Contractele de comunicații electronice pot fi încheiate în scris, pe hârtie sau în format electronic, utilizând semnătura electronică, dar și prin mijloacele de comunicare la distanță, conform reglementărilor în vigoare, transmite Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Microîntreprinderile, întreprinderile mici sau organizațiile non-profit beneficiază de aceleași drepturi pe care le au și consumatorii în relațiile contractuale cu furnizorii de servicii de comunicații electronice, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunțe, în tot sau în parte, la aceste drepturi. Citește articolul
Persoanele fizice care vor să afle online ce vechime în muncă au nu mai trebuie să se deplaseze la o casă de pensii pentru activarea contului de utilizator în site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). Practic, crearea unui cont pe site-ul CNPP se poate face exclusiv online, dar numai dacă persoanele fizice dețin o semnătură electronică calificată. Citește articolul
De-acum, persoanele fizice și juridice care vor să ceară finanțări europene pentru agricultură și dezvoltare rurală au nevoie de semnătura electronică calificată, reiese dintr-un comunicat de presă recent al Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Practic, semnătura electronică este necesară atât pentru a solicita fonduri, cât și ulterior acestui moment. Citește articolul
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) va putea, în curând, să încheie procese-verbale de constatare a contravențiilor și în format electronic, nu doar în format fizic, ca acum, potrivit unei legi recent oficializate. Amenzi electronice se vor putea da și în cazul încălcării legislației privind serviciile poştale, a audiovizualului sau a celei privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Citește articolul
Autoritatea Vamală Română (AVR) ne-a spus că își modernizează sistemele și că, pentru derularea formalităților vamale, companiile vor avea nevoie de semnătură electronică de la începutul anului 2024 (cel puțin teoretic). Modernizarea sistemelor vamale va scurta timpii de verificare a documentelor, va simplifica anumite proceduri și va permite încărcarea online a documentației aferente operațiunilor de import-export. Citește articolul
Autorizația pentru distribuirea caselor de marcat nu mai trebuie ștampilată, astfel că aceasta poate fi emisă firmelor și în format electronic, conform unui ordin oficializat vineri de Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Instituțiile și autoritățile publice vor avea la dispoziție un interval de 90 de zile pentru a actualiza, cu noi informații, dosarele profesionale ale tuturor funcționarilor publici, prevede un proiect de hotărâre adoptat miercuri în ședința săptămânală a Guvernului. Citește articolul
Legea prevede „negru pe alb” că semnarea fișelor de instruire în sfera sănătății și securității în muncă (SSM) se poate face electronic. Deși fișele sunt o parte semnificativă a documentației de SSM pe care angajatorul trebuie să o aibă, nu se poate vorbi decât de o mică digitalizare în zona de SSM care să fie permisă de legislație la acest moment. Citește articolul
Societățile vor putea avea, în curând, acte constitutive și certificate de înmatriculare direct sub formă de documente electronice, așa cum reiese din noua lege a relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Modelele pentru versiunile electronice ale celor două acte au fost oficializate joi de Ministerul Justiției (MJ), împreună cu alte modele de documente necesare aplicării noii Legi a ONRC. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul