Acest departament gestionează banii, taxele și contabilitatea firmei. Articolul le arată cum să evite greșelile în declararea cheltuielilor pentru a nu plăti taxe în plus sau a primi amenzi de la ANAF.
O practică destul de veche printre firme, la capitolul TVA, dar și la capitolul impozit pe profit, deducerea cheltuielilor făcute în interesul personal al asociaților sau acționarilor pare să urce pe lista problemelor majore pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să le adreseze în prezent. Citește articolul
Acest departament are nevoie să se asigure de stabilitatea financiară și conformitatea fiscală a partenerilor de afaceri, pentru a evita riscuri precum spălarea banilor, probleme fiscale sau alte situații financiare care ar putea afecta compania.
Intrarea într-un parteneriat de business nu este niciodată doar o formalitate, ci o decizie importantă, care poate fie să ajute o companie să crească, fie să genereze probleme majore. Un parteneriat potrivit poate sprijini compania în atingerea obiectivelor de creștere și în obținerea unor avantaje strategice, în timp ce o alianță greșită poate expune organizația la pierderi financiare semnificative, daune de imagine și riscuri de natură juridică. Citește articolul
Modificările cotelor de TVA și impactul financiar asupra afacerilor din HoReCa, cu posibile pierderi și câștiguri pentru bugetul statului, sunt esențiale pentru planificarea bugetară, contabilitate și gestionarea fiscalității companiei.
Activităților din domeniul HoReCa li se aplică în continuare o cotă redusă de TVA, creșterea fiind de doar 2%, începând din august 2025. Potrivit Guvernului, măsura este urmărită cu atenție și în toamnă urmează o nouă analiză, pentru a vedea dacă se impune o trecere la cota standard de TVA. Însă chiar și cu o creștere mică de TVA, unii reprezentanți ai acestui domeniu spun că lucrurile ar putea lua o turnură nedorită. Citește articolul
Acest departament ar putea fi interesat de modul în care noile reglementări influențează finanțarea și publicitatea în mass-media, în special pentru companiile care primesc fonduri sau care investesc în publicitate de stat.
Regulamentul european privind libertatea mass-mediei, aplicabil integral din 8 august 2025, stabilește reguli comune la nivelul UE pentru protejarea independenței editoriale, confidențialitatea surselor jurnalistice și funcționarea independentă a serviciilor media. Acesta include garanții împotriva utilizării programelor spion împotriva jurnaliștilor, norme privind proprietatea media și alocarea publicității de stat. Măsura face parte dintr-un pachet legislativ mai amplu care include protecția împotriva acțiunilor abuzive în justiție și este susținut de fonduri europene pentru consolidarea libertății presei. Citește articolul
Modificările legate de salarii și majorări au impact direct asupra costurilor cu personalul și bugetului, fiind cruciale pentru planificarea financiară și gestionarea eficientă a cheltuielilor.
Deoarece legea recentă ce conține măsuri destinate micșorării deficitului bugetar a stabilit reducerea majorărilor salariale destinate angajaților de la stat ce gestionează fonduri comunitare, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) propune acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică, modificarea legislației pentru stabilirea criteriilor pe baza cărora se aplică majorarea, astfel încât să o alinieze cu prevederile noii legi. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de calculul, reținerea și plata contribuțiilor sociale (CASS) și de completarea și depunerea corectă a declarației 112. Modificările legislative le afectează direct activitatea zilnică, necesitând adaptarea procedurilor de calcul și raportare.
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare urmează să fie modificate în curând pentru a pune în aplicare schimbările din august 2025 la lista persoanelor care datorează contribuția la sănătate (CASS) și la regulile concediilor medicale pentru boli obișnuite. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de calcularea, înregistrarea și plata tuturor taxelor, inclusiv cele pe proprietăți, și are nevoie să cunoască orice schimbare care afectează bugetul și contabilitatea firmei.
În contextul în care regulile impozitelor locale pentru clădiri se schimbă semnificativ din 2026, specialiștii atrag atenția că acest lucru va avea un efect direct asupra taxei pe lux pentru clădirile scumpe (impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare). Citește articolul
Acest departament trebuie să țină corect evidența banilor plătiți pentru concediile medicale și să se asigure că toate calculele și taxele sunt conforme cu noile reguli.
Noile reguli de calcul pentru indemnizațiile de concediu medical, în vigoare de la 1 august, vizează doar concediile pentru boli obișnuite și accidente în afara muncii. Cuantumul acestora variază acum în funcție de durata concediului: 55% , 65% sau 75%. Cuantumul tuturor celorlalte indemnizații de medical rămâne neafectat de la 1 august, dar trebuie subliniat că angajatorii care nu declară accidentele de muncă îi vor prejudicia suplimentar pe angajații care au nevoie de medical, în condițiile date. Citește articolul
Acest departament se ocupă de banii companiei și de buget. Schimbările privind sporurile și concediile pot influența cheltuielile cu salariile și planificarea financiară, chiar dacă articolul se referă la sectorul public, principiile de control al costurilor sunt universale.
Personalul din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care lucrează în condiții deosebite va suporta o reducere a numărului de zile de concediu de odihnă suplimentar, conform unui nou proiect de ordin. Măsura este una temporară, aplicabilă în perioada 1 iulie 2025 – 31 decembrie 2026, și are ca scop limitarea cheltuielilor publice pentru încadrarea în țintele de deficit bugetar. Astfel, durata concediului suplimentar va fi redusă proporțional la o perioadă cuprinsă între trei și cinci zile lucrătoare, în funcție de drepturile deținute anterior, ca parte a implementării prevederilor referitoare la stabilirea unor măsuri privind personalul plătit din fonduri publice. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă cum sunt urmărite tranzacțiile suspecte și cum se combat spălarea banilor, pentru a proteja finanțele firmei, a raporta corect și a se asigura că fluxurile financiare sunt transparente și conforme.
Recent, Guvernul României a emis un proiect de hotărâre privind Strategia națională pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului 2025-2030. Acest document programatic răspunde angajamentelor internaționale ale României în domeniul AML/CFT și vine în contextul intensificării eforturilor globale și europene de combatere a acestor fenomene. Citește articolul