Până la începutul acestui an, un telefon primit cu doar o zi înainte putea face ca angajatul unei companii să fie în avion la prima oră pentru a îndeplini o sarcină punctuală în altă țară. Contextul economic și infrastructura de transport (aerian, dar nu numai) au stimulat mobilitatea angajaților în special în interiorul Uniunii Europene (UE). În contextul pandemiei de COVID-19, fenomenul s-a temperat simțitor, iar expresia „Covido ergo Zoom” (după celebra expresie „Cuget, deci exist”) pare că ne va mai urmări ceva vreme, chiar și după depășirea crizei sanitare. Dar relațiile online funcționează doar parțial, pentru comunicare și în cazul serviciilor care pot fi livrate și virtual. Însă multe sectoare din economie activează „pe teren” (agricultură, producție de orice fel, logistică etc.), iar pentru acestea, mai devreme sau mai târziu, va fi nevoie de forță de muncă. Mobilitatea trebuie reluată, chiar dacă cu precauție, pentru că este singura soluție pentru ca motoarele economiei să revină la turația maximă. Citește articolul
Dosarul pentru eliberarea documentului portabil A1 pentru lucrătorii detaşaţi în spaţiul comunitar poate fi depus şi electronic, nemaifiind necesară o vizită la Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul
Medicii care au promovat examenul de rezidenţiat şi medicii specialişti fără post se pot angaja, fără concurs, pe o serie de specializări pe o perioadă de şase luni, în cadrul Spitalului "Dr. Gerota", de unde vor fi detaşaţi în spitalele cu deficit de personal. Citește articolul
Deși Codul muncii prevede că, în mod normal, salariaților nu le poate fi impusă, de către angajator, modificarea timpului de muncă ori a salariului, angajatorul are la dispoziție momentan o derogare în acest sens, dacă decide să aplice mecanismul Kurzarbeit din OUG 132/2020. Celelalte aspecte esențiale ale contractului, de principiu, nu pot fi modificate decât dacă și salariatul este de acord. Citește articolul
O directivă a Uniunii Europene (UE) ce va trebui transpusă de statul român până în 2 februarie 2022 urmărește să modifice regulile aplicabile controalelor (atât în trafic, cât și la sediile firmelor de transport), în privința detașării transnaționale a șoferilor, pentru a se facilita verificarea conformării firmei de transport cu normele europene privind detașarea. Citește articolul
Între recentele modificări legislative la legea detașării transnaționale se numără și aspecte ce vizează întreprinderile ce detașează pe teritoriul țării noastre. Unele dintre aceste noi prevederi vizează raportul cu autoritățile de la noi - punerea la dispoziție a unor documente, dar și sancționarea, în caz de nereguli, în zona muncii nedeclarate. Citește articolul
Pe 16 august a intrat în vigoare o lege care modifică semnificativ cadrul legal al detașărilor transfrontaliere aplicabil în România. Sunt vizate de modificări atât detașările pe, cât și de pe teritoriul României din/în alt stat membru al Uniunii Europene (UE) sau Confederația Elvețiană. Multe dintre aspectele noi vizează drepturile salariaților detașați, dar și aspecte ce țin de raportul entităților care detașează în România cu autoritățile noastre, de exemplu. Citește articolul
Noile reglementări care îi vizează pe salariații detașați în afara țării îi obligă pe angajatori să le furnizeze acestora o serie de informații pe care până acum nu erau nevoiți să le comunice. Este vorba despre aspecte cum sunt cele legate de salariu sau de cheltuielile privind cazarea și mâncarea. Prevederile se regăsesc într-o lege care a intrat în vigoare duminică. Citește articolul
Firmele cu angajați detașați în țările Uniunii Europene (UE) vor avea costuri mai mari de suportat, potrivit unei legi care se va aplica de duminică. Mai exact, firmele vor trebui să asigure salariaților, pe lângă salariul minim, și sporurile, indemnizațiile și bonusurile din statul în care au fost detașați aceștia. Regula va fi valabilă atât pentru angajatorii români care trimit salariați în UE, cât și pentru angajatorii din UE care trimit salariați în România. Citește articolul
O nouă directivă europeană va aduce câteva schimbări ce țin de activitatea transportatorilor rutieri care detașează șoferi în alte state. Teoretic, acestea trebuie transpuse de autoritățile de la noi, prin lege sau prin ordonanță, și puse în aplicare începând din 2022. Citește articolul