Acest departament este responsabil de implementarea și întreținerea soluțiilor tehnice necesare pentru a integra sistemul e-Factura în sistemele existente ale companiei și de a asigura securitatea datelor.
În pregătirea pentru trecerea la facturarea electronică generalizată în relația business to business, ce este programată pentru anul 2024, companiile ar trebui să-și concentreze eforturile în special pe automatizări și pe instruirea salariaților, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Evident, investițiile pentru adaptarea la sistemul e-Factura vor fi direct proporționale cu complexitatea activității companiilor. Citește articolul
Se ocupă cu protejarea datelor personale ale angajaților și asigură că informațiile, cum ar fi copia de buletin, nu sunt partajate cu terți fără acordul și informarea persoanei, în conformitate cu regulile de protecție a datelor.
Faptul că un salariat se informează în timpul programului de lucru despre drepturile și obligațiile sale, că încearcă să înțeleagă ce consecințe legale au actele pe care le primește spre semnare nu reprezintă o încălcare obligațiilor sale de serviciu, ci demonstrează că angajatorul are salariați competenți. Se întâmplă însă, contrar principiului bunei-credințe, ca odată ce angajatul începe să pună întrebări, să fie considerat incomod. În același timp, angajatul e suficient de bun cât să fie indispensabil angajatorului pe timpul unui concediu mai lung, să fie pus să muncească ore suplimentare deși are contract part-time, să nu știe când și în ce fel se modifică regulamentul intern sau să afle că interesele îi sunt reprezentate de colegi numiți, nu aleși de el. Citește articolul
Este responsabil cu modificarea sistemelor informatice din magazine (de exemplu, casele de marcat) pentru a afișa corect garanția și cu utilizarea platformei online a administratorului SGR pentru raportări.
Sistemul garanție returnare (SGR) va intra în vigoare în România începând cu 30 noiembrie 2023, iar comercianții ce pun pe piață produse în ambalaje vizate de SGR trebuie să se înregistreze în acest sistem, să organizeze punctele de returnare, într-un fel sau altul și să colecteze garanția de la cumpărători, indiferent de dimensiunea afacerii. SGR este obligatoriu inclusiv în cazul micilor comercianți, chiar dacă nu le revine obligația de a organiza puncte de returnare în incintă, tocmai din lipsa spațiului, așa cum le revine marilor comercianți. Care sunt, în mare, principalele obligații ale micilor comercianți? Citește articolul
Articolul vorbește despre companii de tehnologie (software, IT, cybersecurity), despre succesul lor și despre achiziții importante în domeniu. Este util pentru a înțelege evoluția pieței IT și a inovațiilor.
Astăzi, în știrile bursiere, discutăm despre transferul pe piața principală a celei mai mari companii de tehnologie de pe piața de capital locală, Arobs Transilvania Software, care și-a început activitatea acum 25 de ani la Cluj-Napoca. De asemenea, analizăm creșterea semnificativă a acțiunilor companiei Bento, în urma rezultatelor financiare solide și a semnării unui contract major cu o multinațională din petrol și gaze. În plus, discutăm despre planurile municipiilor din România de a emite obligațiuni în valoare totală de 2,3 miliarde de lei și despre noile emisiuni de titluri de stat Fidelis ale Ministerului Finanțelor. Mai multe detalii și analize aprofundate, în colaborare cu partenerii noștri de la Investimental. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil cu implementarea și menținerea sistemelor de supraveghere video conform regulilor GDPR și cu asigurarea securității datelor colectate.
Într-o opinie oferită la cerere referitoare la utilizarea camerelor de supraveghere în școli, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) punctează necesitatea de a respecta Regulamentul european privind protecția datelor personale (GDPR), adică, printre altele, obținerea acordului tuturor persoanelor vizate și informarea clară a celor vizați. Opinia a fost oferită în contextul vechii legi a educației. Dacă ne uităm pe actuala lege a educației preuniversitare, observăm că aceasta permite instalarea camerelor cu acordul majorității celor vizați. Citește articolul
Articolul subliniază necesitatea unor sisteme informatice pentru a emite facturi în formatul e-Factura și pentru a arhiva electronic facturile primite. Acest departament este responsabil de implementarea și întreținerea acestor soluții tehnice.
Calendarul pentru implementarea generalizată a sistemului e-Factura în relația business to business, ce va fi stabilit curând de Guvern, vine la pachet cu mai multe neclarități. Din păcate, momentan există răspunsuri concrete doar pentru câteva dintre ele, restul urmând să fie rezolvate de autorități, într-un fel sau altul, în viitorul apropiat. Citește articolul
Se vorbește despre transmiterea securizată a datelor sensibile despre salarii către Banca Națională, ceea ce implică sisteme informatice și măsuri de siguranță a informațiilor.
Băncile din România au depus, potrivit Ordinului Băncii Naționale a României (BNR) nr. 4/2023, prima raportare a veniturilor realizate de către persoanele fizice care activează în sectorul financiar a căror remunerație anuală totală este de minimum un milion de euro. Raportarea cerută este, de fapt, o transpunere a directivei UE pentru persoanele din conducerea băncilor care au câștigat în anul 2022 peste acest prag. Potrivit datelor Autorității Bancare Europene (ABE), România, Portugalia, Ungaria și Slovenia aveau, la sfârșitul anului trecut, doar câte trei bancheri cu venituri anuale de peste un milion de euro. Citește articolul
Calculul complex al noilor impozite va necesita, cel mai probabil, modificări sau implementări de noi sisteme software. Departamentul IT trebuie să fie pregătit să ofere suport tehnic și să se asigure că sistemele informatice pot gestiona corect aceste calcule și raportări.
Anul 2024 se anunță a fi unul de foc pentru marile companii plătitoare de impozit pe profit. Pe de o parte, din ianuarie trebuie implementată directiva europeană ce prevede impozitul minim pe profit de 15% pentru grupurile mari de firme, iar, pe de altă parte, Guvernul vrea să implementeze și un impozit minim de 1% pentru firmele cu cifră de afaceri mare. Chiar dacă specialiștii apreciază că cele două impozite sunt compatibile, aceștia atrag atenția că regulile de calcul ale impozitului pe profit se vor complica foarte mult. Citește articolul
Articolul subliniază creșterea fraudelor cibernetice, cum ar fi phishing-ul sau falsurile digitale (deepfake), și cum pot fi folosite uneltele IT pentru a găsi dovezi de fraudă. Este esențial pentru ei să protejeze sistemele și datele.
Evenimentele destabilizatoare ale ultimilor ani au modificat semnificativ paradigma socio-economică globală, ceea ce a generat nevoia de inovație și noi abordări privind strategiile de afaceri, capitalul uman și operațiunile. În același timp, tehnologia și instrumentele bazate pe inteligența artificială (AI) au cunoscut o dezvoltare rapidă și o rată crescută de adopție, atât în rândul companiilor, cât și al utilizatorilor privați, și, deși inovarea și adaptabilitatea au fost esențiale în această perioadă dificilă, marcată de schimbări rapide, ele au antrenat totodată noi vulnerabilități operaționale pentru companii, precum și evoluția metodelor de fraudă. Citește articolul
Deși este vorba de taxe, modificările vizează în mod specific angajații din domeniul IT și companiile de dezvoltare software. Informațiile pot influența costurile cu personalul IT și deciziile strategice legate de modul de colaborare cu specialiștii din tehnologie.
În condițiile în care autoritățile vor modifica în curând tratamentul fiscal al veniturilor salariale din IT, angajații se pot gândi la o migrare a activității către o microfirmă sau către o PFA. Însă, în acest caz, specialiștii recomandă o analiză temeinică a celor trei forme de desfășurare a activității IT înainte de a lua o decizie. Citește articolul