O firmă de pază care achita taxele doar pentru o parte dintre salariații săi a fost descoperită de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) printr-o simplă comparare a contractelor de muncă raportate în Revisal și a veniturilor și taxelor declarate prin formularul 112. Astfel, inspectorii au făcut o impunere suplimentară consistentă pentru taxe salariale. Citește articolul
Acțiunile de control ale inspectorilor de muncă au condus în 2024 la o valoare totală a amenzilor de 133.203.400 lei, peste un milion de lei din acest total fiind aplicat persoanelor fizice. Cele mai mari amenzi vizează, ca de obicei, munca nedeclarată și încălcările legate de plata salarială (mai ales sub nivelul minim) și de evidența contractelor au generat cele mai mari sancțiuni. Citește articolul
Deși unele aspecte ce țin de elementele esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadru CIM (acela prevăzut prin ordin de ministru), momentan ele nu se regăsesc și în Registrul electronic de evidență a salariaților, iar un exemplu în acest sens este chiar repartizarea programului de muncă. De ce ar fi însă extrem de util să o regăsim acolo? S-ar putea evita situațiile, des întâlnite, în care un lucrător află că programul său s-a modificat de pe azi pe mâine. Citește articolul
Ideea de transparență în cadrul relației de muncă nu este nici pe departe inovatoare și nu a apărut abia acum, în 2025. Vestea că angajații vor dobândi curând accesul la anumite informații, în noul Revisal, care nu sunt și nici n-ar trebui să fie unele secrete, din moment ce sunt fix acelea din contractele lor de muncă, a deschis însă discuția și în ceea ce privește necesitățile unora dintre angajatori: transparența unor informații pe care lucrătorii le prezintă ca veridice în discuțiile preliminare angajării. Angajatorii trebuie să știe însă că dreptul de a cere informații despre trecutul profesional al candidaților „direct de la sursă” este prevăzut de lege de multă vreme. Citește articolul
Accesul electronic al lucrătorilor la datele din Revisal ce privesc propriile contracte de muncă va fi implementat în următoarea perioadă, în contextul punerii în funcțiune a noului REGES, reprezentând un pas important în direcția transparenței dintre angajat și angajator. Pentru angajați operaționalizarea acestui drept promis doar pe hârtie de câțiva ani înseamnă verificarea unor informații la care, deși acum ar avea acces, acesta este unul mai greu și presupune cereri și timpi pierduți; înseamnă confirmări și certitudini cu privire la plata contribuțiilor, precum și a respectării celor convenite în scris cu angajatorul. Pe de altă parte, pentru unii angajatori accesul facil al angajaților acestora în Revisal va putea însemna și întrebări la care vor trebui să ofere răspunsuri, cu riscul unor conflicte, dar și o presiune mai scăzută pe departamentele de resurse umane, dacă toate facilitățile tehnice promise pe hârtie vor și operaționalizate - de pildă, generarea extraselor pe care lucrătorii să le poată folosi în afara locului de muncă, după necesități. Citește articolul
O firmă de contabilitate a fost amendată de către inspectorii Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), cu o sumă reprezentând echivalentul a 10.000 de euro, pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Sancțiunea a venit ca urmare a modului neglijent în care firma respectivă a gestionat datele de acces la platforma Revisal (registrul general de evidență a salariaților). Citește articolul
În cazul detașărilor transfrontaliere, contractul de muncă nu se suspendă pe durata detașării - este unul dintre aspectele care o diferențiază de „detașarea clasică” din Codul muncii. În cazul angajaților care se întorc în țară pentru efectuarea concediului de odihnă sau, în orice caz, părăsesc țara de detașare, misiunea încetează, iar eventuala revenire în acel stat presupune o nouă misiune de detașare. Citește articolul
În cazul încetării unui contract de muncă, angajatorii sunt obligați prin lege să elibereze o adeverință care să conțină doar informații esențiale despre activitatea salariatului, precum durata muncii, salariul și vechimea, fără a include sancțiuni disciplinare, care nu sunt relevante pentru viitoarele relații de muncă. O situație recent observată a evidențiat practica necorespunzătoare a unor angajatori de a include aceste sancțiuni în adeverințe, contrar legislației, ceea ce poate prejudicia salariatul. Salariații au dreptul să conteste astfel de practici, solicitând corectarea adeverințelor neconforme și, în caz de refuz, pot apela la Inspecția Muncii. Citește articolul
Adeverința de vechime în muncă este un document esențial pentru lucrători în numeroase contexte. Din acest motiv, este important de știut care sunt obligațiile angajatorilor în privința eliberării acestui document, ce informații trebuie să conțină și cum poate fi obținută în cazul în care angajatorul a intrat în insolvență sau a fost desființat. În plus, angajații trebuie să fie atenți când solicită adeverința întrucât există angajatori care impun tarife pentru eliberarea acestora, deși legea interzice acest lucru. Citește articolul
În cursul anului 2025, fermierii vor avea la dispoziție multiple programe de finanțare prin intermediul Planului Strategic pentru Politica Agricolă Comună (PS PAC) pentru investiții în agricultură și procesare alimentară. Obținerea finanțărilor nerambursabile se va face în ordinea punctajelor obținute de către solicitanți în etapa de evaluare a proiectelor depuse, iar șansele de finanțare pot fi îmbunătățite din timp, îndeplinind principiile privind selecția proiectelor menționate în cadrul PS PAC și care vor fi transpuse în criterii de selecție în viitoarele ghiduri ale solicitantului. Citește articolul