Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
De la 1 iulie 2021, odată cu introducerea celor trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul online în Uniunea Europeană (regimul UE, regimul nonUE și regimul de import), facturarea a devenit opțională pentru firmele care vând produse consumatorilor. Citește articolul
Angajatorul român care vrea să le ofere telesalaraților săi posibilitatea de a lucra din orice colț al lumii trebuie să știe că această libertate oferită angajaților poate veni cu o serie de riscuri financiare. Asta nu înseamnă că telemunca în străinătate este un lucru rău și de nedorit, ci doar că presupune un efort de informare mai mare pentru angajator pe lângă cunoașterea legislației naționale în materie fiscală sau de muncă. Citește articolul
Din luna iulie, în țara noastră se aplică noi reguli de TVA la comerțul online de bunuri către consumatori, ce au fost introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. În acest context, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul celor trei noi regimuri speciale (UE, nonUE și de import). Citește articolul
Până la 25 octombrie trebuie declarate și achitate impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și impozitul pe profit pentru trimestrul al treilea din 2021, în baza legislației fiscale. Citește articolul
În ultima vreme, emiterea formularului A1 pentru salariații trimiși temporar la muncă în străinătate a fost îngreunată, avertizează specialiștii EY România, în contextul în care autoritățile europene au început să fie mai atente la îndeplinirea condițiilor din legislație. Astfel, dacă nu vor să riște respingerea solicitărilor sau poate chiar controale ulterioare, angajatorii trebuie să se asigure că totul este pus la punct pe partea de securitate socială. Citește articolul
În cazul reîncadrării diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile -- una dintre cele mai întâlnite practici în controalele fiscale actuale --, problema vine din activitatea efectivă desfășurată de salariat, nu din ceea ce prevede contractul său invididual de muncă, atenționează specialiștii. Cu alte cuvinte, firmele trebuie să se asigure că realitatea din practică este transpusă corect în contracte, altfel crește riscul de reîncadrare a veniturilor. Citește articolul
Diferența dintre un salariat și o persoană care desfășoară o activitate independentă o face, legal vorbind, îndeplinirea criteriilor prevăzute de Codul fiscal, iar dacă ne raportăm la dispozițiile Codului muncii, raportul de subordonare. Dacă analizăm activitatea de livrare a produselor comandate printr-o platformă electronică la domiciliul clienților sau transportul de pasageri comandat tot prin intermediul platformelor electronice, constatăm că există o „breșă” în legislație și este foarte dificil de încadrat aceste activități într-o categorie sau alta. Citește articolul
Sunt anumite cheltuieli pentru care, din cauza tratamentului fiscal neclar, există riscul ca, în urma unui control, personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să facă recalificări și să impună sume suplimentare de plată la bugetul statului. Aceste situații au fost des întâlnite în ultimii ani în practica din controalele fiscale, astfel că specialiștii sfătuiesc contribuabilii să fie precauți atunci când se apropie de ele. Citește articolul
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) e plătită de cei ce obțin venituri din activități independente sau alte tipuri de venituri vizate de declarația unică fie în mod obligatoriu, fie opțional. Același lucru e valabil și pentru cea la pensii (CAS). Obligația depinde de depășirea unui plafon minim de venituri. Doar că modul cum se completează și se depune declarația unică poate presupune că ceea ce a crezut inițial contribuabilul că va obține în anul curent nu se mai potrivește cu ceea ce a obținut, de fapt. În acest caz, dacă se obțin venituri sub plafon, de fapt, contribuabilul care a rectificat declarația trebuie să știe că va avea, totuși, ceva de plată anul viitor la CASS. Citește articolul
În cazurile în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) fac o reîncadrare a unor venituri, schimbându-le tratamentul fiscal, acest lucru poate avea efecte atât asupra companiei verificate, cât și asupra partenerilor săi de afaceri sau a beneficiarilor, avertizează specialiștii. Astfel, firmele ar trebui să fie foarte atente atunci când vine vorba de venituri cu un tratament fiscal neclar, pentru că în urma unui control al Fiscului pot apărea probleme mari. Două exemple foarte cunoscute în acest sens sunt diurnele date de transportatori și tichetele cadou. Citește articolul