Acest departament este interesat de crearea unui mediu de lucru sigur și sănătos pentru angajați, iar prevenirea hărțuirii morale contribuie direct la bunăstarea psihologică și mentală a acestora.
De departe o obligație substanțială pentru angajatori, întocmirea ghidului pentru prevenirea și sancționarea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă va fi verificată de inspectori începând din acest an. E incert însă în ce măsură toți angajatorii, adică indiferent de dimensiunea personalului, vor fi tratați la fel - care vor fi sancționați din prima și care nu? Amenda pentru angajatorii care nu iau măsuri pentru prevenirea hărțuirii este însă în lege de dinainte să avem un model de ghid de implementat la nivel intern. Citește articolul
Articolul vorbește despre presiunea constantă pe angajați și riscul crescut de erori din cauza monitorizării excesive, aspecte care pot afecta bunăstarea fizică și mentală a personalului și siguranța la locul de muncă.
Autoritatea franceză pentru protecția datelor a aplicat o amendă de 32 de milioane de euro companiei Amazon France Logistique pentru implementarea unui sistem de monitorizare excesivă a angajaților. Compania folosea scannerele pentru a urmări activitatea și performanțele angajaților în timp real, inclusiv perioadele de inactivitate. Autoritatea a considerat că această monitorizare a fost disproporționată și a încălcat mai multe aspecte din GDPR, printre care principiul minimizării datelor. De asemenea, au fost identificate probleme legate de supravegherea video și de informarea insuficientă a angajaților cu privire la prelucrarea datelor lor personale. Autoritatea franceză a subliniat că măsurarea întreruperilor de muncă cu o asemenea precizie nu este legală și că tocmai prin excesivitatea măsurilor de monitorizare compania asigura avantaje competitive pe piața vânzărilor online. Citește articolul
Are grijă ca angajații să fie în siguranță și sănătoși la locul de muncă, iar programul de lucru prelungit și insuficienta odihnă pot afecta grav acest aspect.
Angajatul lucrează într-o companie cu program continuu în trei schimburi și constată că există încălcări ale Codului muncii în ceea ce privește repartizarea timpului de muncă și respectarea repausului săptămânal, pe care le aduce în discuție. Managerul insistă ca angajații să lucreze exact câte ore sunt lucrătoare în fiecare lună, dar prelungește în mod abuziv programul în unele zile. De asemenea, impune zile de concediu fără pontaj, chiar dacă angajatul are deja ore lucrate în plus. Întrebat cu privire la nereguli, managerul spune: îți asumi că renunți la unele drepturi. Citește articolul
Acest departament se asigură că angajații sunt în siguranță și sănătoși la locul de muncă. Pauzele, inclusiv pauza de masă, sunt importante pentru a preveni oboseala și a menține angajații apți de muncă, contribuind la reducerea riscurilor profesionale.
Deși foarte mulți cred că atunci când vine vorba despre drepturi, au și posibilitatea de a renunța la ele, adică de a nu le exercita efectiv, în cazul relațiilor de muncă această regulă nu se aplică. Am ales să scriu azi despre pauza de masă și alte pauze în timpul zilei de muncă pentru că, recent, spațiul public a fost „poluat” cu o idee falsă - aceea că salariații pot renunța la dreptul prevăzut de Codul muncii în privința pauzelor.
Citește articolulDeși nu se ocupă direct de partea financiară, acest departament ar trebui să fie informat despre modul în care sunt tratate diferit (fără CASS) concediile medicale rezultate din accidente de muncă sau boli profesionale, aspect menționat în articol.
De anul acesta, cele mai multe dintre indemnizațiile de concediu medical sunt taxate cu 10% în plus față de anii precedenți - reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS). Care sunt cele ce rămân în continuare scutite: Citește articolul
Acest departament se asigură că angajații sunt în siguranță la locul de muncă. Cunoașterea modificărilor privind permisele de conducere pentru tractoare este crucială pentru a garanta că doar personalul calificat operează aceste utilaje, reducând astfel riscurile de accidente.
Tractoarele agricole sau forestiere cu o viteză maximă constructivă de până la 40 de km/h pot fi conduse de-acum și de șoferii care au categoria B, potrivit unui proiect de ordonanță ce se aplică deja. În plus, șoferii mașinilor mici pot conduce și ansambluri formate dintr-un tractor din categoria celor amintite și una sau două remorci. Citește articolul
Articolul subliniază importanța 'condițiilor de muncă inadecvate', 'mediului de lucru precar' și a 'condițiilor nesigure' care afectează sănătatea și bunăstarea angajaților, aspecte direct gestionate de SSM.
Pornind de la teama care este promovată în spațiul public de ceva vreme privind înlocuirea lucrătorilor cu mai micii sau mai marii roboței, am întrebat două softuri de A.I. care sunt vulnerabilitățile salariaților din acest moment. Să-i spunem top 5 vulnerabilități ale salariaților în actualul context, iar acestea ar fi stabilitatea și predictibilitatea la locul de muncă, gestionarea salariilor reduse, pregătirea profesională insuficientă, securitatea socială inadecvată sau insuficientă și condițiile de muncă inadecvate. Aceste vulnerabilități pot fi remediate prin educație financiară, creșterea nivelului de pregătire profesională, îmbunătățirea sistemului de securitate socială și asigurarea unor condiții de muncă adecvate. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru siguranța angajaților și a oricăror persoane din clădirile companiei, iar o lege care interzice utilizarea clădirilor cu risc seismic maxim este esențială pentru ei.
Legea ce conține unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată în acest început de an, potrivit unei legi oficializate recent. Astfel, s-a stabilit introducerea interdicției închirierii apartamentelor din clădirile cu bulină roșie și reintroducerea interdicției de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în aceste clădiri. Chiar dacă, în primă fază, interdicțiile ar fi trebuit să nu se aplice și contractelor aflate în desfășurare la momentul intrării în vigoare a legii, ci doar celor semnate după acel moment, în varianta oficializată, noul act normativ stabilește că interdicțiile se aplică, fără excepție, de la data intrării măsurilor în vigoare, respectiv din 6 ianuarie, iar contractele aflate în desfășurare vor înceta de drept în 30 de zile de la acel moment, adică la început de februarie. Citește articolul
Este relevant pentru asigurarea siguranței persoanelor în clădiri, mai ales prin prevederile care interzic organizarea de evenimente sau activități cu mulți participanți în imobilele cu risc seismic, un aspect important pentru siguranța la locul de muncă și în spațiile operate de companie.
Hotărârile asociațiilor de proprietari din clădirile cu risc seismic, prin care aceștia își exprimă acordul privind participarea la programul de consolidare, se pot adopta acum mai ușor, potrivit unor modificări apărute relativ recent la legislația pentru reducerea riscului seismic al clădirilor. Astfel, în prezent, aceste hotărâri pot fi adoptate cu acordul a doar jumătate plus unu din numărul proprietarilor, nu cu unanimitate, ca înainte. Suplimentar, și unitățile de cult pot fi incluse în programul de consolidare, ele având obligația, potrivit unei legi apărute acum câteva zile, de a finaliza expertizele tehnice în vederea încadrării într-o clasă de risc seismic până în vara lui 2026. Citește articolul
Departamentul SSM este responsabil cu siguranța angajaților. O clădire cu risc seismic ridicat prezintă un pericol, iar restricțiile privind aglomerările de persoane sunt direct legate de prevenirea accidentelor și asigurarea unui mediu de lucru sigur.
Legea prin care au fost stabilite, în 2022, unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor a fost modificată anul acesta, potrivit unei legi publicate recent în Monitorul Oficial, astfel încât interdicția de a organiza activități sau evenimente cu mulți participanți în imobilele cu risc seismic să fie reintrodusă. Citește articolul