Noul regulament introduce un sistem informatic modern și o procedură de înregistrare online. Acest departament este responsabil cu buna funcționare, securitatea și conformitatea (inclusiv GDPR) a sistemelor IT folosite pentru astfel de raportări online și pentru gestionarea datelor personale înregistrate.
În contextul în care implementează un sistem informatic nou, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a oficializat miercuri un set nou de reguli pentru înregistrarea firmelor și specialiștilor ca entități raportoare. Documentul acoperă, printre alte entități, băncile, anumiți comercianți, anumiți dezvoltatori imobiliari, contabilii, consultanții fiscali, auditorii, avocații, notarii și executorii judecătorești. Citește articolul
Deoarece implementarea unui sistem de facturare electronică la nivel național necesită soluții tehnice complexe, iar acest departament va fi responsabil de buna funcționare a sistemelor IT și de securitatea datelor implicate.
Din moment ce derogarea ce permite României să impună tuturor firmelor folosirea sistemului e-Factura în relația B2B a fost oficializată de autoritățile europene, acum trebuie ca autoritățile naționale să o implementeze efectiv printr-un act normativ - teoretic, până la 24 august 2023. Rămâne de văzut, însă, cum se va face acest lucru - printr-un singur act normativ sau prin mai multe. Ne referim, însă, doar la transpunere, pentru că autoritățile mai trebuie să asigure și condițiile tehnice necesare pentru extindere, iar aici discuția poate fi mai complicată. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care datele personale sunt colectate și prelucrate digital în noul proces EORI, asigurându-se că totul este conform regulilor de siguranță cibernetică și protecție a datelor.
Formalitățile ce trebuie îndeplinite de companiile care vor să deruleze operațiuni vamale au fost simplificate oficial miercuri, conform unui ordin nou semnat de Autoritatea Vamală Română (AVR). În esență, de-acum sunt necesare mai puține documente pentru obținerea numărului EORI. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum să recunoști și să te protejezi de atacurile cibernetice (phishing), cum să îți protejezi datele personale și financiare și cum să gestionezi incidentele de securitate.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a publicat recent o atenționare, dar și o serie de recomandări în legătură cu propunerile venite pe e-mail, pe diverse platforme sociale sau chiar prin SMS, care conțin oportunități de angajare sau de investiții cu câștiguri rapide. Citește articolul
Acest departament este responsabil pentru adaptarea sistemelor informatice ale companiei pentru a putea trimite și primi facturi prin noul sistem e-Factura și pentru a se asigura că totul funcționează corect și în siguranță.
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
Articolul vorbește despre sprijin pentru inovare digitală, soluții digitale, tehnologii, cloud și stocare de date, toate fiind domenii de interes direct pentru departamentul IT.
IMM-urile, inclusiv microîntreprinderile, vor putea solicita, în curând, un ajutor nefinanciar de stat ce constă în servicii de consultanță pentru inovare digitală, reiese din două ordine recent publicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Concret, firmele vor cere efectiv ajutorul de la anumite hub-uri de inovare digitală, care ulterior vor deconta de la stat costurile serviciilor prestate către IMM-uri. Citește articolul
Această secțiune este importantă pentru departamentul IT pentru că noile reguli precum e-Factura necesită adaptarea sistemelor informatice ale companiei pentru a gestiona emiterea și primirea facturilor electronic.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Articolul menționează direct finanțarea pentru digitalizarea afacerilor și servicii de consultanță în inovația digitală, aspecte de bază pentru acest departament.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 14 - 20 august 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de riscurile de securitate cibernetică și de confidențialitatea datelor ce apar la utilizarea inteligenței artificiale, fiind responsabil să se asigure că informațiile sensibile ale companiei sunt protejate.
Deși încurajată și pe deplin utilă în tot mai multe sectoare de activitate, inteligența artificială generativă (IAG) poate aduce, odată cu folosirea sa necorespunzătoare, diverse riscuri în companii. Ca atare, recomandarea de a avea o politică internă, în permanență adaptată la nou, unde angajaților li se spune clar ce au voie și ce nu au voie să folosească la job este tot mai des discutată. De pildă, angajaților ar trebui să li se explice că IAG poate avea limitări care să defavorizeze compania, angajații, dar și persoane terțe, că informațiile oferite trebuie revizuite întotdeauna, că anumite date din companie nu ar trebui „să hrănească” sistemul și să ajungă, astfel, la alții, dar și că e posibil să existe probleme legate de proprietatea intelectuală a altcuiva sau a companiei înseși. Citește articolul
Articolul discută despre sistemele informatice din care se extrag datele, despre automatizare și despre posibilitatea de a integra mai multe sisteme sau de a trece la unul centralizat. Departamentul IT trebuie să asigure buna funcționare tehnologică pentru raportare și securitatea datelor.
Raportarea fișierului SAF-T prin formularul 406 este, de departe, cea mai complexă și cea mai importantă obligație declarativă cu care s-au confruntat contribuabilii din România. Implementarea raportării SAF-T, în perioada 2022 - 2025, va sta la baza unor viitoare simplificări majore, dar declarația va fi și unul dintre principalele instrumente de identificare a neconformării. Având în vedere aceste chestiuni, contribuabilii nu se pot mulțumi cu o simplă implementare „de mântuială” a raportării, ci trebuie să-i acorde o importanță sporită prin măsuri adecvate pe termen lung. Citește articolul