Se ocupă de asigurarea că firma respectă toate legile și regulile, iar aceste amenzi arată riscurile de nerespectare a regulilor de protecție a datelor personale.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a aplicat o amendă în cuantum de 20.000 de euro unei bănci care activează în România deoarece o serie de date ce permiteau folosirea serviciului de Internet Banking au fost oferite unor altor persoane decât cele care erau titulari de cont, iar în urma acestei încălcări a securității datelor s-au făcut plăți din acele conturi de către alte persoane. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască noile reguli despre cum ANAF va verifica companiile, pentru a se asigura că firma respectă toate legile fiscale și știe cum să reacționeze corect la solicitările autorităților, evitând problemele legale.
Pentru că autoritățile vor să încurajeze tot mai mult conformarea voluntară, companiile vor avea în curând două momente diferite în care vor putea să oprească începerea efectivă a unei inspecții fiscale. Măsura este prinsă într-un proiect de OUG de modificare a Codului de procedură fiscală, mecanismul fiind explicat recent de către șeful Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Trebuie să fie la curent cu noile legi și reguli referitoare la angajații cu dizabilități, cum ar fi cele despre pensionare sau beneficii, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale.
Legislația prin care sunt reglementate drepturile persoanelor cu dizabilități a suferit, în ultimele luni, mai multe modificări. Printre altele, persoanele cu dizabilități se pot pensiona acum mai repede, indiferent de momentul apariției handicapului, iar reevaluarea periodică a persoanelor cu handicap grav se poate face la domiciliu. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile. Cum articolul vorbește despre modificări la regulile pentru înregistrarea bunurilor de lungă durată (mijloace fixe), ei trebuie să știe cum să aplice noile cerințe legale.
Catalogul cu clasificarea și duratele normale pentru funcționarea mijloacelor fixe ar putea fi actualizat sau înlocuit, a anunțat recent un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Practic, autoritățile analizează în acest moment care ar fi cea mai bună variantă, în condițiile în care catalogul actual se aplică din 2005 și până acum a suferit numai două modificări punctuale. Citește articolul
Ei trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi, chiar și atunci când există întârzieri în publicarea formularelor oficiale. Articolul le arată ce obligații legale au deja și ce trebuie să facă pentru a fi în conformitate cu legea.
Cele două directive europene care au stat la baza prevederilor din Legea 283/2022 - ce a adus schimbări importante Codului muncii și Codului administrativ - au fost transpuse cu întârziere și, se pare că, și cu întârziere se vor adopta și actele subsecvente necesare punerii în aplicare a unora dintre prevederile introduse în cele două coduri. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă noua decizie a instanței europene, care afectează legile despre cine are voie să știe cine sunt proprietarii reali ai companiilor, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită problemele legale.
Prevederea dintr-o directivă europeană din 2018 privind spălarea banilor care stabilește posibilitatea de a acorda acces publicului larg la informațiile privind beneficiarii reali este invalidă, a concluzionat azi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). În Legea privind spălarea banilor de la noi, unde prevederea europeană a fost transpusă, accesul persoanelor fizice și juridice la cele trei registre se face cu condiţia înregistrării online şi plăţii unei taxe/unui tarif administrativ, așa cum însăși directiva sugera statelor membre să procedeze în privința condiționării, cât de cât, a accesului publicului larg. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască toate detaliile legale legate de contestarea deciziilor fiscale pentru a putea apăra interesele companiei și a se asigura că toate acțiunile sunt în conformitate cu legea.
Deciziile de impunere prin intermediul cărora se stabilesc creanțe fiscale ce constau în impozite și taxe locale emise de către organele fiscale locale pot fi contestate mai întâi pe cale administrativă, iar ulterior în instanță de către persoanele fizice, persoanele juridice sau orice altă entitate fără personalitate juridică, în conformitate cu dispozițiile art. 268 alin. (1) din Codul de procedură fiscală și prevederile Legii contenciosului administrativ. Astfel, în situația în care deciziile de impunere conțin erori, nu corespund cu declarațiile contribuabililor ori cu situația reală a bunurilor ce fac obiectul impunerii, contribuabilii au dreptul legal de a contesta astfel de acte administrativ-fiscale. Citește articolul
Articolul discută despre respectarea legislației anti-discriminare și despre cum companiile trebuie să se asigure că nu discriminează angajații, evitând astfel problemele legale și eventualele amenzi.
Profesorii și managamentul școlilor ar trebui să adopte și să implementeze politici care să permită fetelor însărcinate sau fetelor cu copii să-și continue educația, se menționează într-un ghid elaborat de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) pentru profesori. Citește articolul
Informațiile sunt esențiale pentru a se asigura că toate contractele de muncă și practicile companiei respectă legile în vigoare, evitând astfel problemele legale legate de clasificarea locului de muncă și de indemnizațiile acordate.
Prin clauza de mobilitate părţile în contractul individual de muncă stabilesc că, în considerarea specificului muncii, executarea obligaţiilor de serviciu de către salariat nu se realizează într-un loc stabil de muncă. În acest caz salariatul beneficiază de prestaţii suplimentare în bani sau în natură - indemnizația de mobilitate, mai exact. Acest salariat e ceea ce numim lucrător mobil, tocmai pentru că locul său de muncă nu este fix, ci mobil, un exemplu în acest sens fiind cel al conducătorilor auto care lucrează pentru firmele de transporturi de mărfuri și care se deplasează constant în alte localități. Citește articolul
Oferă îndrumare legală privind modul de gestionare a angajaților atunci când activitatea companiei este oprită temporar, pentru a evita amenzi și probleme legale.
În situația în care unei firme, în urma unor verificări și a constatării unor abateri, i se suspendă activitatea, angajatorul nu își poate trimite salariații acasă, până când remediază problemele care au stat la baza suspendării, fără a avea nicio obligație față de ei. Citește articolul