Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Codul muncii reglementează modul în care trebuie să fie comunicat regulamentul intern al angajatorului, stabilind opțiuni de informare atât pe suport hârtie, cât și în format electronic, cu obligația ca lucrătorii să aibă acces permanent la acesta. Deși angajatorul nu are obligația de a publica regulamentul în spațiul public, el trebuie să se asigure că toți angajații pot accesa și printa documentul, pentru a evita riscurile legate de neinformarea acestora sau de accesul neautorizat. Astfel, dacă angajatorul optează pentru varianta electronică, nu îi poate interzice lucrătorului să imprime regulamentul intern în afara unității. Citește articolul
Recenta clarificare oferită de Înalta Curte în materia funcționarilor publici al căror raport de serviciu a încetat de drept la data pensionării, dar care au continuat să ocupe posturile, în baza acelorași raporturi și cu suspendarea plății pensiei, a stârnit multe întrebări care merită un răspuns: pe de o parte, trebuie să lămurim efectele acestei decizii, iar unul dintre ele este acela că la nivelul instituțiilor/autorităților în care mai există astfel de situații, ar fi timpul să apară constatările privind încetarea raporturilor de serviciu; pe de altă parte, merită analizat în ce măsură actuala lege a pensiilor poate „îngădui” situații similare, care să ajungă până la urmă tot la instanța supremă. Citește articolul
Angajații din state terțe pot fi detașați în aceleași condiții ca și cetățenii români, cu respectarea tuturor condițiilor și procedurilor aplicabile cetățenilor români, dar cu obținerea unei vize de detașare prealabilă de la autoritățile statului unde se va face detașarea. Citește articolul
Având în vedere creșterea numărului de cazuri de îmbolnăvire prin gripă și depășirea mediei față de sezoanele anterioare, autoritățile sanitare au instituit starea de alertă epidemiologică determinată de gripă. De aceea, Ministerul Sănătății a publicat o serie de recomandări destinate angajatorilor, administratorilor de școli și populației, în general, pentru prevenirea și limitarea îmbolnăvirilor cu gripă și alte infecții virale respiratorii. Citește articolul
Deși legea impune angajatorilor cu peste 50 de angajați obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4%, nu ar trebui să scăpăm din vedere o condiție esențială: angajatorul ar trebui să dispună de locuri de muncă adecvate capacității de muncă a persoanelor respective. Începând cu 1 ianuarie 2025, angajatorii vor trebui să solicite sprijinul organizațiilor nonguvernamentale pentru a încerca să respecte acest procent și să transmită anual autorităților o situație a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități, împreună cu un inventar al competențelor necesare, chiar și dacă au zero persoane cu handicap angajate la momentul trimiterii situației. Citește articolul
Pentru o parte dintre indemnizațiile de medical reglementate de lege, angajatorul nu suportă nici măcar o zi din medical, urmând să ceară recuperarea integrală a indemnizațiilor de la stat. Iată care sunt acele tipuri de concedii: Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit în noiembrie că emiterea deciziei de pensionare a unui funcționar public, chiar și în contextul în care acesta solicită suspendarea plății pensiei, conduce oricum la încetarea de drept a raportului de serviciu, conform Codului administrativ. Decizia, publicată recent în Monitorul Oficial, arată că demersul de suspendare a pensiei este inutil, întrucât încetarea raportului de serviciu se produce la dobândirea calității de pensionar și nu are efect de „resuscitare” a raportului. Citește articolul
De anul acesta, legea impune entităților cu cel puțin 50 de angajați să transmită, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de angajații cu dizabilități și un inventar al competențelor solicitate. Prima raportare, care vizează anul 2024, trebuie efectuată în această săptămână, iar modelul oficial al centralizatorului a fost publicat recent. Citește articolul
Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul
Modificarea Legii 448, spre final de 2024, precum și un ordin recent publicat, care vine să pună în aplicare acea modificare, a făcut puțin mai complicată situația angajatorilor care sunt obligați prin lege să angajeze persoane cu handicap, în sensul că aceștia nu se mai pot repezi atât de ușor la varianta achitării lunare a contribuției la fondul de handicap pentru a bifa obligația. De anul acesta, angajatorii trebuie să și demonstreze că au încercat să angajeze persoane cu handicap. Discutăm azi, pas cu pas, despre ce trebuie să facă angajatorii care aveau cel puțin 50 de angajați la 1 ianuarie 2025: Citește articolul