avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 423 soluții astăzi
Acasă Subiect: semnatura electronica
Subiect: semnatura electronica
ACCES GRATUIT

Vrei să cumperi ori să vinzi o mașină? Semnătura electronică te poate scuti de drumuri și statul la cozi

Simona Voiculescu în Ghid auto
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Decembrie 2021 | 2 | 1590 | Timp de citire: 7 min.

De câteva luni, legea fiscală a fost modificată astfel încât să oblige autoritățile fiscale și pe cele care se ocupă de înmatricularea/ înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport să accepte și acte de înstrăinare-dobândire în format electronic, semnate electronic. Prevederile care au intrat în septembrie în Codul fiscal ne permit astfel să scutim câteva drumuri și să realizăm schimbarea de proprietar mai rapid și fără unele bătăi de cap inerente întâlnirii cu autoritățile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnarea electronică a actelor de muncă: Ce să le explici angajaților tăi cu privire la procesele de semnare și care sunt eventualele riscuri

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Decembrie 2021 | 0 | 1871 | Timp de citire: 9 min.

De când a apărut în Codul muncii prevederea expresă că actele de muncă se pot semna și cu semnătură electronică, în rândul multor angajați au apărut întrebări privind „siguranța” acestor semnături. Sceptici, angajații consideră adesea, dacă ne uităm peste îngrijorările formulate, că firmele, cele care plătesc semnăturile pentru ca ei să le folosească la birou, ar putea să le folosească împotriva lor, să semneze în locul lor ș.a.m.d.. Majoritatea nelămuririlor vin adesea din necunoaștere - aici, a tehnologiei din spatele semnăturilor electronice și a diferențelor între tipurile de semnături - dar și din neîncrederea pe care o au aceștia față de patronii afacerilor pentru care lucrează. De cealaltă parte, angajatorii ar trebui să înțeleagă că e important să le explice salariaților cum funcționează aceste semnături. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnătura electronică în documentele și procedurile SSM. Utilizări practice și dezavantajele folosirii semnăturii simple

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Decembrie 2021 | 1 | 1746 | Timp de citire: 7 min.

Când ai angajați care lucrează de acasă sau împărțiți în diverse localități, digitalizarea proceselor de SSM (sănătate și securitate în muncă) poate însemna timp câștigat și multă maculatură scutită. Folosirea semnăturii electronice în raport cu angajații pe partea de SSM poate însemna instruirea de la distanță și mult mai facilă a tuturor acestora, semnarea de la distanță a fișelor de instruire și nu numai. Legea SSM permite folosirea a trei tipuri de semnătură electronică atunci când e vorba de semnarea fișelor de instruire, dar recomandabil ar fi ca angajatorii să nu aleagă chiar pe oricare dintre acestea trei, fără să știe dinainte care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Clarificare de la Finanțe: Contractul de vânzare a mașinii poate fi semnat electronic doar dacă ambele părți au semnătură calificată

Anca Cernat în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 1 | 3536 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, mai nou, contractele de vânzare a mașinilor pot fi încheiate și în formă electronică, nu numai în format fizic, tipărit, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu câteva clarificări în acest sens, la solicitarea redacției noastre, privind modul în care se poate face, concret, acest demers. Astfel, dacă optează pentru încheierea în formă electronică a contractelor, atât vânzătorul, cât și cumpărătorul trebuie să dețină un certificat calificat pentru semnătură electronică. De asemenea, după cum au mai menționat autoritățile, se poate folosi, în acest scop, un model de formular deja existent în legislație. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce mențiuni trebuie să aibă un CIM în care semnarea documentelor de muncă se face exclusiv electronic

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 1 | 1584 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Contractul pentru vânzarea mașinilor va putea fi încheiat electronic și trimis online autorităților. Măsura, oficială de vineri

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
1 Septembrie 2021 | 1 | 14971 | Timp de citire: 2 min.

Actul de vânzare-cumpărare a unui mijloc de transport va putea fi încheiat și în formă electronică, nu numai în format fizic, tipărit, potrivit unei ordonanțe publicate marți în Monitorul Oficial și care se va aplica de vineri. Astfel, în curând, contractul de vânzare-cumpărare auto va putea fi încheiat în format electronic atât între persoane cu domiciliul fiscal în România, cât și între o persoană care stă aici și una ce are domiciliul stabilit în străinătate, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Toate contractele de muncă trebuie să fie modificate în perioada următoare - cea mai simplă cale e cea electronică

Roxana Neagu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
5 August 2021 | 2 | 16112 | Timp de citire: 8 min.

O modificare legislativă recentă impune tuturor angajatorilor să-și informeze salariații cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, ceea ce se traduce prin modificarea tuturor contractelor de muncă, astfel încât acestea să includă și noua obligație de informare. Având în vedere că în România există aproximativ 5,5 milioane de contracte de muncă active (statistică avansată în august anul trecut de fostul ministru al Muncii), vorbim de un volum uriaș de documente care trebuie actualizate în această perioadă, cea mai facilă soluție, mai ales pentru angajatorii cu un număr mare de salariați, fiind semnarea electronică a actelor de muncă, o posibilitate introdusă specific în legislație chiar din acest an. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Noi facilități fiscale pentru angajatorii care cumpără semnături electronice: cheltuielile pot fi deduse

Roxana Neagu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
4 August 2021 | 0 | 2569 | Timp de citire: 6 min.

Dacă decid să treacă la semnarea electronică a actelor de muncă, angajatorii au la dispoziție o facilitate fiscală care le permite să își deducă cheltuielile cu achiziția semnăturilor electronice pentru ei sau angajații lor. Facilitatea, care nu exista până acum, a fost introdusă prin Legea nr. 208/2021, actul normativ fiind în vigoare de la finalul lunii iulie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbările lunii iulie în domeniul relațiilor de muncă: Noi mențiuni în CIM, zi liberă pentru vaccinare și modificări la concediile medicale

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
30 Iulie 2021 | 0 | 7760 | Timp de citire: 3 min.

Pentru o lună de vară, cu activitate redusă pentru unii angajatori din cauza concediilor de odihnă, domeniul relațiilor de muncă a avut parte de multe noutăți. Pe final de iulie, vă prezentăm cele mai importante schimbări care au apărut, în ordinea importanței lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM: Cinci lucruri de știut despre semnarea electronică a actelor de muncă, pentru a fi pregătit de verificări

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Iulie 2021 | 0 | 4542 | Timp de citire: 3 min.

Modul de folosire a semnăturii electronice în actele de muncă a fost stabilit în primăvară, prin ordonanță, intrând astfel în Codul muncii o serie de prevederi care stabilesc cum se poate face uz de acest mod de semnare a documentelor între angajat și angajator. Suntem deja în mijlocul verii și e rezonabil să ne așteptăm la controale ale inspectorilor care să vizeze și modul în care au înțeles firmele să folosească semnătura electronică în relația cu angajații. Citește articolul