Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Acest departament trebuie să înțeleagă în detaliu condițiile de asigurare și posibilitatea ca asigurătorii să refuze plata despăgubirilor în cazul unui accident, dacă vehiculul nu are ITP valabil conform legislației românești, chiar dacă a fost efectuat în străinătate.
La fel cum posesorul unei mașini înmatriculate în străinătate poate să-i facă acesteia, în anumite situații, inspecția tehnică periodică (ITP) în țara noastră, așa și pentru mașinile înmatriculate la noi se poate face ITP-ul în unele state membre ale Uniunii Europene (UE), respectând, bineînțeles, regulile și legislația din respectivele țări. Totuși, pentru că nu avem, la nivel european, o legislație comună privind astfel de operațiuni, cei ce fac în străinătate ITP-ul mașinilor înmatriculate aici vor trebui, dacă se întorc în țară, să facă inspecția și în România, chiar dacă ITP-ul făcut în afara granițelor mai este încă valabil. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum pot fi afectate polițele de asigurare de călătorie sau potențialele reclamații ale angajaților în cazul unor probleme la granițe din cauza documentelor COVID-19.
În contextul epidemiei de coronavirus, începând de mâine, autoritățile vamale ale țărilor membre ale Uniunii Europene (UE) vor accepta, ca documente ce dovedesc îndeplinirea condițiilor de intrare, respectiv cele care dovedesc vaccinarea, trecerea prin boală sau rezultatul negativ la un test RT-PCR, numai certificate verzi digitale privind COVID-19. Acestea pot fi verificate rapid de către autoritățile vamale europene, prin intermediul codului QR conținut. Citește articolul
Înțelegerea drepturilor și obligațiilor legate de furnizarea și debranșarea de la utilități este utilă în cazul unor dispute sau reclamații cu furnizorii, ajutând la soluționarea eficientă a acestora.
În 2020 s-a stabilit ca, pe perioada stării de alertă, furnizorii de utilități (curent, gaze, apă, canalizare ori salubritate) să nu poată debranșa clienții sub nicio formă. Însă, pentru că mulți au profitat de această interdicție și nu și-au plătit facturile, autoritățile au stabilit vineri să o elimine în cazul rețelelor de furnizare a electricității și gazelor naturale. Astfel, pe perioada stării de alertă, interdicția de debranșare se aplică în continuare în cazul furnizorilor de apă, canal și salubritate. În plus, chiar și când nu este instituită stare de alertă, potrivit legii, nu se poate debranșa un întreg bloc de la apă sau canalizare pentru că unul sau mai mulți dintre locatarii imobilului nu-și plătesc facturile individuale. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu asigurările companiei și cu gestionarea reclamațiilor care pot duce la procese sau executări silite. Ei trebuie să înțeleagă costurile legale posibile pentru a evalua acoperirea asigurărilor și pentru a gestiona eficient cazurile.
Adoptată anul trecut, hotărârea ce prevede onorariile minimale recomandate ale avocaților a fost modificată recent de Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR). Onorariile recomandate au intrat în vigoare la începutul acestui an. Citește articolul
Departamentul se ocupă de polițele de asigurare ale companiei (de exemplu, cele pentru riscuri cibernetice) și de gestionarea plângerilor venite de la clienți. Cunoașterea tipurilor de încălcări ajută la evaluarea riscurilor și la gestionarea eficientă a reclamațiilor și a daunelor.
În raportul de activitate recent publicat al Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) regăsim, în mare, cam aceleași tipuri de încălcări ale legislației specifice ca în anii precedenți: neglijențe ale angajaților care duc la divulgări neautorizate de date personale, uneori, chiar pe rețelele sociale și chiar cu bună știință, prelucrări nelegale sau excesive ale datelor angajaților, accesul neautorizat la baze de date ori refuzul de a răspunde solicitărilor primite de la persoanele vizate de prelucrările de date. Citește articolul
Modificările condițiilor de muncă pot afecta polițele de asigurare ale companiei (de exemplu, cele legate de sănătatea angajaților sau echipamentele de lucru) și pot genera riscul unor reclamații sau dispute.
Prelungirea stării de alertă presupune și menținerea în continuare a două obligații impuse angajatorilor în ultimele luni: trecerea la munca de acasă, unde se poate, precum și decalarea programului la firmele mai mari. În continuare, de asemenea, a rămas în picioare excepția privitoare la contractele și acordurile colective de muncă - chiar dacă expiră în acest timp, își păstrează valabilitatea în condițiile stării de alertă. Citește articolul
Departamentul de asigurări poate fi interesat de aceste modificări, deoarece validitatea și procesul de certificare a concediilor medicale pot afecta eligibilitatea și procesarea anumitor beneficii sau reclamații legate de sănătatea angajaților.
Modul în care se acordă concediile medicale a suferit recent modificări majore, iar un ordin de vineri al Ministerului Sănătății (MS) și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) a modificat în acest sens și normele de aplicare a legislației din domeniu. Printre altele, de la 1 august, persoanele aflate în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă (pentru boli obișnuite) sunt monitorizate de medici, prin intermediul unui plan de urmărire a evoluției bolii. De principiu, respectarea acestui plan este urmărită de medici în cadrul unor consultații acordate pacienților la cabinet, dar, în cazuri speciale, acest lucru se poate face și prin consultații la domiciliu sau la distanță. Citește articolul
Pentru a înțelege riscurile de accidente care pot duce la cereri de despăgubire și pentru a evalua impactul asupra polițelor de asigurare și a costurilor asociate.
Având în vedere recentele accidente de muncă cu largă acoperire în mass media, angajatorii din domeniul construcțiilor ar trebui să se aștepte la o intensificare a controalelor desfășurate de inspectorarele teritoriale de muncă (ITM-uri). De fapt, așa cum subliniază autoritățile, acestea oricum și-au propus să verifice mai des șantierele în 2021. Citește articolul
Acest departament se ocupă în mod direct de plângerile clienților și trebuie să știe exact care sunt drepturile lor și termenele legale pentru reparații sau înlocuiri, pentru a gestiona corect fiecare caz și a rezolva problemele rapid și conform legii.
Potrivit Legii 449/2003, care reglementează garanțiile produselor, atunci când apar probleme în funcționarea unui produs de folosință îndelungată aflat în garanție, comerciantul care l-a vândut este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască în 15 zile calendaristice ori, dacă nu se poate, să-i restituie clientului prețul plătit. La prima vedere, pare simplu de calculat cât are acesta de așteptat: s-a stricat, anunță comerciantul și în 15 zile situația trebuie rezolvată. În realitate lucrurile nu stau chiar așa, termenul curgând diferit în funcție de natura produsului - de exemplu, perioada maximă în care trebuie reparată sau înlocuită o mașină de spălat rufe este mai scurtă decât cea în care trebuie adus la conformitate un telefon defect. În plus, în anumite situații clientul poate pretinde remedierea într-un interval mai mic decât cel precizat în legislație. Citește articolul
Dacă firma operează unități de îngrijire a copiilor, acest departament trebuie să cunoască noile reguli pentru a evalua riscurile de incidente sau reclamații legate de sănătate și siguranță, și cum pot afecta acestea polițele de asigurare sau gestionarea eventualelor litigii.
Regulile pentru redeschiderea creșelor, grădinițelor și afterschool-urilor au fost relaxate de autorități, pentru adaptarea la situația epidemiologică actuală, potrivit unui ordin comun al Ministerului Sănătății (MS), Ministerului Educației (ME) și Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MMPS) publicat miercuri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul