanță de o săptămână, dar a face asta ar însemna, aproape în toate cazurile, nesocotirea legii. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil cu calculul, gestionarea și plata corectă a indemnizațiilor de concediu pentru angajați, conform legii și politicilor interne.
Banii cuveniți pe perioada concediului de odihnă nu pot fi sub nivelul salariului de bază, plus alte adaosuri permanente, corespunzătoare perioadei în care, dacă nu ar fi fost în concediu, l-ar fi primit. Altfel, angajații nu ar mai fi tentați să-și ia concediu pentru că ar avea de pierdut la veniturile salariale. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de angajați și de salarii. Ei trebuie să știe cum să procedeze legal atunci când un angajat produce o pagubă, pentru a nu face rețineri nejustificate din salariu care pot duce la litigii. Articolul clarifică faptul că angajatorul nu poate impune unilateral rețineri, ci are nevoie de acordul angajatului sau de o hotărâre judecătorească.
Într-o decizie privind neconstituționalitatea unor prevederi din Ordonanța privind răspunderea militarilor, Curtea Constituțională a României (CCR) amintește că actualul Cod al muncii nu mai permite ca deciziile de imputare să fie folosite de angajatori pentru a opera rețineri salariale în urma daunelor produse de un angajat. Astfel, în lipsa acordului angajatului de a acoperi prejudiciul, exprimat în contextul libertății contractuale, angajatorul nu poate opera rețineri salariale decât cu ajutorul instanței de judecată. Citește articolul
Deși articolul vizează persoane fizice, departamentul de Resurse Umane poate fi interesat de modul în care aceste venituri sunt impozitate și de contribuțiile sociale (CASS, CAS) aferente. Aceste informații pot fi relevante pentru a răspunde la întrebări din partea angajaților sau pentru a înțelege impactul veniturilor suplimentare ale acestora asupra situației lor financiare generale, mai ales în ce privește contribuțiile sociale.
Veniturile pe care le au persoanele fizice din transferul de monede virtuale sau criptomonede, așa cum sunt acestea mai cunoscute, dar și a jetoanelor nefungibile (non-fungible token - NFT) trebuie declarate, iar pentru ele trebuie plătit atât impozit, cât și contribuții la stat, potrivit unor broșuri publicate joi pe site-ul propriu de către ANAF. Citește articolul
Oferă ghidare pentru crearea politicilor interne de decontare a ochelarilor pentru angajați, gestionarea relației cu angajații pe acest subiect, organizarea controalelor medicale și asigurarea sănătății vizuale la locul de muncă.
Dacă angajatorul trebuie sau nu să suporte costul ochelarilor pentru angajații săi și care e încadrarea fiscală corectă a cheltuielilor sunt întrebările cele mai frecvent puse legat de subiectul decontării ochelarilor la locul de muncă. Discuțiile trebuie să pornească însă nu de la aspectele fiscale, ci de la esența problemei - vorbim, de fapt, de obligațiile de sănătate și securitate în muncă (SSM) ce le revin angajatorilor care au lucrători cu activitate preponderent în fața ecranelor. Așa că am stat de vorbă cu un specialist SSM despre obligația numărul 1 pentru angajatori - evaluarea riscurilor - și despre obligațiile subsecvente care îi pot duce pe angajatori în ipostaza de a suporta costul ochelarilor pentru angajații lor. Citește articolul
Se ocupă de salarii și contribuțiile angajaților și trebuie să înțeleagă cum vede ANAF diferența dintre angajați și colaboratori independenți, precum și cum se calculează corect impozitele pe muncă.
Lăsând deoparte noutățile procedurale ale controalelor fiscale, specialiștii se așteaptă ca verificările derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să se înmulțească în 2023, indiferent că vorbim despre persoane fizice sau juridice. În acest sens, avem și câteva exemple de subiecte care pot apărea în discuțiile cu inspectorii. Citește articolul
Chiar dacă este vorba despre o indemnizație plătită de stat, departamentul de HR este interesat de noutățile privind pensiile și beneficiile sociale pentru a putea informa angajații (actuali sau foști) despre drepturile lor, mai ales dacă aceștia ar putea fi vizați de modificările legislative.
De indemnizația destinată pensionarilor care sunt membri ai uniunilor de creatori trebuie să beneficieze, în baza principiului constituțional al egalității în drepturi, nu doar cei din sistemul public de pensii, ci și cei din alte sisteme de pensii, au stabilit judecătorii Curții Constituționale a României (CCR) într-o decizie recent publicată în Monitorul Oficial. Acest lucru dă posibilitatea mai multor categorii de pensionari de a beneficia de indemnizația pentru cei ce sunt membri ai uniunilor de creatori. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de calcularea și plata salariilor, de încadrarea corectă a angajaților și de gestionarea beneficiilor. Articolul oferă instrucțiuni clare despre cum trebuie aplicată legea salariului minim, inclusiv pentru angajații part-time și beneficiile extrasalariale.
Garantarea în plată a salariului brut cel puțin egal cu salariul de bază minim brut din țară nu este întotdeauna respectată de către angajatori. Ca să facă economii, angajatorii recurg frecvent la soluții pentru a acorda angajaților mai puțin decât impune legea, iar alteori, pur și simplu, se întâmplă ca textele de lege să fie aplicate necorespunzător. Dacă mai punem la socoteală și niște beneficii fiscale purtate de anumite sume ori tipuri de venituri, atunci greșelile din practică se multiplică. Citește articolul