avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1136 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Poate angajatorul să interzică imprimarea regulamentului intern în afara unității?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Februarie 2025 | 2706 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii reglementează modul în care trebuie să fie comunicat regulamentul intern al angajatorului, stabilind opțiuni de informare atât pe suport hârtie, cât și în format electronic, cu obligația ca lucrătorii să aibă acces permanent la acesta. Deși angajatorul nu are obligația de a publica regulamentul în spațiul public, el trebuie să se asigure că toți angajații pot accesa și printa documentul, pentru a evita riscurile legate de neinformarea acestora sau de accesul neautorizat. Astfel, dacă angajatorul optează pentru varianta electronică, nu îi poate interzice lucrătorului să imprime regulamentul intern în afara unității. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Încetarea de drept a raportului de serviciu în cazul pensionării. Care sunt efectele recentei decizii a Înaltei Curți

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Februarie 2025 | 1 | 10683 | Timp de citire: 4 min.

Recenta clarificare oferită de Înalta Curte în materia funcționarilor publici al căror raport de serviciu a încetat de drept la data pensionării, dar care au continuat să ocupe posturile, în baza acelorași raporturi și cu suspendarea plății pensiei, a stârnit multe întrebări care merită un răspuns: pe de o parte, trebuie să lămurim efectele acestei decizii, iar unul dintre ele este acela că la nivelul instituțiilor/autorităților în care mai există astfel de situații, ar fi timpul să apară constatările privind încetarea raporturilor de serviciu; pe de altă parte, merită analizat în ce măsură actuala lege a pensiilor poate „îngădui” situații similare, care să ajungă până la urmă tot la instanța supremă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții pot fi detașați în alte state UE lucrătorii care au permis de muncă în România?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
3 Februarie 2025 | 1104 | Timp de citire: 5 min.

Angajații din state terțe pot fi detașați în aceleași condiții ca și cetățenii români, cu respectarea tuturor condițiilor și procedurilor aplicabile cetățenilor români, dar cu obținerea unei vize de detașare prealabilă de la autoritățile statului unde se va face detașarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

A fost declarată starea de alertă epidemiologică: Recomandări pentru angajatori

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2025 | 3227 | Timp de citire: 2 min.

Având în vedere creșterea numărului de cazuri de îmbolnăvire prin gripă și depășirea mediei față de sezoanele anterioare, autoritățile sanitare au instituit starea de alertă epidemiologică determinată de gripă. De aceea, Ministerul Sănătății a publicat o serie de recomandări destinate angajatorilor, administratorilor de școli și populației, în general, pentru prevenirea și limitarea îmbolnăvirilor cu gripă și alte infecții virale respiratorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un angajator nu poate decide unilateral dacă locul de muncă vacant poate fi sau nu ocupat de o persoană cu handicap

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
31 Ianuarie 2025 | 1 | 7965 | Timp de citire: 4 min.

Deși legea impune angajatorilor cu peste 50 de angajați obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4%, nu ar trebui să scăpăm din vedere o condiție esențială: angajatorul ar trebui să dispună de locuri de muncă adecvate capacității de muncă a persoanelor respective. Începând cu 1 ianuarie 2025, angajatorii vor trebui să solicite sprijinul organizațiilor nonguvernamentale pentru a încerca să respecte acest procent și să transmită anual autorităților o situație a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități, împreună cu un inventar al competențelor necesare, chiar și dacă au zero persoane cu handicap angajate la momentul trimiterii situației. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce tipuri de indemnizații pentru concedii medicale se decontează integral de la stat în 2025

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Ianuarie 2025 | 37634 | Timp de citire: 3 min.

Pentru o parte dintre indemnizațiile de medical reglementate de lege, angajatorul nu suportă nici măcar o zi din medical, urmând să ceară recuperarea integrală a indemnizațiilor de la stat. Iată care sunt acele tipuri de concedii: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu. Este irelevant că funcţionarul cere apoi suspendarea plăţii pensiei. Decizia ICCJ a apărut în Monitor

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 8 | 30476 | Timp de citire: 4 min.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii cu mai mult de 50 de angajați au o nouă obligație de raportare anuală. Primul termen de raportare este vineri

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 5 | 17755 | Timp de citire: 2 min.

De anul acesta, legea impune entităților cu cel puțin 50 de angajați să transmită, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de angajații cu dizabilități și un inventar al competențelor solicitate. Prima raportare, care vizează anul 2024, trebuie efectuată în această săptămână, iar modelul oficial al centralizatorului a fost publicat recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Normele privind decontarea ochelarilor vor ajunge pe masa Guvernului, dar legiuitorul pare că circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Ianuarie 2025 | 1 | 2364 | Timp de citire: 3 min.

Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Obligația companiilor mari de a angaja persoane cu handicap: De la calcularea pragului și necesarului de angajați, până la raportările anuale

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 2 | 8079 | Timp de citire: 7 min.

Modificarea Legii 448, spre final de 2024, precum și un ordin recent publicat, care vine să pună în aplicare acea modificare, a făcut puțin mai complicată situația angajatorilor care sunt obligați prin lege să angajeze persoane cu handicap, în sensul că aceștia nu se mai pot repezi atât de ușor la varianta achitării lunare a contribuției la fondul de handicap pentru a bifa obligația. De anul acesta, angajatorii trebuie să și demonstreze că au încercat să angajeze persoane cu handicap. Discutăm azi, pas cu pas, despre ce trebuie să facă angajatorii care aveau cel puțin 50 de angajați la 1 ianuarie 2025: Citește articolul