Acest departament se ocupă cu banii și taxele companiei. Articolul le arată cum se va schimba impozitul pe banii pe care firma îi împarte proprietarilor (dividende), ajutându-i să știe cât anume trebuie plătit și cum să țină corect evidența.
După zece ani în care acționarii și asociații companiilor au beneficiat de o impozitare redusă a veniturilor din dividende, autoritățile au stabilit o revenire la cota de 16% începând cu 1 ianuarie 2026. Totuși, trebuie subliniat că, chiar și în aceste condiții, impozitarea dividendelor rămâne mai mică în România decât în multe alte state europene. Citește articolul
Articolul menționează măsuri fiscal-bugetare, reducerea deficitului bugetar și stabilește valori monetare specifice pentru burse, legate de salariul minim net pe economie. Departamentul Fiscal-Financiar-Contabil este interesat de orice informație legată de politici guvernamentale care implică bani, bugete și indicatori economici cheie.
Un ordin al Ministerului Educației, recent oficializat, aduce modificări sistemului de acordare a burselor pentru studenți, aliniind criteriile de stabilire a acestora la rigorile noilor eforturi guvernamentale de diminuare a deficitului bugetar. Printre cele mai importante noutăți aduse se numără restrângerea acordării burselor exclusiv pentru studenții la zi înmatriculați pe locuri bugetate și condiționarea acordării acestora de participarea la activitățile didactice. Actul normativ leagă cuantumul anumitor burse de valoarea salariului minim net pe economie. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de modificările legate de plata sau reținerea contribuțiilor la asigurările de sănătate, ceea ce influențează modul în care sunt calculate salariile, costurile cu personalul și obligațiile fiscale ale companiei.
Din această lună se aplică noi reguli pentru dobândirea calității de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, ele fiind modificate, la final de iulie, printr-o lege ce conține o serie de măsuri fiscal-bugetare. Pentru a fi posibilă punerea în aplicare a noilor reguli din domeniu, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a modificat recent normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat. Citește articolul
Acest departament este esențial pentru înțelegerea modului în care se calculează și se reține contribuția la sănătate (CASS) pentru diferite tipuri de venituri și indemnizații. Informațiile sunt vitale pentru conformitatea fiscală a companiei și pentru gestionarea corectă a plăților și deducerilor, chiar dacă se aplică direct veniturilor individuale.
Intrarea în vigoare a noilor prevederi privind unele măsuri fiscal-bugetare au generat numeroase nelămuriri în rândul persoanelor vizate de noile reguli privind plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) și menținerea calității de asigurat fără plată în sistemul public de sănătate. Am sintetizat, mai jos, răspunsurile la cele mai frecvente întrebări primite de la cititori, pentru a clarifica cine pierde calitatea de asigurat fără plată, cine o păstrează, când și cum se rețin cei 10% și în ce situații există sau nu excepții. Citește articolul
Este direct impactat de modificările cotelor de TVA, deoarece trebuie să ajusteze prețurile, să calculeze corect taxele și să gestioneze toate aspectele financiare și contabile legate de aceste schimbări.
Este bine de reținut că numai medicamentelor de uz uman li se aplică noua cotă redusă de TVA de 11%, începând cu luna august 2025. În rest, atât suplimentele alimentare, cât și medicamentele de uz veterinar trec la cota standard de TVA de 21%. Citește articolul
Acest departament este direct interesat deoarece articolul explică modul în care anumite datorii fiscale anulate ar putea fi considerate venituri impozabile, afectând calculul impozitelor (mai ales pentru microîntreprinderi) și modul în care sunt înregistrate operațiunile contabile.
De câteva săptămâni, se identifică o nouă abordare a organelor fiscale, în cadrul controalelor, în ceea ce privește amnistia acordată pentru obligațiile fiscale aferente diurnelor și tichetelor cadou acordate. Citește articolul
Chiar dacă articolul nu detaliază, șomajul tehnic are implicații directe asupra modului în care se plătesc salariile, taxele și cum sunt înregistrate costurile în contabilitate.
Șomajul tehnic poate fi aplicat doar în condițiile prevăzute de Codul Muncii și presupune fie suspendarea temporară a contractelor individuale de muncă, fie reducerea programului de lucru, în contextul afectării activității angajatorului din motive economice, tehnologice sau structurale. Pentru a fi legală, măsura nu poate fi instituită arbitrar, ci doar prin respectarea unei proceduri clare. Un consilier juridic specializat în relații de muncă a explicat care sunt pașii pe care angajatorul trebuie să îi urmeze pentru a declara în mod corect șomajul tehnic. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă modul în care se calculează și se reține contribuția de sănătate din pensii și cum aceste reglementări fiscale pot afecta veniturile și planificarea financiară.
De la 1 august, pensionarilor care au pensii mai mari de 3.000 de lei li se reține lunar din pensie, de către casele de pensii, contribuția la sănătate (CASS), potrivit unei legi recente, ce introduce o serie de măsuri bugetar-fiscale. Măsura reținerii de CASS pentru anumite pensii s-a mai aplicat în trecut, dar, în urma apariției unor decizii ale Curții Constituționale a României (CCR), s-a renunțat la ea. De aceea, în acest material prezentăm motivele pentru care această măsură a fost declarată, în trecut, neconstituțională și cu ce diferă acum situația. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de calcularea, înregistrarea și plata impozitelor pe dividende, precum și de pregătirea rapoartelor financiare necesare pentru aceste operațiuni.
În condițiile în care distribuirile efectuate după 31 decembrie 2025 intră pe impozitul majorat de 16%, companiile mai pot face distribuiri de dividende pe cota actuală de 10% numai în baza situațiilor financiare interimare de la 30 iunie și 30 septembrie 2025. Citește articolul
Acest departament este interesat de riscurile fiscale și de cum să se asigure că firma respectă toate regulile privind taxele și plățile către stat, evitând probleme cu ANAF legate de adresa sediului social.
În urmă cu aproximativ două luni, în spațiul public se discuta mult despre o practică pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) părea să o ignore - sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme, care adăpostesc o multitudine de rău-platnici. Între timp, ANAF a anunțat că a început să verifice sistematic aceste imobile, dar că se concentrează pe cele care par să aibă condiții improprii pentru derularea afacerilor. Citește articolul