Departamentul de Achiziții are nevoie să știe aceste reguli pentru a se asigura că bunurile cumpărate și transportate respectă cerințele e-Transport și că partenerii lor fac la fel.
Un ghid referitor la obligația de utilizare a sistemului e-Transport, ce a fost publicat acum un an de Ministerul Finanțelor și de Agenția Națională de Administrare Fiscală, a fost actualizat recent. Acesta vizează transporturile rutiere naționale de bunuri riscante și transporturile rutiere internaționale de bunuri. Citește articolul
La semnarea contractelor cu furnizori sau parteneri, este important să se verifice identitatea persoanelor semnatare. Informațiile despre noile cărți de identitate ajută la o verificare corectă și la respectarea procedurilor interne ale companiei.
Emiterea cărților electronice de identitate este posibilă din martie 2025, iar de-atunci emiterea documentului a devenit posibilă treptat la nivel național, potrivit unor hotărâri oficializate recent. De fapt, autoritățile vin în continuarea programului-pilot din 2021 (județul Cluj). Cu toate astea, emiterea cărților electronice de identitate pentru copiii de până la 14 ani este posibilă abia din 2 iunie 2025 (gratuitatea nu se aplică acestora, astfel că trebuie achitată o taxă de 67 lei). Citește articolul
Acest departament se ocupă de datele furnizorilor și partenerilor în contracte. Orice simplificare a regulilor GDPR poate afecta modul în care sunt administrate aceste date și cum sunt formulate clauzele contractuale.
Luna mai 2025 a marcat nu doar maturizarea unuia dintre cele mai influente instrumente legislative ale Uniunii Europene, Regulamentul general privind protecția datelor (Regulamentul UE 2016/679 - GDPR), ci și debutul unui nou ciclu de reflecție instituțională asupra eficienței și proporționalității acestuia în raport cu mediul de afaceri. Sub semnul aniversării de șapte ani de la aplicarea efectivă a Regulamentului, Comisia Europeană a lansat un pachet de propuneri menite să reducă povara administrativă pentru operatori, păstrând în același timp exigențele de protecție a datelor cu caracter personal. Citește articolul
Acest departament este interesat de costurile asociate cu achizițiile de proprietăți sau cu gestionarea contractelor ce implică terenuri și clădiri, iar eliminarea sau menținerea unei taxe pentru documentele necesare poate influența bugetul de achiziții și procesul de verificare a imobilelor.
Cu condiția ca solicitantul să fie chiar deținătorul imobilului, cei ce doresc emiterea extrasului de carte funciară pentru informare nu mai sunt nevoiți să plătească taxa pentru obținerea acestui document, potrivit unui ordin din primăvară al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). În primă fază, respectiv din aprilie, scutirea s-a aplicat în cazul solicitărilor făcute la ghișeu, iar de azi, măsura a fost implementată și în cazul solicitărilor online. Citește articolul
Posibila creștere a costurilor pentru mărfuri importate ca urmare a tarifelor influențează direct deciziile de achiziții, negocierea contractelor cu furnizorii și căutarea de alternative mai avantajoase.
Cele două continente sunt despărțite de un Atlantic ce oferă multe provocări, iar, de câteva luni, și de aprige dispute tarifare, care par a avea și mai multe necunoscute. Europa, mai exact, țările membre ale Uniunii Europene, și Statele Unite ale Americii, după instalarea noii administrații la Casa Albă sub președinția Trump, se înfruntă, de aproape o jumătate de an, într-un conflict comercial: cu „arma” numită taxe vamale (ultima salvă a fost trasă acum câteva zile - un salt tarifar de la 10% la 50% în direcția UE). Citește articolul
Acest departament trebuie să știe că vor fi necesare cumpărări de noi echipamente (sisteme de monitorizare GPS) pentru mașini și să gestioneze procesul de achiziție și contractele cu furnizorii.
O propunere legislativă recent depusă la Senat vizează completarea legislației privind cheltuielile instituțiilor publice și aduce modificări modului în care autoritățile vor gestiona flotele auto proprii. Scopul inițiativei este acela de a limita consumul de combustibil la nivelul sectorului public prin introducerea unor mecanisme stricte de monitorizare și control al deplasărilor pe care le fac aceste vehicule. Citește articolul
Departamentul de achiziții este responsabil pentru "introducerile de bunuri" din UE, iar volumul acestor achiziții poate duce la obligația de a completa declarația Intrastat, fiind o sursă importantă de date.
Ca o regulă generală, important de precizat este faptul că, în anul 2025, toate companiile care efectuează schimburi de bunuri intracomunitare cu alți membri ai Uniunii Europene trebuie să completeze o declarație Intrastat. Totuși, anumite companii sunt exceptate, dacă volumul lor de schimburi intracomunitare nu depășește un prag specific stabilit de fiecare stat membru al UE pentru fiecare an. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care progresează înregistrarea proprietăților pentru că informațiile cadastrale sunt esențiale atunci când compania vrea să cumpere, să vândă sau să administreze terenuri și clădiri, asigurându-se că toate tranzacțiile sunt sigure și corecte.
Prin Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), autoritățile își propun ca toate terenurile și clădirile din țara noastră să fie cadastrate gratuit. Potrivit Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), în momentul de față, activitatea de cadastrare gratuită din cadrul PNCCF se desfășoară în mii de localități din țara noastră, iar aproximativ 65% dintre imobilele din România au fost cadastrate deja. Citește articolul
Este esențial pentru gestionarea contractelor de închiriere pentru spații (birouri, depozite) sau echipamente, ajutând la înțelegerea termenilor, obligațiilor și clauzelor de reziliere.
Închirierea bunurilor, fie ele mobile sau imobile, este reglementată prin Codul civil. Astfel, acest act normativ stabilește o serie de detalii privind închirierea, inclusiv plata acesteia, durata maximă, obligațiile părților sau în sarcina cui cad reparațiile, dacă este vorba despre închirierea unei locuințe. Citește articolul
Referințele la lucrătorii din lanțul valoric și la impactul asupra comunităților sugerează o necesitate de a evalua practicile de sustenabilitate ale partenerilor și furnizorilor, ceea ce influențează deciziile de achiziții și managementul contractelor.
EY a analizat primul val de rapoarte de sustenabilitate conforme cu Directiva CSRD („Corporate Sustainability Reporting Directive”), emise de un eșantion de șapte dintre cele mai mari bănci din România. Principalele observații au relevat că schimbările climatice sunt recunoscute universal ca reprezentând un aspect semnificativ, alături de propria forță de muncă, 100% dintre bănci indicând această temă drept prioritară. Acest consens general subliniază stringența elaborării unor strategii concrete de către bănci, care să se alinieze obiectivelor globale în materie de sustenabilitate și să sporească reziliența față de riscurile climatice. Citește articolul