Acest departament gestionează cumpărăturile de la furnizori (adesea din străinătate) și este direct afectat de modul în care mărfurile ajung în țară și de costurile aferente formalităților vamale.
Conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a adoptat unele măsuri pentru fluidizarea traficului de mărfuri prin birourile vamale, care vor fl implementate în teritoriu de luna aceasta, se anunță într-un comunicat de presă de vineri. Printre altele, va crește numărul operatorilor economici care utilizează procedura simplificată de declarare a mărfurilor prin înscrierea în evidenţele declarantului și va fi uniformizată activitatea de control desfăşurată de structurile vamale de la nivel central regional şi local. Citește articolul
Având în vedere că granturile sunt pentru investiții (adică achiziții de echipamente, construcții, servicii), acest departament este interesat să știe ce se poate cumpăra, în ce condiții și cum să gestioneze contractele cu furnizorii pentru a asigura rezonabilitatea costurilor.
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) care au fost afectate de pandemie au acces la o serie de granturi nerambursabile (ajutoare de stat), inclusiv pentru susținerea unor investiții. Însă, dincolo de condiția să fi fost afectate în timpul pandemiei, IMM-urile mai trebuie să îndeplinească niște cerințe pentru a putea obține finanțarea menționată mai sus. Citește articolul
Chiar dacă articolul vorbește despre o dispută fiscală, la bază este o achiziție de bun imobil. Acest departament poate fi interesat de modul în care anumite achiziții pot genera probleme fiscale ulterioare, pentru a preveni riscuri în contractele viitoare și în procesul de achiziție.
Printr-o sentință definitivă recentă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este obligată să ramburseze taxa pe valoare adăugată (TVA) în cuantum de peste 16 milioane de lei, în beneficiul unei companii active pe piața internațională imobiliară, la care se adaugă și dobânzi de peste 10 milioane de lei. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă ce tipuri de achiziții (materii prime, echipamente, servicii) pot fi acoperite cu banii primiți prin grant, pentru a planifica achizițiile necesare și a gestiona contractele cu furnizorii.
Anumite cabinete medicale individuale, alături de persoanele fizice autorizate, vor putea beneficia, în contextul epidemiei de COVID-19, de fonduri nerambursabile în valoare de 2.000 de euro, prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020. Pentru a primi banii de la stat, cabinetele medicale trebuie să îndeplinească mai multe condiții simultan, una dintre ele fiind legată de menținerea, pe o perioadă de cel puțin șase luni, a activității. Citește articolul
Dacă firma folosește transportatori externi, acest departament trebuie să se asigure că partenerii contractuali respectă noile cerințe de licențiere, pentru a evita întârzieri sau probleme legale care ar putea afecta lanțul de aprovizionare al companiei.
Companiile de transport rutier de marfă sunt obligate să dețină o licență comunitară pentru activitatea de transport intra-UE. La acest moment, sunt obligați să dețină o astfel de licență doar cei ce fac transport cu mașini mai mari de 3,5 tone. Un Regulament al Uniunii Europene (Reg. nr. 1055/2020), însă, va schimba acest lucru, din 2022, obligând firmele să dețină licență comunitară dacă vor dori să efectueze transporturi cu mașini de peste 2,5 t (scăzând, astfel, limita maximă). Citește articolul
Acest departament se ocupă cu cumpărarea de produse și servicii. Articolul le arată că pot folosi fondurile pentru a plăti stocuri, chirii, servicii sau echipamente necesare funcționării firmei.
Persoanele fizice autorizate (PFA) pot beneficia de microgranturi de 2.000 de euro din partea statului, prin Programul Operațional Competitivitate (POC) 2014-2020, în contextul pandemiei COVID-19, potrivit unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului (OUG) care este în vigoare din 6 august 2020. Iată ce condiții trebuie să îndeplinească PFA-urile pentru a primi ajutorul financiar. Citește articolul
Este important să se înțeleagă implicațiile legale ale detașării șoferilor pentru contractele de servicii de transport internațional, atât pentru contractele încheiate cu clienții, cât și cu subcontractanții, pentru a asigura respectarea noilor reguli.
O nouă directivă europeană va aduce câteva schimbări ce țin de activitatea transportatorilor rutieri care detașează șoferi în alte state. Teoretic, acestea trebuie transpuse de autoritățile de la noi, prin lege sau prin ordonanță, și puse în aplicare începând din 2022. Citește articolul
Departamentul de achiziții trebuie să știe că firma poate fi responsabilă dacă transportatorii contractați nu respectă legile. Aceasta înseamnă că trebuie să verifice mai atent partenerii și să includă clauze specifice în contracte pentru a se proteja.
Organele legislative ale Uniunii Europene (UE) au adoptat, recent, o serie de modificări importante în privința legislației europene a transporturilor, care vor avea un impact important asupra transportatorilor de marfă și de persoane, în ceea ce privește activitatea acestora. De exemplu, transportatorii vor fi obligați să dețină un număr minim de vehicule și să aibă angajați un număr minim de conducători auto, proporțional cu volumul activității. Modificările se vor aplica din 2022. Citește articolul
Departamentul de Achiziții se ocupă de cumpărarea polițelor de asigurare pentru companie și angajați, negociind cele mai bune condiții și prețuri cu asiguratorii.
Companiile de asigurări au început să lanseze polițe care să acopere riscul infectării cu coronavirus. Citește articolul
Departamentul semnează multe contracte cu furnizorii. E esențial să știe ce valoare legală are semnătura electronică de pe noile cărți de identitate, pentru că asta influențează modul în care sunt semnate și gestionate contractele.
Viitoarele cărți de identitate, fie ele simple ori electronice, vor conține o serie de date cu caracter personal, printre care și numele complet al titularului, sexul, cetățenia ori data și locul nașterii acestuia, potrivit unei legi ce se va aplica de vineri. De asemenea, actul normativ stabilește și că, în locul semnăturii de mână de pe cartea de identitate simplă, cea electronică va conține o semnătură electronică. Citește articolul