După cum s-a stabilit în 2020, pe perioada stării de alertă, furnizorii de utilități (curent, gaze, apă, canalizare ori salubritate) nu puteau debranșa clienții sub nicio formă. Acum, pentru că sunt foarte mulți clienți care profită de această situație și nu-și plătesc facturile, autoritățile au decis, printr-o ordonanță oficializată în vară, să elimine interdicția de debranșare a clienților de la rețelele de furnizare a electricității și gazelor naturale. Totuși, cei care beneficiază de măsură au fost păsuiți timp de trei luni, mai exact, până astăzi, ceea ce înseamnă că ei pot fi debranșați începând de mâine. Citește articolul
În sezonul rece 2021-2022, respectiv între noiembrie și martie, statul compensează facturile lunare la energie electrică și gaze naturale ale consumatorilor casnici, cu condiția ca aceștia să se încadreze în anumite limite de consum. Totodată, după ce cadrul legal al compensării a suferit recent o serie de modificări, prețurile la electricitate și gaze se plafonează pentru populație, ONG-uri, biserici, școli și spitale. Nu în ultimul rând, anumite categorii de consumatori vor putea suspenda plata facturilor timp de șase luni. În acest context, prezentăm astăzi cele mai importante 14 întrebări și răspunsuri ce vizează mecanismul de ajutor. Citește articolul
Prețurile la curent electric și gaze naturale sunt plafonate în acest sezon rece, adică între noiembrie 2021 și martie 2022, pentru clienții casnici, spitale, creșe și grădinițe publice sau private, organizații neguvernamentale, biserici și alte categorii de consumatori, potrivit unei legi apărute acum câteva zile. Citește articolul
În sezonul rece ce a început chiar azi, mai exact, între lunile noiembrie 2021 și martie 2022, statul va compensa facturile la energie electrică și gaze naturale ale consumatorilor casnici, cu condiția ca aceștia să se încadreze în anumite limite de consum stabilite de autorități și să nu beneficieze de ajutorul pentru consumatorul vulnerabil, așa cum a fost stabilit, prin OUG, în octombrie. Printr-o lege apărută vineri, autoritățile au decis modificarea unor aspecte legate de ajutorul pentru electricitate și gaze, dar modul în care se face compensarea în cazul clienților casnici nu s-a schimbat. Mai exact, compensarea se face direct pe factură, fără ca oamenii să trebuiască să facă ceva pentru asta. Citește articolul
La începutul lunii octombrie, autoritățile au decis, prin OUG, în contextul scumpirii energiei, compensarea facturilor consumatorilor casnici la electricitate și gaze naturale în perioada sezonului rece, adică în intervalul cuprins între 1 noiembrie 2021 și 31 martie 2022. Acum, printr-o lege ce se aplică de azi, s-a stabilit modificarea OUG-ului prin care este introdusă compensarea, în sensul majorării compensației primite și extinderea categoriilor ce o pot primi, prin adăugarea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), a profesioniștilor, spitalelor etc. Citește articolul
Chiar și proprietarii gospodăriilor fără contract de salubrizare ar putea plăti pentru ridicarea gunoiului, deși nimeni nu figurează acolo cu domiciliul sau reședința, potrivit unei propuneri legislative adoptate tacit la Senat, deoarece s-a depășit perioada legală în care putea fi dezbătută și votată. Această inițiativă ar presupune o taxă fixă, menită să acopere cheltuielile operaționale ale firmelor de salubritate care, în prezent, nu sunt nicicum susținute, deși se ridică deșeuri chiar și de la adrese aparent nelocuite. Citește articolul
Consumatorii care au acceptat o ofertă comercială cu preț fix și cărora, pe durata perioadei contractuale, le-a fost crescut prețul agreat, fără a fi notificați de către furnizorii de gaze naturale despre intenția de creștere a prețului, pot face plângere la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), potrivit unui comunicat publicat joi pe site-ul instituției. Astfel, ANRE a finalizat recent o serie de acțiuni de control în acest sens, în urma cărora a dat amenzi de 2,69 milioane de lei, și continuă să supravegheze comportamentul furnizorilor de gaze naturale privind îndeplinirea obligației de a notifica tuturor clienţilor finali care au acceptat oferte comerciale cu preț fix menținerea prețului la care s-au obligat prin ofertă, pe toată durata contractului, și, după caz, modificarea contractelor. Citește articolul
În contextul în care Senatul a adoptat recent un proiect prin care regulile obligației de a accepta plăți cu cardul bancar de către comercianții de produse și prestatorii de servicii vor fi modificate în sensul că obligația de a accepta plata cu cardul se va aplica în funcție de încasări, nu în funcție de cifra de afaceri (cum se întâmplă în prezent), referirea la încasări va elimina, în primul rând, potrivit specialiștilor, problema multiplelor definiții pe care legea le dă cifrei de afaceri. Astfel, în timp ce indicatorul cifră de afaceri reflectă doar un potențial de încasări, încasările efective sunt mult mai ușor de calculat și mai rapid de identificat. De asemenea, vor fi luate în calcul, la stabilirea obligației de a avea POS, atât încasările cu numerar, cât și cele prin virament bancar, depășirea plafonului va trebui verificată trimestrial de către firme, iar impactul asupra companiilor înregistrate în scopuri de TVA ar putea fi unul negativ. Citește articolul
Ajutorul lunar pentru încălzirea locuinței se va acorda, începând cu 1 noiembrie, în acord cu prevederile Legii consumatorului vulnerabil, ce a apărut acum câteva zile. Totuși, similar cu regulile de până acum, cererile pentru primirea acestui ajutor vor trebui depuse până pe 15 octombrie. În plus, printr-o hotărâre oficializată aseară, autoritățile stabilesc procedura și modelul actelor necesare obținerii ajutorului pentru încălzire după noile reguli. Citește articolul
Comercianții din țara noastră vor trebui să aplice, din 2022, un sistem de garanție-returnare a sticlelor, ce stabilește că, la vânzarea băuturilor ambalate, vor trebui să le oprească consumatorilor o garanție în bani, urmând să le-o restituie acestora la returnarea ambalajului. În cazul nerespectării noilor obligații privind mecanismul de garanţie-returnare a ambalajelor nereutilizabile, comercianții vor putea primi amenzi de până la 50.000 de lei, potrivit unei recente hotărâri de Guvern. Citește articolul