Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu propunerile de noi legi și reguli care ar putea afecta modul în care companiile își gestionează taxele și relațiile cu consultanții fiscali, pentru a asigura respectarea tuturor normelor.
Reglementări mai aspre ce vizează profesioniștii din domeniul fiscal sunt în pregătire la nivelul autorităților europene, scopul urmărit fiind de a reduce fraudele și evaziunea în statele membre ale Uniunii. Așa reiese dintr-un studiu publicat recent de Parlamentul European, în care sunt propuse măsuri ca introducerea unui cod european de conduită, introducerea unei asigurări de răspundere civilă profesională și diversificarea sancțiunilor. Citește articolul
Pentru că reglementează cum trebuie interpretate și aplicate legile muncii, asigurându-se că firma respectă noile reguli legate de angajații care lucrează și în alte părți, fără a suprapune programele de lucru.
Codul muncii urmează să fie modificat, în curând, iar una dintre noile prevederi este o limitare a dreptului actual al angajaților de a avea mai multe contracte de muncă - programul de muncă nu se va mai putea suprapune. Practic, avem pentru prima oară o interdicție expresă cu privire la o situație destul de des întâlnită, inclusiv în cazul multor angajați ai statului, care lucrează, cu suprapunerea programului de muncă, și la stat, și la privat. Citește articolul
Articolul abordează aspecte legale legate de încheierea și desființarea contractelor de muncă, drepturile și obligațiile părților, precum și posibilitatea de a cere despăgubiri în caz de nerespectare a angajamentelor. Este esențial pentru a înțelege riscurile legale și conformitatea cu legislația muncii.
Înainte de debutul raportului de muncă, noul angajator îi spune candidatului recrutat, căruia deja i-a dat contractul să-l semneze, că nu-l mai poate primi la muncă - motive subiecte sau obiective, pentru angajat acest aspect e irelevant, el fiind prejudiciat de cele mai multe ori, cu atât mai mult când deja demisionase de la fostul loc de muncă. Am discutat cu un specialist în relații de muncă despre tipicitatea înțelegerii dintre părți aici și de ce e important ca angajatul să primească de la angajator un contract semnat de către acesta din urmă, dar și că astfel de situații, deși nu pot fi evitate cu totul, pot fi gestionate tot în beneficiul angajatului, într-un final. Vorbim aici nu doar despre o problemă de moralitate, uneori, ci și de legalitate. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască în detaliu procedurile legale, cum ar fi acest concordat preventiv, pentru a ghida compania și a se asigura că toate acțiunile de restructurare a datoriilor sunt conforme cu legea și pentru a evita falimentul.
Reducerea fenomenului insolvenței companiilor constituie o preocupare la nivelul tuturor statelor, în special în condițiile crizelor economice, când numărul companiilor aflate în dificultate crește. Odată cu transpunerea în legislația națională a Directivei UE nr. 1.023/2019, prin Legea nr. 216/2022 a fost modificată Legea nr. 85/2014, cadrele de restructurare preventivă fiind reconfigurate cu scopul asigurării unor pârghii mai eficiente de salvare a companiilor ce înregistrează dificultăți financiare, pentru a-și putea restructura afacerile și a evita insolvența. În acest context, procedura concordatului preventiv a fost ajustată, facilitând obținerea de către societățile aflate în dificultate a aprobării planului de restructurare de către creditori. Citește articolul
Departamentul Juridic este interesat de noile legi și norme metodologice care reglementează ajutoarele sociale, pentru a fi la curent cu legislația națională și pentru a înțelege impactul acestora, chiar dacă nu afectează direct compania.
Sistemul de ajutoare sociale va fi modificat radical de la 1 ianuarie 2024, atunci fiind programat să apară venitul minim de incluziune, ce va cuprinde venitul minim garantat și alocaţia pentru susţinerea familiei. Printr-o hotărâre apărută în această săptămână, Guvernul stabilește o serie de detalii legate de venitul minim de incluziune, printre care și cine va putea beneficia de acest ajutor, cine va fi exclus și cum se vor putea cere banii. Citește articolul
Departamentul trebuie să știe noile reguli fiscale pentru a se asigura că firma respectă legea și pentru a oferi sfaturi legale corecte în legătură cu impozitarea afacerii.
În anii trecuți, companiile au avut de făcut tot felul de verificări de la trecerea la un exercițiu financiar la altul pentru a identifica ce regim de impozitare trebuie să aplice. Adică să verifice, în funcție de activitatea anterioară, dacă pot să rămână la sistemul actual de impozitare a afacerii sau dacă trebuie să treacă la altul. Din 2023, lucrurile se vor simplifica semnificativ, deoarece vom avea un singur regim obligatoriu de impozitare și un regim opțional care va putea fi folosit, însă, o singură dată. Citește articolul
Acest articol este important pentru a înțelege noile reguli și legi privind ajutorul social acordat de stat. Departamentul Juridic și Conformitate trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative care pot afecta, direct sau indirect, compania sau angajații, mai ales în ce privește drepturile și obligațiile sociale.
Persoanele cu venituri mici vor putea beneficia, începând din 1 ianuarie 2024, de venitul minim de incluziune, ce va avea două componente: ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii. Astfel, cei ce au venituri care nu acoperă nivelul de trai minimal vor putea beneficia de una sau cele două componente ale venitul minim de incluziune, potrivit unei hotărâri oficializate acum câteva zile. Valoarea maximă a ajutorului de incluziune va putea ajunge, în anumite cazuri, la 400 de lei pe lună. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile legi și reguli care impun firmelor să raporteze anumite informații, pentru a se asigura că firma, în special cea care oferă servicii poștale, respectă toate cerințele legale.
Pe final de an o să intervină obligația prin care anumite informații legate de comercianții online și coletele expediate de ei cu plata în sistem ramburs vor fi transmise la Fisc de către furnizorii de servicii poștale. Dacă măsura dată prin ordonanță conține doar un „schelet” al informațiilor ce se vor raporta lunar, ordinul de punere în aplicare detaliază exact ce date vor ajunge la autorități. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile modificări legislative care pedepsesc mai aspru și stabilesc noi obligații pentru organizații și persoane fizice. Ei se asigură că firma respectă toate legile în vigoare.
Pe fondul creșterii consumului de droguri din ultima perioadă, în special în rândul tinerilor, parlamentarii propun, printr-un proiect de lege pus marți în dezbatere la Senat, ca polițiștii să poată face controale în școli sau facultăți, pentru a vedea dacă elevii ori studenții au consumat droguri. Controalele vor fi făcute fie în cadrul unor acțiuni inițiate de polițiști, fie la solicitarea directorilor de școală. În plus, se dorește înăsprirea sancțiunilor pentru cei ce produc, extrag, transportă, distribuie etc. alte substanțe decât drogurile clasice, care au capacitatea de a produce efecte psihoactive, numite, în mod curent, etnobotanice. Citește articolul
Acest departament este direct interesat deoarece articolul explică o modificare legislativă importantă care afectează obligațiile legale ale companiei față de angajați, în special în ceea ce privește documentele necesare, cum ar fi fișele de post și actele adiționale la contractele de muncă. Ei trebuie să se asigure că firma respectă toate noile cerințe legale.
Prin OUG nr. 37/2021 li s-a dat posibilitatea microfirmelor cu până la nouă angajați să renunțe la fișele de post, cu condiția ca atribuțiile să fie detaliate în contractele angajaților. Acum, că efectele OUG nr. 37/2021 urmează să fie abrogate, firmele care fie au renunțat la fișele de post, fie, pentru noii angajați, nu le-au mai întocmit, trebuie să se întoarcă la acestea. Citește articolul