Poate fi util pentru evaluarea riscurilor legate de transportul de mărfuri sau angajați și pentru a include clauze de siguranță în contractele cu furnizorii de servicii de transport sau cu producătorii de vehicule, asigurându-se că serviciile contractate respectă standardele de siguranță.
Un raport publicat de Avocatul Poporului arată că accidentele rutiere grave din ultimii cinci ani sunt rezultatul unui cumul de factori care se repetă constant: de la comportamente riscante în trafic, la deficiențe de infrastructură și lipsa unei coordonări eficiente între autorități. Printre cauzele cel mai des întâlnite se regăsesc viteza excesivă, traversările neregulamentare, depășirile periculoase, utilizarea improprie a acostamentului, precum și starea precară a unor drumuri naționale și autostrăzi. Constatările instituției sunt confirmate în mare parte și de datele statistice recente ale Poliției Române, care arată că, doar în 2023, au fost înregistrate peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 1.500 de decese. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu achiziția de energie (electricitate și gaze) pentru companie. Informațiile despre prelungirea plafoanelor de preț și pregătirea unor noi mecanisme de sprijin sunt esențiale pentru negocierea contractelor și gestionarea costurilor cu utilitățile.
În 2023, autoritățile au acordat persoanelor cu venituri mici un ajutor financiar pentru plata facturilor la energie. Acum, în contextul în care schema pentru plafonarea și compensarea prețului la energie electrică se aplică doar până la 30 iunie 2025, autoritățile pregătesc un nou mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili, care este programat să intre în vigoare după expirarea plafonării, respectiv după 1 iulie, după cum a răspuns Ministerul Energiei unei solicitări făcute de redacția noastră. Citește articolul
Se asigură că facturile primite de la furnizori respectă noile cerințe de facturare electronică, în special pentru tranzacțiile transfrontaliere, pentru ca firma să poată deduce TVA-ul în mod corect și să evite blocaje în procesul de achiziții.
Reforma TVA în Era Digitală (așa-numitul Pachet ViDA), în vigoare din 14 aprilie 2025, își propune, pe de o parte, să reducă frauda în domeniul TVA și să simplifice comerțul transfrontalier, dar și să reducă complexitatea administrativă prin implementarea unor cerințe standardizate de raportare digitală, gradual, până în anul 2035. Citește articolul
Este important când se încheie contracte sau se fac achiziții de la firme sau persoane din alte țări, pentru a se asigura că acestea au un cod fiscal valid în România, necesar pentru facturare și alte formalități.
Un nou ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) stabilește o procedură detaliată pentru înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente fără cod de identificare fiscală, la solicitarea notarilor publici. Procesul se desfășoară prin intermediul unei aplicații informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare. Teoretic, acum mai este nevoie de sistemul dedicat, despre care autoritățile n-au anunțat nimic, cel puțin momentan. Iată care sunt principalele aspecte de reținut despre pașii procedurii. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de cum pot fi cumpărate echipamentele și serviciile necesare pentru noile capacități de producție, în ce condiții și ce costuri sunt acoperite de finanțare.
Societățile comerciale, indiferent de vechimea sau mărimea lor, dar și regiile autonome pot obține, în perioada următoare, sprijin financiar nerambursabil pentru crearea unor noi unități de producție a energiei electrice din surse eoliene, solare sau hidro. Energia electrică astfel produsă trebuie să fie destinată în procent de cel puțin 70% nevoilor de autoconsum pe care solicitanții le înregistrează la o singură locație. Cererile de finanțare se vor depune până la data de 22 august 2025 prin intermediul platformei MySmis. Citește articolul
Acest departament este interesat de costurile cu energia și de orice schimbare legislativă care ar putea influența prețul sau modalitățile de achiziție a energiei electrice pentru companie.
O propunere legislativă pentru completarea legii energiei electrice şi a gazelor naturale a fost depusă la Camera Deputaților. Măsura ar institui posibilitatea ca unitățile administrativ-teritoriale (UAT) care produc surplus de energie electrică să poată compensa facturile la energie electrică aparținând consumatorilor vulnerabili. Specialiștii susțin că propunerea este cel mult bine intenționată, dar imposibil de pus în practică. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce certificări sunt obligatorii pentru specialiștii pe care firma îi angajează sau cu care lucrează, pentru a asigura că serviciile contractate în domeniul monumentelor istorice sunt conform legii.
Printr-un ordin apărut recent, Ministerul Culturii a înlocuit normele metodologice privind atestarea personalului de specialitate în domeniul protejării monumentelor istorice. Noile norme vin, de fapt, cu o procedură mai simplă de atestare a acestor specialiști. Citește articolul
Se ocupă direct de procesul de cumpărare a vehiculelor noi, negocierea cu furnizorii și gestionarea contractelor, folosind finanțarea din program.
Printre categoriile de beneficiari ai programului Rabla, prin care se poate primi sprijin de la stat pentru cumpărarea de mașini noi, se numără, potrivit noului ghid al programului, și primăriile sau instituțiile publice. Acestea nu trebuie să respecte una dintre condițiile importante ale programului pentru a obține finanțarea, respectiv nu trebuie să caseze mașini vechi, și pot solicita până la 25 de ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere. Citește articolul
Acest departament gestionează contractele prin care compania folosește sau administrează construcții. Articolul le arată ce informații fiscale trebuie să includă aceste contracte pentru a fi în regulă cu legea.
Impozitul pe construcții (supranumit taxa pe stâlp) a fost reactivat, începând cu anul 2025, prin OUG 156/2024. În acest context, reunim în sinteza de astăzi principalele aspecte pe care contribuabilii persoane juridice ar trebui să le știe, din moment ce se apropie termenele pentru declarare și plată. Citește articolul
Articolul sugerează crearea de modele de clauze pentru achizițiile publice de soluții AI, ceea ce este direct relevant pentru departamentul care gestionează cumpărăturile și contractele firmei.
Dacă tot e vremea priorităților, îmi permit să vin și eu cu o sugestie. Cred că, sus, printre primele lucruri de gândit pe termen scurt, ar fi și o strategie practică, aplicabilă imediat, prin care forța de muncă și mediul economic din România să fie pregătite pentru evoluția AI din această perioadă. Cu rezultate în 6 luni, nu în 6 ani. Citește articolul