avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 627 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Declarația unică: Plafoanele pentru plata contribuțiilor sociale în perioada 2018-2022

Pentru a înțelege mai bine tendințele salariului minim și implicațiile acestuia asupra contribuțiilor, informații utile atât pentru angajați, cât și pentru colaboratorii independenți (PFA) ai companiei, în contextul forței de muncă.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
14 Decembrie 2022 | 7465 | Timp de citire: 3 min.

În 2018, salariul minim era de 1.900 de lei, iar de anul viitor acesta ajunge la valoarea de 3.000 de lei. Salariul minim brut garantat în plată este un reper și pentru cei care obțin venituri din activități independente, pentru că în funcție de nivelul acestuia își dau seama dacă sunt obligați sau nu să contribuie la sistemul public de pensii și la cel de sănătate. Plafonul de 12 salarii minime brute de la care apare obligația de plată a CAS (contribuție pensii) și CASS (contribuție sănătate) a crescut în fiecare an, în ultimii cinci ani, așa că am decis că merită o recapitulare a valorilor sale înainte de a trece, din 2023, la un tablou al contribuțiilor ce presupune mai multe plafoane și mai mulți contribuabili obligați la plata celor două contribuții sociale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții are ANAF competență de control în cazul persoanelor fizice nerezidente în România?

Departamentul de Resurse Umane poate fi interesat, deoarece angajații, mai ales cei care lucrează sau au lucrat în străinătate, pot avea întrebări legate de rezidența fiscală și de eventualele verificări din partea ANAF. Informațiile pot ajuta la prevenirea problemelor pentru angajați sau la oferirea de suport de bază.

EY Romania în Contabil și fiscal
14 Decembrie 2022 | 1801 | Timp de citire: 3 min.

Este întrebarea firească care se naște în contextul demarării unor ample acțiuni de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în acest an, pentru a depista eventuale cazuri de neconformare în declararea veniturilor persoanelor fizice. Planurile de control îi vizează, în principiu, pe rezidenți, dar acțiunile au ajuns și la nerezidenți, care au fost supuși verificărilor situației fiscale din perspectiva impozitului pe venit. Cui anume i se aplică, de fapt, acest control? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Majorarea salariului minim duce și la alte creșteri de costuri: cresc tarifele zilierilor, plățile pentru interni și contribuțiile la fondul de handicap

Se ocupă direct de salarizarea angajaților, de modificarea contractelor de muncă, de rapoartele oficiale (Revisal) și de gestionarea personalului, inclusiv a interniilor și a zilierilor, conform noilor reglementări legale.

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Decembrie 2022 | 1 | 3769 | Timp de citire: 2 min.

Valoarea salariului minim brut pe ţară se va majora, începând de la 1 ianuarie 2023, la 3.000 de lei. Majorarea acestuia de la 2.550 de lei, cât este în prezent, are mai multe implicații atât pentru firme, cât și pentru persoanele fizice. De pildă, crește costul salarial al firmelor ce au angajați cu minimul pe economie, crește valoarea contribuției la fondul de handicap, dar și cel cu zilierii sau cu internii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În 2023, în domeniul agroalimentar vor fi disponibile două facilități fiscale diferite, dar acestea nu se pot cumula

Este interesat de modul în care sunt calculate salariile și contribuțiile angajaților, mai ales când apar facilități fiscale sau modificări la salariul minim, pentru a se asigura că plata este corectă și conformă cu legile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Decembrie 2022 | 3285 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii din domeniul agroalimentar vor avea la dispoziție în 2023 două facilități fiscale distincte pentru salariații pe care-i plătesc cu 3.000 de lei brut, însă acestea nu se vor putea cumula. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UNBR: Punctul de pensie pentru avocați va fi indexat cu rata inflației

Chiar dacă se referă specific la avocați, articolul discută subiecte generale precum pensii, ajutoare sociale (creștere copil, deces) și contribuții. Un departament de HR este interesat de felul în care aceste drepturi și obligații evoluează la nivel național, deoarece pot influența strategiile de compensații și beneficii pentru toți angajații.

avocatnet.ro în Mediul juridic
13 Decembrie 2022 | 1880 | Timp de citire: 1 min.

Punctul de pensie din sistemul de asigurări al avocaților va fi actualizat cu rata anuală a inflației, potrivit unei hotărâri luate de Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre contractul de mandat, în contextul aplicării condițiilor de la impozitarea micro, din 2023

Departamentul de HR trebuie să știe cum să angajeze și să gestioneze corect persoanele cu funcții de conducere (administratori, directori) prin contract de mandat, înțelegând diferențele față de angajații obișnuiți, mai ales în privința formalităților, a subordonării și a modului de încheiere sau încetare a relației.

Oana Velea în Aspecte juridice
avocat,
13 Decembrie 2022 | 2 | 21447 | Timp de citire: 3 min.

Potrivit modificărilor aduse Codului Fiscal prin OG 16/2022, pentru ca o societate să aplice, din 2023, regimul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, între alte condiții, va trebui ca aceasta să aibă și un angajat. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care societatea are încheiat un contract de mandat, dacă remuneraţia este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

INS: Inflația a urcat la aproape 17% în noiembrie

Pentru că inflația mare afectează costul vieții angajaților și poate influența politicile salariale și beneficiile oferite.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
13 Decembrie 2022 | 1095 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Salarizare bugetari 2023: Ce măsuri a stabilit Guvernul în privința salariilor, sporurilor, indemnizațiilor și compensării orelor suplimentare

Acest departament este direct responsabil pentru calcularea salariilor, gestionarea beneficiilor, a timpului suplimentar și a celorlalte drepturi ale angajaților din sectorul public, conform noilor reglementări.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
12 Decembrie 2022 | 3 | 46192 | Timp de citire: 3 min.

Ca la fiecare final de an, Guvernul a stabilit o serie de prevederi aplicabile sectorului bugetar în ceea ce privește nivelul salarizării, compensarea muncii suplimentare, acordarea de bilete de valoare, indemnizații de hrană ș.a.m.d., aplicabile în 2023. Iată care sunt principalele măsuri date printr-o recentă ordonanță de urgență: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Polițiștii locali nu pot da amenzi pentru orice abatere rutieră, ci doar pentru câteva, inclusiv pentru parcarea neregulamentară a mașinilor

HR trebuie să fie la curent cu aceste reguli pentru a informa angajații, mai ales pe cei care folosesc mașinile companiei, despre obligațiile legate de identificarea șoferilor și evitarea amenzilor.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Decembrie 2022 | 3 | 42167 | Timp de citire: 3 min.

Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât și polițiștii locali să poată aplica un nou tip amendă în legătură cu legislația rutieră, mai exact, în cazul în care proprietarii de mașini nu oferă detalii în legătură cu șoferii acestora, atunci când le împrumută. Totuși, modificările recente nu înseamnă că polițiștii vor putea aplica amenzi șoferilor pentru toate abaterile de la legislația rutieră, ci doar în cazul celor din domeniul circulației pe drumurile publice, ce sunt stabilite de legea poliției locale, printre care cele legate de oprirea, staționarea sau parcarea neregulamentară a mașinilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pe ce cheltuie Ministerul Apărării 2,5% din PIB: Programele și măsurile concrete pentru Armată

Articolul menționează alocări bugetare semnificative pentru cheltuielile de personal și planuri pentru noi angajări în sectorul apărării, informații esențiale pentru planificarea forței de muncă și strategiile de recrutare.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
12 Decembrie 2022 | 758 | Timp de citire: 1 min.

Sectorul de apărare va beneficia în 2023 de alocarea unor fonduri de 2,5% din PIB, conform deciziei din luna octombrie a CSAT – creștere anunțată încă din luna martie. Astfel, conform bugetului pe 2023, aprobat, joi, de Guvern, Ministerul Apărării Naționale va primi fonduri bugetare în valoare de 35,3 miliarde lei, cu 52,3% mai mult decât în 2022.

Citește articolul