Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Fiscul elimină un număr de 11 declarații fiscale, informațiile cuprinse în acestea fiind preluate în formularele de înregistrare fiscală, al căror conținut va fi corelat cu recentele modificări aduse legislației fiscale și care vor putea fi transmise online autorităților, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Acesta va intra în vigoare în 90 de zile de la data publicării, adică începând cu data de 2 februarie 2022. Printre declarațiile pe care ANAF le elimină se numără declarația privind sediile secundare, notificarea privind modificarea anului fiscal, notificarea privind aplicarea sau încetarea aplicării sistemului de TVA la încasare, dar și notificarea privind modificarea sistemului anual sau trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit. Citește articolul
Decembrie 2021 este termenul avansat de Benjamin Angel, directorul Direcției Generale pentru impozitare și uniune vamală din cadrul Comisiei Europene, pentru redactarea unei directive care să pună în aplicare acordul asupra introducerii impozitului minim global pe profit. Acesta consideră că acordul semnat recent de peste 136 de state este cea mai bună variantă care s-ar fi putut obține și a dat asigurări că directiva va prevedea ca impozitul stabilit conform acordului să fie aplicat atât tranzacțiilor domestice, cât și celor transfrontaliere. Președintele francez, Emmanuel Macron, a susținut, la rândul său, în acest weekend, că Franța va forța trecerea directivei în prima jumătate a anului viitor, când va deține președinția Consiliului UE. Ceea ce înseamnă că țările europene trebuie să fie pregătite să implementeze o cotă efectivă de impozitare de 15% foarte curând, iar companiile să ia în calcul noua cotă în strategiile lor. Citește articolul
Pentru că nu există un cadru legal care să stabilească în ce mod se poate acorda al XIII-lea salariu unor angajați din sectorul privat, firmele pot proceda cum doresc în ceea ce privește acordarea acestuia, sub rezerva de a nu conduce la discriminări între angajați. Fiscal, venitul este taxat la fel ca orice alt salariu - impozitele și contribuțiile aferente. O discuție mai amplă pe acest subiect, în cele ce urmează: Citește articolul
În condițiile în care astăzi este ultima zi de solicitare a consolidării fiscale în domeniul impozitului pe profit începând cu data de 1 ianuarie 2022, iar o companie poate face parte, în același timp, atât dintr-un grup de consolidare fiscală în domeniul TVA (grup fiscal unic), cât și dintr-un grup care să raporteze consolidat impozitul pe profit, vă prezentăm în continuare care sunt condițiile de acces în cele două tipuri de grupuri, cum se diferențiază acestea între ele și la ce alte aspecte importante trebuie să fie atente firmele care vor să opteze pentru intrarea într-unul sau în ambele astfel grupuri de consolidare fiscală. Citește articolul
Piața cesiunii de creanțe neperformante este blocată, în România, din cauza impozitării excesive a sumelor obținute din astfel de tranzacții, regulă intrată în vigoare la 1 ianuarie 2018. Acest tratament fiscal a descurajat companiile din mai multe sectoare de activitate să recurgă la cesiunea creanțelor, dar în mod special instituțiile financiare, care apelau deseori la asemenea operațiuni pentru a-și curăța bilanțul, conform recomandărilor oferite chiar de Banca Națională a României. Citește articolul
În situația în care o mamă naște pentru a doua oară într-un interval de până la 12 luni de la terminarea primului concediu pentru creșterea copilului (CCC) și nu a avut venituri impozabile în acest răstimp, va primi o indemnizație pentru cel de-al doilea CCC la o valoare egală cu prima indemnizație primită. La fel se întâmplă și dacă mama a muncit de la terminarea primul CCC și până la nașterea celui de-al doilea copil, însă veniturile au fost mai mici față de cele care au stat la baza primei indemnizații primite. Citește articolul
În contexul în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, va fi implementat până pe data de 6 noiembrie, firmele care vor alege să se înscrie în Registrul RO e-Factura vor respecta, în relația partenerii de afaceri care nu vor aplica acest sistem, aceleași reguli de emitere a facturii ca și până acum. Mai exact, vor emite celor înscriși în sistem facturi electronice, în timp ce le vor emite facturi colaboratorilor care nu aplică RO e-Factura respectând aceleași reguli și folosind aceleași sisteme sau programe informatice de contabilitate ca și până acum. Citește articolul
Domeniul construcțiilor este unul dintre cele mai dinamice din România și a înregistrat creșteri semnificative în perioada pandemiei. Dar și în acest domeniu investitorii se confruntă cu dificultăți în respectarea cerințelor legale din cauza neconcordanțelor dintre reglementări. Un exemplu este cel legat de modul de calcul și de procedura de plată a taxei aferente autorizației de construire, pe care o datorează proprietarul înainte de începerea construcției. Cuantumul acestei taxe este de 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcții, pentru clădiri rezidențiale, și de 1% din aceeași valoare, inclusiv instalațiile aferente, pentru clădirile nerezidențiale. Citește articolul
Deși procedura de implementare și administrare a grupurilor de impozit pe profit, precum și documentele necesare acesteia, au fost oficializate în august 2021, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pus la dispoziție abia astăzi versiunea electronică a cererii de înființare a grupurilor (formularul 173). Conform Codului fiscal, consolidarea fiscală la impozitul pe profit poate fi aplicată începând din 2022, dacă există firme care să ceară online intrarea în sistem până la 2 noiembrie 2021. Citește articolul
Indemnizația pentru concediul de creștere a copilului se acordă persoanelor care obțin venituri supuse impozitului într-o perioadă minimă de 12 luni din ultimele 24 dinaintea nașterii copilului. Totuși, în situația în care gravida naște cu mult înainte de termen, iar din calculele sale înainte de nașterea prezumată ar fi satisfacut această cerință legală, perioada cuprinsă între data efectivă a nașterii și cea presupusă va putea fi scăzută din perioada minimă de 12 luni. Citește articolul