avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 769 soluții astăzi
Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES PREMIUM

Prevenirea spălării banilor: Din noiembrie, firmele și specialiștii trebuie să respecte reguli noi de înregistrare ca entități raportoare

Noul regulament introduce un sistem informatic modern și o procedură de înregistrare online. Acest departament este responsabil cu buna funcționare, securitatea și conformitatea (inclusiv GDPR) a sistemelor IT folosite pentru astfel de raportări online și pentru gestionarea datelor personale înregistrate.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
24 August 2023 | 3089 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care implementează un sistem informatic nou, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a oficializat miercuri un set nou de reguli pentru înregistrarea firmelor și specialiștilor ca entități raportoare. Documentul acoperă, printre alte entități, băncile, anumiți comercianți, anumiți dezvoltatori imobiliari, contabilii, consultanții fiscali, auditorii, avocații, notarii și executorii judecătorești. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Pentru ca e-Factura să fie obligatoriu pentru toate tranzacțiile B2B, ANAF trebuie să emită un ordin până la 24 august. Însă e nevoie și de modificarea Codului fiscal

Deoarece implementarea unui sistem de facturare electronică la nivel național necesită soluții tehnice complexe, iar acest departament va fi responsabil de buna funcționare a sistemelor IT și de securitatea datelor implicate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 August 2023 | 9256 | Timp de citire: 3 min.

Din moment ce derogarea ce permite României să impună tuturor firmelor folosirea sistemului e-Factura în relația B2B a fost oficializată de autoritățile europene, acum trebuie ca autoritățile naționale să o implementeze efectiv printr-un act normativ - teoretic, până la 24 august 2023. Rămâne de văzut, însă, cum se va face acest lucru - printr-un singur act normativ sau prin mai multe. Ne referim, însă, doar la transpunere, pentru că autoritățile mai trebuie să asigure și condițiile tehnice necesare pentru extindere, iar aici discuția poate fi mai complicată. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Procedură nouă

UPDATE Obținerea numărului EORI: Au fost simplificate formalitățile pentru firmele care vor să importe sau exporte bunuri

Acest departament este interesat de modul în care datele personale sunt colectate și prelucrate digital în noul proces EORI, asigurându-se că totul este conform regulilor de siguranță cibernetică și protecție a datelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 August 2023 | 4036 | Timp de citire: 2 min.

Formalitățile ce trebuie îndeplinite de companiile care vor să deruleze operațiuni vamale au fost simplificate oficial miercuri, conform unui ordin nou semnat de Autoritatea Vamală Română (AVR). În esență, de-acum sunt necesare mai puține documente pentru obținerea numărului EORI. Citește articolul

ACCES GRATUIT

DNSC: Atenție la propunerile venite pe e-mail sau prin SMS în legătură cu oportunități de angajare sau de investiții

Oferă informații esențiale despre cum să recunoști și să te protejezi de atacurile cibernetice (phishing), cum să îți protejezi datele personale și financiare și cum să gestionezi incidentele de securitate.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 August 2023 | 1749 | Timp de citire: 1 min.

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a publicat recent o atenționare, dar și o serie de recomandări în legătură cu propunerile venite pe e-mail, pe diverse platforme sociale sau chiar prin SMS, care conțin oportunități de angajare sau de investiții cu câștiguri rapide. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura B2B: Mai multe variante sunt luate în calcul pentru obligația generalizată de la 1 ianuarie, spun autoritățile. Ce planuri sunt

Acest departament este responsabil pentru adaptarea sistemelor informatice ale companiei pentru a putea trimite și primi facturi prin noul sistem e-Factura și pentru a se asigura că totul funcționează corect și în siguranță.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 August 2023 | 8784 | Timp de citire: 6 min.

Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ajutor nefinanciar de stat

Finanțare: Firmele mici și medii pot cere, în curând, servicii de consultanță pentru inovarea digitală a afacerilor proprii

Articolul vorbește despre sprijin pentru inovare digitală, soluții digitale, tehnologii, cloud și stocare de date, toate fiind domenii de interes direct pentru departamentul IT.

avocatnet.ro în Finanțări
21 August 2023 | 5292 | Timp de citire: 3 min.

IMM-urile, inclusiv microîntreprinderile, vor putea solicita, în curând, un ajutor nefinanciar de stat ce constă în servicii de consultanță pentru inovare digitală, reiese din două ordine recent publicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Concret, firmele vor cere efectiv ajutorul de la anumite hub-uri de inovare digitală, care ulterior vor deconta de la stat costurile serviciilor prestate către IMM-uri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 21 - 27 august 2023

Această secțiune este importantă pentru departamentul IT pentru că noile reguli precum e-Factura necesită adaptarea sistemelor informatice ale companiei pentru a gestiona emiterea și primirea facturilor electronic.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
21 August 2023 | 1 | 888 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 14 - 20 august 2023

Articolul menționează direct finanțarea pentru digitalizarea afacerilor și servicii de consultanță în inovația digitală, aspecte de bază pentru acest departament.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
21 August 2023 | 1590 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 14 - 20 august 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele ar trebui să-și adapteze politicile interne pentru a stabili cum se pot folosi angajații de inteligența artificială generativă

Acest departament este direct afectat de riscurile de securitate cibernetică și de confidențialitatea datelor ce apar la utilizarea inteligenței artificiale, fiind responsabil să se asigure că informațiile sensibile ale companiei sunt protejate.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
19 August 2023 | 1948 | Timp de citire: 4 min.

Deși încurajată și pe deplin utilă în tot mai multe sectoare de activitate, inteligența artificială generativă (IAG) poate aduce, odată cu folosirea sa necorespunzătoare, diverse riscuri în companii. Ca atare, recomandarea de a avea o politică internă, în permanență adaptată la nou, unde angajaților li se spune clar ce au voie și ce nu au voie să folosească la job este tot mai des discutată. De pildă, angajaților ar trebui să li se explice că IAG poate avea limitări care să defavorizeze compania, angajații, dar și persoane terțe, că informațiile oferite trebuie revizuite întotdeauna, că anumite date din companie nu ar trebui „să hrănească” sistemul și să ajungă, astfel, la alții, dar și că e posibil să existe probleme legate de proprietatea intelectuală a altcuiva sau a companiei înseși. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Patru aspecte ce trebuie luate în calcul pe termen lung, conform specialiștilor, după implementarea raportării la firme

Articolul discută despre sistemele informatice din care se extrag datele, despre automatizare și despre posibilitatea de a integra mai multe sisteme sau de a trece la unul centralizat. Departamentul IT trebuie să asigure buna funcționare tehnologică pentru raportare și securitatea datelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 August 2023 | 1 | 4275 | Timp de citire: 2 min.

Raportarea fișierului SAF-T prin formularul 406 este, de departe, cea mai complexă și cea mai importantă obligație declarativă cu care s-au confruntat contribuabilii din România. Implementarea raportării SAF-T, în perioada 2022 - 2025, va sta la baza unor viitoare simplificări majore, dar declarația va fi și unul dintre principalele instrumente de identificare a neconformării. Având în vedere aceste chestiuni, contribuabilii nu se pot mulțumi cu o simplă implementare „de mântuială” a raportării, ci trebuie să-i acorde o importanță sporită prin măsuri adecvate pe termen lung. Citește articolul