Angajații au dreptul la zile libere pentru evenimente familiale importante plăcute (nunți) sau neplăcute (înmormântări), au dreptul la zile libere pentru urgențe familiale, adică tot niște evenimente neplăcute, dar au dreptul să ceară liber și pentru rezolvarea altor situații personale. Vorbim de drepturi diferite și de reguli diferite de acordare a lor, așa că e important să le deosebim între ele. Citește articolul
Facilitățile fiscale joacă un rol vital în stimularea creșterii economice, încurajând investițiile și asigurând ocuparea, poate chiar reorientarea forței de muncă. În prezent, date fiind fluctuațiile de personal din anumite industrii, facilitățile pot ajuta și la fidelizarea angajaților și reținerea lor pe termen lung în cadrul companiilor. În actualul context economic, cu un preconizat an 2024 mai greu (a se vedea modificările fiscale recente, plus un trend european și global în care se refac trasee geoeconomice), este indicat ca managementul companiilor să treacă la nivelul următor de analiză și să aplice facilitățile fiscale disponibile în Codul Fiscal. Citește articolul
Până la urmă, plata salariilor în numerar nu se interzice, legea inițiată în acest sens fiind oficializată într-o formă care prevede doar posibilitatea plății salariilor prin cont bancar. În același timp, documentul prevede în continuare obligația comercianților de a accepta cel puțin o modalitate de plată fără numerar. Citește articolul
Pe lângă tichetele de masă sau cele cadou, salariații vor putea primi din partea angajatorilor lor, un nou tip de bonus - tichetele pentru plata muncilor casnice, prestate de lucrătorii casnici. Noutatea este prevăzută în Legea prestatorului casnic care va intra în vigoare la începutul lui 2024. Deși aceste tichete pot fi procurate, fără costuri suplimentare, direct de beneficiarii muncilor în gospodărie, adică, în acest context, salariații, statul câștigă 10% la fiecare tichet cumpărat și acordat de angajator salariaților săi ca să-l folosească în propria gospodărie. Citește articolul
Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităților acordate angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul-limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări. Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanțiale, iar varianta actualizată a declarației 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie 2023 și conține cerințe complexe și detalii fiscale esențiale pentru o raportare corectă. În aceste condiții, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menționate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale. Citește articolul
Formularul 112, pe care angajatorii îl folosesc pentru a declara taxele salariale, a fost adaptat la modificările din noiembrie 2023 privind veniturile salariaților din IT, construcții și agroalimentar, conform unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În același timp, formularul este folosit, din 2024, în cazul taxelor pentru prestatorii casnici. De miercuri, contribuabilii au la dispoziție și versiunea electronică actualizată, astfel că pot completa și depune declarația la termenul din 21 decembrie 2023. Citește articolul
Codul muncii nu prevede un termen exact pentru efectuarea evaluării profesionale a salariaților de către angajatori, însă practica arată că, de cele mai multe ori, acest lucru se face anual sau semestrial. Totuși, dacă un angajator evită să facă evaluarea profesională a salariaților deoarece în documentele de muncă a stabilit că performanța este răsplătită cu o creștere salarială, riscă să se aleagă și cu o amendă, pe lângă riscul de a-i pleca angajații, dar și să piardă ocazia de a-i concedia pe cei care nu mai corespund postului. Citește articolul
La Senat au fost depuse recent două proiecte de lege prin care se va modifica legislația referitoare la prezența străinilor în România. Primul vizează extinderea perioadei de ședere temporară de la unu la doi ani, iar cel de-al doilea propune dublarea valabilității autorizației de muncă la doi ani, în concordanță cu prelungirea perioadei de ședere. Inițiativele sunt justificate de nevoia de adaptare la contextul actual al pieței muncii, respectiv prezența în țară a unui număr din ce în ce mai mare de muncitori străini, și sunt menite a proteja firmele care folosesc forță de muncă ce provine din afara Uniunii Europene. Citește articolul
Una dintre cele mai frecvente probleme în relațiile de muncă este programarea și efectuarea concediului de odihnă anual. Codul muncii prevede că angajatorul are obligația de a programa concediile până la finalul anului curent pentru anul următor, dar cu consultarea colectivă sau individuală a salariaților. Totuși, aceste dispoziții nu sunt întotdeauna respectate și astfel apar și conflictele de muncă. Opinia salariaților, în special a celor care sunt părinți, trebuie luată în considerare pentru a asigura un echilibru optim între viața profesională și cea personală. Citește articolul
Firmele mari listate la bursă, care își au sediul social în România, vor trebui să respecte reguli pentru reprezentarea echilibrată a femeilor și bărbaților în rândul administratorilor acestora, conform unui proiect de lege inițiat recent de Ministerul Finanțelor. Companiile care nu vor respecta regulile vor risca amenzi drastice. Citește articolul