Departamentul de HR este direct responsabil de calcularea și plata salariilor, de încadrarea corectă a angajaților și de gestionarea beneficiilor. Articolul oferă instrucțiuni clare despre cum trebuie aplicată legea salariului minim, inclusiv pentru angajații part-time și beneficiile extrasalariale.
Garantarea în plată a salariului brut cel puțin egal cu salariul de bază minim brut din țară nu este întotdeauna respectată de către angajatori. Ca să facă economii, angajatorii recurg frecvent la soluții pentru a acorda angajaților mai puțin decât impune legea, iar alteori, pur și simplu, se întâmplă ca textele de lege să fie aplicate necorespunzător. Dacă mai punem la socoteală și niște beneficii fiscale purtate de anumite sume ori tipuri de venituri, atunci greșelile din practică se multiplică. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de orice măsuri de sprijin social care ar putea beneficia angajaților sau familiilor acestora, contribuind la bunăstarea lor generală, chiar dacă aceste ajutoare sunt acordate de stat.
Sprijinul financiar în valoare de 250 de lei primit, o dată la două luni, de pensionari și de alte persoane cu venituri mici pentru asigurarea de alimente și mese calde se va putea folosi, potrivit unei propuneri legislative aflate în dezbaterea senatorilor de miercuri, și pentru cumpărarea de medicamente. Citește articolul
Pentru a proteja angajații de înșelătorii (avertismentul Ministerului Educației) și pentru a înțelege provocările legate de disponibilitatea personalului calificat pe piața muncii (lipsa medicilor menționată la spitale).
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece se ocupă de bunăstarea și sănătatea angajaților. Informațiile despre serviciile medicale disponibile persoanelor neasigurate sunt utile pentru a putea oferi sfaturi sau sprijin angajaților, mai ales în situații particulare sau de tranziție, asigurându-se că aceștia au acces la îngrijiri medicale de bază.
Legea sănătății a suferit mai multe modificări importante în 2022, una dintre ele permițând acum persoanelor neasigurate să beneficieze de asistență medicală în cabinetele medicilor de familie. Pentru a putea primi aceste servicii, cei ce nu sunt asigurați trebuie să se înscrie pe lista unui medic de familie, iar cei care sunt deja pe o astfel de listă, să se reînscrie sau să se treacă pe lista altui medic. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de angajați și de politicile interne. El trebuie să știe cum să comunice cu angajații despre posibilitatea de a semnala nereguli, să ajute la implementarea procedurilor și să se asigure că drepturile avertizorilor sunt respectate.
În Legea avertizorilor în interes public (Legea Whistleblower) regăsim o obligație de informare, care incumbă însă numai anumitor angajatori. Astfel, de principiu, ea este legată de obligația de a avea un canal intern de raportare. Citește articolul
Legea are un impact direct asupra angajaților și a modului în care compania gestionează sesizările de nereguli și cercetările disciplinare. HR trebuie să știe cum să protejeze angajații conform legii și cum să evite represaliile.
Între protecțiile conferite de Legea Whistleblower avertizorilor de integritate se numără și un drept specific în ipoteza în care acesta este cercetat disciplinar în urma raportării sau divulgării publice pe care a făcut-o: acela de a solicita prezența presei la cercetarea disciplinară, pe lângă aceea a unui apărător sau a unui reprezentant sindical/al salariaților. Angajatorul nu are spațiu de manevră aici: dacă se întâlnește cu o atare solicitare, ori îi dă curs, ori riscă invalidarea procedurii cu totul. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat de acest tip de conținut deoarece, în cazul companiilor care au angajați români plecați la muncă sau detașați în străinătate, acest serviciu de consulate mobile le poate facilita obținerea sau reînnoirea actelor necesare (pașapoarte, acte notariale, de stare civilă etc.) fără a fi nevoie să parcurgă distanțe mari. HR poate folosi aceste informații pentru a sprijini angajații expați sau pentru a le oferi resurse utile.
Organizarea a nu mai puțin de 144 de de consulate itinerante (mobile) în 25 de state apare în calendarul anual publicat chiar azi de către Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Acestea vor ajuta românii din străinătate care sunt stabiliți la distanță mare față de un oficiu consular permanent să aibă mai ușor acces la acte notariale, documente de călătorie și de stare civilă sau alte acte din România. Citește articolul
Departamentul de HR are nevoie să înțeleagă aceste reguli pentru a gestiona corect angajații cu mobilitate internațională (care vin sau pleacă din România), asigurându-se că sunt respectate obligațiile fiscale și administrative legate de rezidența lor, ceea ce impactează salarizarea și beneficiile.
Multe persoane pleacă, pentru perioade mai lungi, din țară sau se reîntorc aici, fiind important pentru acestea să știe cum se stabilește rezidența fiscală în România, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) publicând luni un ghid oficial în acest sens. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă de relațiile cu angajații și gestionarea conflictelor. Modificările privind modul în care sunt soluționate în instanță disputele individuale de muncă sunt foarte importante pentru ei, deoarece influențează strategiile de management al forței de muncă și potențialele riscuri legale.
Din cauza unei scăpări din noua Lege a dialogului social, care nu a mai preluat prevederile vechii legi în materia competenței în primă instanță a tribunalului pentru soluționarea conflictelor individuale de muncă, cele mai multe cereri patrimoniale trebuie să se îndrepte acum către judecătorii. Deși problema a fost subliniată deja de mai mulți profesioniști ai dreptului muncii, încă din decembrie, până la acest moment nu a apărut niciun proiect de ordonanță care să acopere, în regim de urgență, această scăpare. Mai mulți parlamentari neafiliați au depus însă de curând un proiect de lege în acest sens, dar chiar și așa va dura destul ca acesta să producă efecte. Citește articolul
Este esențial pentru gestionarea angajaților, a concediilor, a beneficiilor și a politicilor interne. Ei vor trebui să comunice această nouă zi liberă și să o integreze în programul de lucru.
Salariații din țara noastră, fie că vorbim despre cei de la stat sau cei din mediul privat și indiferent de domeniul de activitate, ar putea primi o zi liberă plătită în ziua în care-și serbează nașterea, potrivit unui proiect legislativ aflat, de luni, în dezbaterea senatorilor. Citește articolul