Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Se ocupă cu legile și regulile pe care firma trebuie să le respecte, inclusiv cum să numească corect persoanele responsabile și ce responsabilități legale au acestea.
Companiile trebuie să numească, în funcție de profilul lor, mai mulți responsabili, printre care și unul cu securitatea și sănătatea în muncă, unul care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare sau un expert în egalitate de șanse și tratament. Numirea persoanelor în astfel de roluri trebuie făcută doar după consultarea lor, deoarece sunt cazuri în care nu doar angajatorii își asumă răspunderea, ci există și o răspundere personală a celui numit. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi legate de amenzi și contracte, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și își apără drepturile în fața autorităților și în relația cu furnizorii.
Recent, o propunere de modificare a legislației privind regimul juridic al contravențiilor și a celei referitoare la comercializarea produselor alimentare a fost depusă spre dezbatere la Senat. Inițiativa implică indirect furnizorii în procedura de sancționare a comercianților de alimente, interzice clauzele contractuale prin care comercianții pot recupera amenzi sau daune de la furnizori și exceptează furnizorii de la plata penalităților pentru contravențiile comerciantului. Citește articolul
Articolul clarifică aspecte legale esențiale legate de timpul de muncă, odihnă și concedii, ajutând compania să respecte legile muncii și să evite amenzi sau procese.
O zi are 24 de ore, însă nu și o zi de muncă, existând dispoziții legale suficient de clare care stabilesc această chestiune. La baza lor e protecția lucrătorilor, atât din punct de vedere al securității și sănătății în muncă, cât și pentru a asigura un echilibru între viața profesională și cea personală, iar nu o condiționare a angajatorilor care ar urmări exclusiv să nu fie amendați de inspectori sau să țină cheltuielile cu forța de muncă la un minim absolut. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și regulile. Fișierul SAF-T este o obligație legală, iar nerespectarea termenelor sau a cerințelor poate duce la amenzi. Ei trebuie să știe aceste detalii pentru a ghida firma să fie în conformitate.
Micii contribuabili, care trebuie să înceapă raportările SAF-T din ianuarie 2025, ar trebui să facă eforturi pentru a depune formularul 406 cât mai din timp, sunt de părere fiscaliștii. Chiar dacă se aplică o perioadă de grație în primele șase luni ale anului viitor, acestea ar trebui folosite pentru a corecta problemele practice, nu pentru a tărăgăna implementarea și a începe raportările abia în iulie. Citește articolul
Orice companie trebuie să fie la curent cu noile legi și reglementări care afectează modul în care cumpără sau vinde vehicule, pentru a se asigura că respectă toate obligațiile legale.
Începând de la sfârșitul acestei luni, șoferii care doresc să vândă un autoturism vor fi obligați să furnizeze cumpărătorului un certificat obținut de la Registrul Auto Român (RAR), care cuprinde informații referitoare la istoricul citirii odometrului și eventualele daune majore suferite de mașină. Recent, printr-un proiect HG, Ministerul Transporturilor vrea să modifice lista obiectului de activitate RAR, astfel încât să fie posibilă aplicarea măsurii. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de deciziile instanțelor de judecată care clarifică legile, deoarece aceste decizii influențează modul în care sunt interpretate și aplicate legile în general, fiind importante pentru conformitatea firmei cu legislația curentă.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, la cererea Tribunalului Neamț, că acceptarea moștenirii de către un minor care nu are încă o deplină capacitate de exercițiu este un act de dispoziție și necesită încuviințarea instanței de tutelă. Decizia a fost publicată recent în Monitorul Oficial și are caracter obligatoriu. Citește articolul
Acest departament se ocupă de respectarea legilor și regulilor în cadrul companiei. Articolul explică exact când sunt obligatorii anvelopele de iarnă conform legii (OUG 195/2002) și ce sancțiuni sunt dacă nu se respectă aceste reguli, fiind esențial pentru asigurarea conformității legale.
Chiar dacă nu există o dată exactă pentru dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, potrivit legislației în vigoare, ele trebuie folosite atunci când se circulă pe drumuri acoperite de gheață, zăpadă sau polei. În cazul în care nu respectă această obligație, șoferii riscă amenzi de câteva mii de lei. Registrul Auto Român (RAR) a subliniat recent că legislația nu a suferit modificări și că nu avem o dată exactă pentru montarea pe mașini a anvelopelor de iarnă. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reguli care spun cum pot fi anulate sau amânate datoriile companiei către stat. Scopul este să se asigure că firma respectă toate cerințele legale și profită corect de aceste oportunități pentru a evita problemele în viitor.
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) prin entităţile publice subordonate (cu personalitate juridică), respectiv agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă (AJOFM)/ Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti (AMOFM) şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor (CRFPA), conform dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordinul ANOFM nr. 1.176/2024. Citește articolul
Articolul explică legislația și acordurile internaționale legate de modul în care o companie trebuie să respecte legile atunci când angajații lucrează din altă țară, pentru a evita probleme legale.
Devenite de mare actualitate și, în același timp, subiecte sensibile, reglementarea lucrului la distanță și, respectiv, impozitarea muncii transfrontaliere încep să preocupe din ce în ce mai mult, pe plan național, țările membre UE, dar și la nivelul Comisiei Europene. Chiar dacă pare că a fost ușor lăsată deoparte, este probabil ca, odată cu numirea noilor comisari europeni (care se va finaliza în cursul lunii noiembrie), analiza opțiunilor de impozitare a muncii transfrontaliere la distanță în țările UE să fie reluată. Fiind un subiect complex, aflat în continuă evoluție, și având în vedere creșterea popularității muncii la distanță și a telemuncii, autoritățile locale și europene sunt de acord că reglementările fiscale actuale trebuie completate, astfel încât au apărut inițiative recente menite să aducă clarificări necesare și obligatorii. Citește articolul
Trebuie să înțeleagă noile legi și cerințe de raportare obligatorie privind sustenabilitatea pentru a se asigura că firma respectă regulile.
Directiva Corporate Sustainability Reporting (CSRD) este noul standard adoptat în anul 2022 pentru raportarea sustenabilității care ridică ștacheta calității, consecvenței și comparabilității în rândul companiilor. Conform Ordinului Finanțelor nr. 85/2024 privind reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, care a transpus această directivă în legislația națională, companiile de interes public cu peste 500 de angajați vor avea obligația de raportare pentru anul fiscal 2024, cu termenul de depunere a raportului în 2025. Citește articolul