Departament: Juridic și Conformitate
Interviu „Mie nu mi se poate întâmpla” - Ce trebuie să știi despre asigurarea casei, astfel încât să nu rămâi fără despăgubiri în situația distrugerii sale totale sau parțiale
Acest departament trebuie să înțeleagă obligațiile legale privind asigurarea proprietăților companiei și să se asigure că polițele încheiate respectă toate cerințele legale și acoperă riscurile adecvate, inclusiv responsabilitatea față de terți.
Evenimente recente, precum explozia din cartierul Rahova sau furtunile tot mai frecvente și devastatoare, au scos la iveală o realitate îngrijorătoare: mulți proprietari români nu au locuințele protejate de o asigurare. Deși obligatorie, asigurarea PAD este deseori ignorată, dar, oricum, acoperă doar trei riscuri catastrofale (cele naturale) și la o valoare limitată (maximum 20.000 euro), lăsând neacoperite riscuri mult mai comune, precum incendiul, explozia sau daunele provocate de diverse instalații. Pentru a înțelege diferența dintre protecția minimă legală și cea completă, am discutat cu Alexandru Ciuncan, președintele Uniunii Naționale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), despre ce înseamnă siguranța locuinței și cum o poliță facultativă devine soluția indispensabilăl în fața neprevăzutului. Citește articolul
Prețuri de transfer: Deși ajustările voluntare sunt de mare ajutor pentru grupurile de firme, acestea pot atrage atenția autorităților fiscale
Acest departament este interesat de cum se pot respecta legile fiscale și internaționale legate de prețurile de transfer, pentru a evita litigii și pentru a asigura că firma este în conformitate cu toate reglementările.
Ajustarea prețurilor de transfer poate să intervină ori la inițiativa autorităților fiscale, ori din propria inițiativă a contribuabililor. În esență, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer este un instrument foarte important pentru grupuri, dar practica ne arată că aceasta poate genera și riscuri fiscale. În aceste condiții, specialiștii explică la ce ar trebui să fie atente companiile. Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Protecția tinerilor la locul de muncă. Limitele și interdicțiile specifice pentru lucrătorii sub 18 ani
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile privind angajarea tinerilor sub 18 ani, de la vârsta minimă și programul de lucru, până la tipurile de muncă interzise, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
28 Octombrie 2025 | 1378 | Timp de citire: 3 min.
Intrarea tinerilor în câmpul muncii este un pas important, care le oferă experiență, independență și oportunități de dezvoltare. Însă, entuziasmul începutului de drum nu trebuie să umbrească o realitate esențială: lucrătorii tineri sunt o categorie vulnerabilă de lucrători. Lipsa lor de experiență, maturitatea fizică și psihologică încă în formare și o conștientizare adesea redusă a pericolelor îi expun la un risc crescut de accidente de muncă și de exploatare. Citește articolul
UPDATE Câștiguri din tranzacții cu criptomonede: Senatul a eliminat scutirea temporară de plata impozitului pe venit
Acest departament este interesat de noile propuneri de legi, de cum se verifică acestea (de exemplu, la Curtea Constituțională) și de modul în care pot influența respectarea regulilor de către companie sau de către clienți, mai ales în legătură cu evitarea riscurilor legale sau a fraudelor.
28 Octombrie 2025 | 8 | 26584 | Timp de citire: 2 min.
Până la urmă, persoanele fizice care obțin câștiguri din tranzacțiile cu criptomonede nu vor scăpa temporar de obligația de a achita impozitul pe venit. Proiectul de lege care prevedea facilitatea a fost adoptat luni de Senat, dar fără această măsură. Citește articolul
UPDATE Legea care prevede îmbunătățirea accesului la servicii medicale pentru pacienții cu tuberculoză și HIV/SIDA a fost oficializată
Acest departament are nevoie să știe despre toate legile noi sau modificările la legile existente care pot afecta activitatea companiei sau obligațiile sale. Articolul discută un proiect legislativ important care modifică o lege existentă și care, odată adoptat, va deveni obligatoriu.
Ce trebuie să știi despre noile norme de aprobare sau desemnare a unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară
Acest departament trebuie să înțeleagă legile și regulile vamale pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale privind intrarea și depozitarea mărfurilor străine și pentru a gestiona posibile contestații administrative.
28 Octombrie 2025 | 521 | Timp de citire: 5 min.
Recent, Autoritatea Vamală Română (AVR) a venit cu noi norme de aprobare sau desemnare a unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară, conform unui ordin deja oficializat. Iată principalele aspecte de reținut în legătură cu acestea. Citește articolul
Viza de reședință în era digitală: Ce trebuie să știi în contextul cărților de identitate electronice
Acest departament este interesat de legile și reglementările privind înregistrarea reședinței persoanelor, pentru a se asigura că angajații și compania respectă toate obligațiile legale și pentru a evita amenzi.
Solicitanții vizelor de reședință, cunoscute mai mult sub numele de vize „de flotant”, trebuie să știe că procesul administrativ aferent presupune respectarea obligațiilor legale și a termenelor de depunere a unor astfel de cereri. În ceea ce privește cărțile electronice de identitate (CEI), consemnarea acestui detaliu administrativ este posibilă, pentru moment, numai la eliberarea documentului. Citește articolul
Realități de pe piața muncii
Datoriile unei primării, plătite din „concediul fără plată” al angajaților? Să discutăm despre managementul deficitar și transferul ilegal al responsabilității
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile, în special cele legate de angajați și de modul în care sunt gestionate relațiile de muncă, pentru a evita amenzi, procese sau alte probleme legale grave.
28 Octombrie 2025 | 7442 | Timp de citire: 5 min.
O primărie își trimite angajații în concediu fără plată prin rotație pentru a-și plăti datoriile la bugetul de stat, încălcând astfel principii fundamentale de dreptul muncii. De altfel, una dintre multiplele situații în care cadrul de utilizare a concediului fără plată este încălcat cu grație de angajatori. Soluția aleasă în situația de față însă transferă ilegal responsabilitatea managementului deficitar către angajați, ocolind mecanisme legale precum șomajul tehnic, care ar fi oferit protecție socială. Citește articolul
Ce măsuri utile pot lua contribuabilii pentru a evita controalele fiscale, potrivit specialiștilor
Articolul abordează aspecte de conformitate legală în raportările fiscale și menționează importanța monitorizării situațiilor juridice ale companiei (cum ar fi mandatul administratorului sau sediul social) pentru a evita inactivitatea fiscală.
Specialiștii recomandă contribuabililor să prioritizeze anumite măsuri pentru a evita riscul declanșării unor controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Sau măcar pentru a fi pregătiți cum trebuie în cazul unor verificări. Citește articolul
Reges-Online: Delegarea nu încetează automat decât în cazul angajatului al cărui contract încetează
Pentru acest departament este important să se asigure că firma respectă toate legile privind înregistrarea și gestionarea datelor angajaților în Reges. Articolul oferă detalii despre cum să evite problemele legale prin gestionarea corectă a accesului, mai ales când angajații pleacă sau contractele cu prestatorii se încheie.
Delegarea în Reges-Online nu încetează automat, cu excepția cazului unui angajat delegat al cărui contract de muncă încetează. În toate celelalte situații (prestatori, împuterniciți), delegarea trebuie încetată manual. Citește articolul










