Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile noi care afectează modul în care funcționează afacerea, așa cum este această Ordonanță de Urgență care modifică regulile pentru turism.
Modificările aduse recent legislației referitoare la turism au adus o serie de noutăți în materie, pornind de la prevederi privind protecția consumatorilor până la revenirea posibilității ca hotelurile să închirieze locuri de parcare de la primării. Citește articolul
Articolul menționează cum legislația actuală poate încetini adoptarea noilor practici pe piața muncii și necesitatea unor modificări legislative pentru a permite mai multă flexibilitate și recalificare.
Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.
Citește articolulAcest departament este interesat de noile legi și reguli care se aplică transportului pe apă, inclusiv de amenzile și sancțiunile pentru nerespectarea acestora, pentru a se asigura că firma respectă cerințele legale.
Proprietarii ambarcațiunilor de agrement trebuie să știe că legislația privind contravențiile la regimul transportului maritim și pe căile navigabile interioare a fost recent modificată. O serie de contravenții, precum cele legate de nerespectarea regimului de construcție și înmatriculare a navelor, de încălcări ale siguranței navigației, poluare, probleme legate de echipaj și acte ale personalului navigant, vor fi pasibile, în curând, de amenzi considerabile. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate este interesat de orice act normativ nou, inclusiv de acest ordin al Ministerului Educației. Chiar dacă nu afectează direct operațiunile zilnice ale majorității companiilor, este important să se știe de existența și prevederile unor astfel de legi și metodologii, mai ales dacă firma se implică în programe educaționale, de ucenicie, sau dacă are politici interne legate de nivelul de educație al angajaților.
Legea învățământului preuniversitar, ce se aplică din septembrie 2023, dă posibilitatea celor care au depășit cu mai mulți ani vârsta la care ar fi trebuit să urmeze învățământul obligatoriu să revină la școală pentru a-și finaliza studiile. Detaliile aplicării acestei măsuri au fost stabilite de Ministerul Educației, printr-un ordin apărut recent, ce conține, de fapt, metodologia specifică. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cele legate de facturare și raportare fiscală. Articolul explică regulile sistemului e-Factura, ajutându-i să se asigure că operațiunile sunt în conformitate cu legislația curentă.
Referitor la codificarea utilizată în sistemul e-Factura, specialiștii sfătuiesc ca firmele să evite folosirea notei de creditare (cod 381) și a facturii de corecție (cod 384) și să apeleze cât mai mult posibil la factura standard (cod 380). Adică să facă stornări și corecturi numai prin factura standard, pentru că, în acest fel, lucrurile sunt mai simple la nivel de contabilitate. Explicațiile vin în contextul apariției recente a unui ghid privind codificările din partea Fiscului. Citește articolul
Acest departament este interesat de deciziile Curții Constituționale și de modul în care legile sunt create sau anulate, deoarece aceste informații sunt esențiale pentru a se asigura că operațiunile companiei respectă întotdeauna cadrul legal în vigoare.
Noua lege privind statutul grefierilor, în vigoare din iulie 2024, a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR) câteva luni mai târziu. Printre altele, noua lege extindea dreptul la compensare a chiriei și la plata ratelor pentru un credit pentru locuință, sprijinind astfel angajatul în achiziționarea unei locuințe proprii. Deși a fost sesizată pe aspecte punctuale, Curtea Constituțională a declarat în ansamblu neconstituțională Legea nr. 11/2024, principala critică fiind lipsa unor dispoziții de tranziție clare și detaliate și incoerența reformei propuse. Decizia a apărut în Monitorul Oficial pe 10 ianuarie, moment de la care normele abrogate de legea declarată neconstituțională reintră în vigoare. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, inclusiv cele fiscale. Articolul clarifică o prevedere importantă din Codul fiscal, ajutând la evitarea greșelilor și la respectarea legilor.
În practică a fost identificată o neclaritate importantă legată de facilitatea fiscală pentru bursele private acordate de plătitorii de impozit pe profit, conform unei adrese a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) la care Ministerul Finanțelor (MF) a răspuns recent. Totuși, clarificările ministerului nu par să tranșeze cu adevărat chestiunea. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legilor, pentru a se asigura că firma respectă noile reguli legate de emiterea bonurilor și facturilor, dar și de protejarea drepturilor clienților.
Începând cu 26 decembrie 2024, o nouă lege (Legea nr. 317/2024, care modifică și completează OUG nr. 28/1999 și articolul 319 din Codul fiscal) stabilește că bonurile fiscale nu mai sunt comunicate (imprimate sau înmânate, în funcție de formatul lor) pentru încasările realizate cu carduri bancare, decât la solicitarea expresă a clienților. Citește articolul
Departamentul Juridic & Conformitate este interesat de noile reglementări legislative (Ordonanța de Urgență și Codul Fiscal) pentru a se asigura că firma respectă toate prevederile legale în vigoare legate de salarizare și contribuții, evitând astfel posibile amenzi sau litigii.
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în 2025, așa cum a decis recent Guvernul. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.750 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 4.050 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind telemunca, asigurându-se că toate contractele și practicile companiei sunt în conformitate cu legislația în vigoare pentru a evita probleme legale.
Pornim de la o întrebare simplă: este telemunca un beneficiu exclusiv pentru lucrător sau are și angajatorul o serie de avantaje? Telemunca a devenit un subiect de interes major din 2020, chiar dacă este reglementată oficial din 2018, prin adoptarea Legii 81/2018. Deși mulți consideră că telemunca reprezintă un beneficiu exclusiv pentru lucrător, realitatea este mult mai complexă, iar uneori este folosită ca instrument de constrângere, fiind astfel ignorate principiile de bază ale relației de muncă. Abordarea acestui subiect în spațiul public concluzionând că „firmele decid să-și recheme angajații la birou” sau să retragă „beneficiul de a lucra în regim de telemuncă” este neconformă atât din punct de vedere legal, cât și în ceea ce privește echilibrul oricărui raport juridic de muncă, în contextul legislativ român, desigur. Citește articolul