Scopul principal al normelor privind timpul de muncă și odihnă este protejarea sănătății și siguranței angajaților. Articolul subliniază importanța repausului pentru a preveni oboseala excesivă și riscurile asociate, fiind direct relevant pentru a asigura un mediu de lucru sănătos și sigur.
Oricât de individualizat programul de lucru al unui angajat, repausul săptămânal trebuie să respecte aceeași regulă: 48 de ore + 12 ore consecutive, la fiecare ciclu de șapte zile calendaristice. În practică însă asta nu se întâmplă întotdeauna. Și, deși suspendă repausul săptămânal, încălcând oricum condițiile stabilite la nivel de lege, angajatorii nici măcar nu recompensează angajații în mod corespunzător.
Citește articolulSe asigură că noile clauze contractuale și politicile interne contribuie la crearea și menținerea unui mediu de lucru sigur și sănătos pentru toți angajații, mai ales în contextul clădirilor închiriate.
Prevederile europene referitoare la obligațiile de raportare privind durabilitatea -- care vizează factorii de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) -- au fost transpuse recent în legislația națională prin Ordinul Ministerului Finanțelor 85/2024. Ca urmare, societățile comerciale și administratorii acestora vor avea o serie de obligații, printre care și cea de a pregăti un raport privind cele trei aspecte ESG, care se va aplica, treptat, în funcție de anumite criterii. În acest context, este bine de știut că noua obligație vine cu provocări importante pentru sectorul imobiliar. Citește articolul
Pentru a preveni epuizarea și problemele de sănătate ale angajaților care muncesc excesiv, asigurând condiții de lucru sigure și un program care permite odihna necesară.
Angajatorul, mare companie de curierat, încalcă dispozițiile legale referitoare la timpul de lucru și repausul săptămânal, amăgindu-și angajații cu bonusuri mici și mari. Un angajat își propune să facă o sesizare pe neregulile de la locul de muncă, adunate deja pe parcursul a doi ani de muncă, dar colegii îl avertizează cu privire la relațiile angajatorului cu inspectoratul teritorial de muncă. Angajatul dorește să-și păstreze locul de muncă, dar să lucreze în condiții normale, în acord cu legea și ne întreabă ce e de făcut. Citește articolul
Acest departament se ocupă de bunăstarea și siguranța angajaților, iar prevenirea hărțuirii și a violenței la locul de muncă, care pot afecta sănătatea fizică și psihică, intră în responsabilitatea sa.
A ne concentra exclusiv pe ghidul privind hărțuirea morală și pe criteriul de sex la locul de muncă este insuficient pentru a putea preveni și combate întregul fenomen al hărțuirii și violenței la locul de muncă. De exemplu, din metodologia publicată anul trecut lipsesc termeni importanți, precum cel de victimizare, dar pe care îi regăsim definiți în alte legi. Pentru moment însă, ghidul este un „început” consistent pentru mediile de lucru complet străine de înțelegerea hărțuirii. Reglementările în domeniu vor evolua însă, într-un viitor nu foarte îndepărtat. Citește articolul
Specialiștii în sănătate și securitate în muncă trebuie să știe cine este responsabil pentru instruirea inițială și periodică a angajaților temporari, precum și pentru asigurarea serviciilor medicale de medicina muncii, pentru a se asigura că toate cerințele de siguranță la locul de muncă sunt îndeplinite.
Actualele norme pentru autorizarea și funcționarea agenților de muncă temporară urmează să fie înlocuite anul acesta. Condiții detaliate și mai numeroase pentru a solicita autorizarea, perioadă mai lungă de valabilitate a autorizațiilor, mai multe obligații dață de lucrători și sancțiuni mai dure sunt prinse într-un proiect de hotărâre analizat de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament este interesat de faptul că persoanele care au suferit accidente de muncă sau boli profesionale pot primi bilete de tratament balnear. Aceste informații pot fi utile pentru a sprijini procesul de recuperare și reabilitare a angajaților afectați.
Numărul biletelor de tratament balnear de care pot beneficia, în 2024, atât pensionarii, cât și salariații care suferă de diverse afecțiuni medicale în unitățile de tratament balnear aflate în proprietatea Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) a fost stabilit la peste 60.000, fiind, de fapt, același din 2022 și până în prezent, după cum stabilește o hotărâre apărută luni. Totuși, pentru că la această valoare se adaugă și biletele de tratament balnear contractate cu alte unități de profil, numărul total de bilete de tratament este, în acest an, de peste 135.000, adică cu aproape 16.000 mai multe decât în 2023. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe că angajatorul are obligația legală de a discuta și a obține acordul reprezentanților angajaților atunci când pregătește regulile și măsurile de siguranță la locul de muncă.
Reprezentanții aleși joacă un rol esențial în protejarea și promovarea drepturilor și intereselor colective ale angajaților în cadrul unei unități. Sunt implicați în procese esențiale, cum ar fi elaborarea regulamentului intern, se pot ocupa de sesizarea neregulilor la inspectoratele teritoriale de muncă, „dau viață” dreptului la negociere colectivă, atunci când angajații nu sunt reprezentanți la nivel sindical. Legea stabilește consultarea obligatorie a reprezentanților salariaților în decizii majore, cum ar fi reducerea temporară a activității, concedierile colective, dar și în chestiuni precum planificarea concediilor de odihnă, protejarea egalității de șanse și tratament la locul de muncă și în gestionarea cazurilor de hărțuire. Citește articolul
Acest departament se ocupă de sănătatea și siguranța angajaților la locul de muncă. Articolul arată că munca prelungită, fără odihnă suficientă, afectează sănătatea și scade atenția, ceea ce crește riscurile de accidente și este o preocupare majoră pentru SSM.
Avem reguli clare în privința timpului de muncă și de odihnă, iar ele au legătură, în principal, cu asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos, sub toate aspectele sale. Pe lângă dispozițiile directivelor UE și ale Constituției, avem reguli clare și în legislația specifică, Codul muncii și întreg ansamblul normativ din care el face parte, iar un program de 24 de ore în care o persoană ar trebui să-și execute, fără întrerupere, sarcinile și atribuțiile este clar neconform, fiind în același timp imposibil. Citește articolul
Schimbările legate de valabilitatea permiselor de conducere sunt esențiale pentru angajații care își desfășoară activitatea la volan, asigurându-se că aceștia sunt apți și că respectă toate reglementările în vigoare pentru sănătatea și siguranța lor la locul de muncă.
Săptămâna viitoare, mai exact, joi, începe prima sesiune ordinară din acest an a Parlamentului, pe agenda acestuia aflându-se mai multe propuneri care-i vizează pe cetățeni și care ar putea fi adoptate în următoarea perioadă. Unele dintre măsurile luate în discuție sunt de dată recentă, dar mai sunt și unele a căror adoptare a fost amânată în alte sesiuni. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru evaluarea riscurilor la locul de muncă pentru angajatele însărcinate sau care alăptează și pentru a asigura condiții sigure, inclusiv prin acordarea concediului de risc maternal dacă nu pot fi eliminate riscurile.
Conform legislației în vigoare, tinerele mame beneficiază de o serie de facilități care se concretizează sub forma unor înlesniri financiare, facilități, burse, indemnizații sau servicii sociale. În cele ce urmează, vom face o trecere în revistă a tuturor facilităților oficiale care se adresează, în bună măsură, femeilor care înregistrează venituri mici, dar și a măsurilor care, deși aflate în fază de proiect, ar putea fi oficializate în acest an. Citește articolul