Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Analizează cum sunt făcute și schimbate legile de către Guvern, inclusiv deciziile instanțelor. Asta ajută echipa juridică să înțeleagă regulile și riscurile legale pentru afacere.
În urmă cu două luni și jumătate, Guvernul aproba rapid „Ordonanța-trenuleț” (OUG 156/2024), care îngheța valoarea punctului de pensie la valoarea de 81 lei. Preambulul ordonanței menționa situația deficitului excesiv care ajunsese la 8,6% din PIB la finalul anului și nevoia de consolidare fiscală. La momentul „trenulețului” și a înghețării punctului de pensie, noua lege a pensiilor își producea efectele de mai puțin de patru luni. Citește articolul
O decizie importantă despre cum interpretăm și aplicăm legea, mai ales GDPR, în ceea ce privește corectarea datelor personale, inclusiv identitatea de gen. Ajută la asigurarea că firma respectă toate regulile juridice.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent, în contextul GDPR (General Data Protection Regulation), că autoritățile europene nu pot impune condiții precum prezentarea unor dovezi de trecere printr-un tratament chirurgical de schimbare de sex pentru rectificarea datelor inexacte privind identitatea de gen înregistrate de autorități. CJUE subliniază că, deși persoanele care solicită modificarea datelor pot fi rugate să furnizeze dovezi relevante, acestea nu trebuie să prezinte dovezi că au trecut prin intervenții chirurgicale de schimbare de sex, un certificat medical sau un diagnostic psihiatric fiind suficiente pentru a demonstra identitatea de gen. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce spune legea despre orele suplimentare pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită problemele legale sau amenzile.
Fiind, de fapt, la nivel legislativ, doar o excepție de la regulă, munca suplimentară prezintă o serie de particularități, reguli și interdicții, iar ignorarea acestor aspecte generează deseori conflicte de muncă, în timp ce angajatorii riscă amenzi de până la 10.000 de lei pentru fiecare lucrător în cazul în care munca suplimentară este utilizată în cadrul contractelor cu timp parțial, de pildă. Faptul că e frecvent folosită și că uneori angajații sunt cei care insistă pentru prestarea orelor, dat fiind „prețul” acestora, nu o transformă însă într-o chestiune ce devine legală indiferent de condiții. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile legi și reguli care reglementează publicitatea politică, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale și pentru a evita amenzi sau probleme juridice.
Toți actorii politici din țara noastră, respectiv partidele sau alianțele politice, candidații sau orice persoană care reprezintă sau promovează un candidat, vor trebuie să respecte o serie de reguli pe durata campaniei electorale a alegerilor prezidențiale din acest an, programate pentru mai, altfel vor risca amenzi de zeci de mii de lei, potrivit unei ordonanțe apărute în ianuarie. De aceea, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a stabilit, printr-un proiect de hotărâre oficializat recent, detaliile privind publicitatea electorală la alegerile din mai. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe despre modificările legilor fiscale (cum ar fi impozitul pe construcții) și despre cum se aplică ele, pentru a asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzi.
Regulile impozitului pe construcțiile speciale (supranumit taxa pe stâlp) urmează să fie modificate de Guvern, într-un efort de a corecta cadrul legal actual și a pregăti normele metodologice. Potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor (MF), modificările vor veni ca urmare a discuțiilor cu mediul de afaceri - discuții care vor avea efecte și asupra normelor metodologice ale impozitului. Citește articolul
Articolul prezintă modificări legislative importante care impun noi obligații firmelor, iar acest departament trebuie să le cunoască pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a evita amenzi sau litigii.
Guvernul va promova anul acesta, în toamnă, un proiect de lege care să introducă obligația companiilor private cu peste 50 de angajați, precum și a instituțiilor și autorităților publice, de a desemna și de a avea în structura organizatorică un responsabil cu egalitatea de șanse / tehnician în egalitate de șanse, ori, după caz să repartizeze în sarcina unui salariat, prin fișa postului, atribuțiile specifice din domeniul egalității de șanse între femei și bărbați. Momentan, legea indică doar posibilitatea de a numi un responsabil, deși obligațiile legale privind respectarea egalității de șanse și nediscriminarea sunt le revin tuturor angajatorilor. Măsura, regăsită în programul legislativ al Guvernului pe 2025, capătă cu atât mai mult sens dacă ne gândim la modificările puse recent în dezbatere la Ministerul Muncii și care vizează prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă. Citește articolul
Pentru că articolele despre reforma fiscală conțin informații esențiale despre noile legi și reglementări, ajutând compania să se asigure că funcționează legal și respectă toate normele.
În planul prin care Guvernul și-a asumat reforma fiscală din 2025 scrie că modificările ar trebui stabilite deja până la finele lunii martie. Doar că autoritățile par să fie în întârziere cu calendarul asumat, din moment ce reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) spun că, momentant, încă se lucrează pe recomandările Băncii Mondiale pentru reformă. Citește articolul
Deoarece articolul prezintă modificări legislative importante referitoare la obținerea cetățeniei, care pot influența statutul legal al angajaților străini și obligațiile de conformitate ale companiei.
O serie de prevederi ale Legii cetățeniei române se vor modifica din 15 martie, odată cu intrarea în vigoare a unei legi apărute miercuri. Una dintre schimbările stabilite vizează regulile ce se aplică la reducerea termenului opt ani de ședere în România, condiție necesară pentru solicitarea acordării cetățeniei române. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, inclusiv cele fiscale, pentru a asigura respectarea legilor și a evita problemele legale.
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, pe care angajatorii le folosesc pentru raportarea veniturilor salariale și a taxelor aferente, au fost adaptate la noutățile venite pe final de 2024, conform unui ordin oficializat recent. Citește articolul
Acest departament este interesat de noul regulament european, de obligațiile pe care le impune companiilor și de modul în care acestea trebuie să se conformeze legii, mai ales că se discută despre responsabilitatea legală.
O nouă reglementare europeană, care se va aplica peste doi ani, prevede posibilitatea clienților din sectorul HoReCa de a folosi propriile recipiente pentru băuturi și alimente pe care le iau la pachet. Referitor la această măsură, al cărei rol este acela de a uniformiza practicile din acest domeniu în cadrul UE, avocatnet.ro a solicitat opiniile unor profesioniști din industrie. Citește articolul