Acest departament gestionează contractele de muncă și drepturile angajaților, deci trebuie să știe cum să aplice corect regulile pentru munca de acasă, telemuncă și delegare (ex: diurne, transport).
Dacă plănuiești să-i chemi din când în când pe lucrătorii la domiciliu sau pe telesalariați la birou („locul de muncă organizat de angajator”), cea mai bună variantă este să stipulezi acest lucru în contract, altfel, devin incidente prevederile legate de delegare. Citește articolul
Este esențial ca acest departament să cunoască și să aplice regulile privind gestionarea angajaților (și a altor categorii de personal) care fac raportări, pentru a preveni orice acțiune ilegală împotriva lor.
Legea privind protecția avertizorilor de integritate intră în vigoare joia aceasta, transpunând în legislația noastră o directivă europeană („Directiva Whistleblower”) cu care suntem în întârziere de un an. Deși companiile private cu mai puțin de 50 de lucrători nu trebuie să-și facă griji în materia formalităților din jurul ideii de raportare internă, trebuie să știe că noua lege nu trece, la propriu, pe lângă ei. Cel mai important aspect care-i vizează e interdicția represaliilor contra celor care au făcut raportări externe sau divulgări publice și consecințele măsurilor pe care le-au dispus, nelegal, față de cei care au încercat să scoată „la lumină” încălcările legii dinăuntrul companiei respective. Citește articolul
Ajută la gestionarea corectă a angajaților și a programelor lor de lucru, la evitarea suprapunerilor nepermise și la respectarea regulilor interne, pentru a nu avea probleme cu Inspecția Muncii sau alte autorități.
Inspecția Muncii poate dispune măsuri sau chiar aplica amenzi atunci când constată că programul de lucru al unui salariat se suprapune, însă numai atunci când discutăm despre două sau mai multe contracte de muncă încheiate între același angajator și același salariat, atunci când o astfel de situație este, în sine, creată pentru a eluda alte dispoziții legale sau când angajatorul nu ține evidența timpului de muncă sau o ține necorespunzător. În rest, un angajator al cărui salariat nu își execută sarcinile și atribuțiile, potrivit fișei de post și programului de lucru, se autosancționează, plătind un salariu pentru o muncă neprestată. Citește articolul
Declarația 112, menționată în articol, se referă la impozitul și contribuțiile sociale aferente salariilor. Departamentul de Resurse Umane este responsabil pentru gestionarea payroll-ului și asigurarea că aceste contribuții sunt declarate și plătite corect și la timp.
Declarațiile fiscale care de obicei se depun lunar până în data de 25 se transmit în decembrie 2022 cu câteva zile mai devreme, așa cum reiese din calendarul Fiscului. Asta în contextul în care 25 și 26 decembrie sunt libere legale în care nu se lucrează. Citește articolul
HR-ul este punctul de contact cu angajații și trebuie să informeze corect personalul despre cum și cui pot raporta încălcările legii. De asemenea, ei trebuie să se asigure că procesul intern este clar și respectă drepturile angajaților, influențând cultura internă și relația companiei cu angajații. Numărul de angajați este, de altfel, un criteriu cheie pentru aplicarea legii.
Odată cu intrarea în vigoare a legii privind protecția avertizorilor de integritate (Legea Whistleblower), intră în vigoare obligația de a avea canale interne de raportare pe care avertizorii să le poată folosi ca să raporteze încălcările legii. Legea intră în vigoare în câteva zile, dar numai anumite entități trebuie să aibă aceste canale interne pregătite, un responsabil intern sau contractat și proceduri puse la punct. Pentru privați, principalul criteriu de departajare e numărul de angajați. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie informat despre beneficiile sociale la care angajații pot avea dreptul, chiar dacă acestea nu sunt plătite direct de companie. Astfel, pot oferi îndrumare și suport angajaților sau familiilor acestora în situații nefericite, ajutându-i să înțeleagă procesul și valoarea ajutorului de deces.
Ajutorul de deces se va majora de anul viitor cu 694 de lei, potrivit legii prin care se stabilește bugetul asigurărilor sociale pentru 2023, document ce a fost publicat luni în Monitorul oficial. Citește articolul
Chiar dacă articolul se referă la contracte de mandat și nu la angajații obișnuiți, departamentul de HR trebuie să fie la curent cu toate aspectele legate de remunerație și contribuții, inclusiv pentru administratorii companiei, pentru a gestiona corect toate plățile.
Netaxarea celor 200 de lei din salariul minim, care se va aplica de anul viitor, nu vizează decât veniturile rezultate în baza contractelor de muncă, dar se aplică și celor din sectorul agricol care nu beneficiază de facilitățile fiscale, precum și raporturilor de serviciu. Nu și indemnizațiilor primite de administratori însă, chiar dacă se situează la nivelul salariului minim brut garantat în plată. Citește articolul
Dacă firma colaborează cu persoane fizice autorizate (PFA-uri) ca și colaboratori externi sau are angajați care sunt și PFA-uri, este util să știe noutățile legate de taxele acestora, pentru o mai bună înțelegere a contextului fiscal.
Nici anul acesta nu regăsim în legea bugetului de stat, ce a apărut luni în Monitorul Oficial, vreo bonificație pentru plata taxelor aferente veniturilor independente obținute de PFA-uri. Prin urmare, 2023 este al treilea an în care autoritățile decid să nu dea curs posibilității de a oferi o reducere la plata dărilor fiscale pentru veniturile independente. Citește articolul
Articolul vorbește despre salariile medii în Europa și în România, informații esențiale pentru a stabili compensațiile angajaților, pentru a atrage talente și pentru a înțelege contextul forței de muncă, mai ales în contextul directivei 'Carte Albastră' pentru specialiști.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de calcularea salariilor angajaților, aplicarea corectă a noilor reguli privind salariul minim și beneficiile fiscale, și de informarea personalului despre aceste schimbări.
Spre deosebire de măsura actuală, din OUG 67, beneficiul celor 200 de lei netaxabili ce se va aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie - decembrie 2023 nu este opțional, ci obligatoriu, dar condiționat. Una dintre condiții e la ce salariu se aplică acest beneficiu și cum se calculează, iar pentru a stabili dacă acesta se acordă sau nu în luna respectivă, trebuie lămurite câteva chestiuni. Citește articolul