Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările. Articolul vorbește despre obligațiile legale ale angajatorilor, termenele pentru refacerea sau crearea unor documente esențiale pentru angajați (fișe de post, regulament intern) și consecințele nerespectării acestora.
OUG 37/2021, prin care Guvernul a decis eliminarea regulamentului intern și a fișei de post pentru microîntreprinderi, urmează să abrogată din 6 octombrie. Asta înseamnă că angajatorii cu mai puțin de nouă salariați vor trebui să refacă sau să întocmească aceste documente, iar în această categorie intră și persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF). Citește articolul
Pentru că stabilește noi reguli și obligații legale referitoare la cum trebuie să fie transparente contractele cu partidele politice și cum se folosesc banii publici, iar companiile trebuie să se asigure că respectă aceste legi.
Pentru transparentizarea cheltuielilor făcute de formațiunile politice pentru promovarea în presă, dar și a veniturilor agențiilor de presă, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect de lege pus recent în dezbatere la Senat, ca partidele să fie obligate să facă publice contractele pe care le au încheiate pentru promovarea în presă. În plus, cheltuielile pe care le fac partidele politice pentru difuzarea materialelor electorale la radio, televiziune, în presa scrisă şi cea online nu vor mai putea depăși 40% din totalul subvenţiei pe care o primesc de la stat. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă deciziile instanțelor europene care influențează legile din România, pentru a se asigura că firma respectă regulile și își apără drepturile legale, mai ales în situații de litigiu fiscal.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că nu constituie fraudă sau abuz de drept situația în care o persoană impozabilă își exercită dreptul de deducere a TVA achitată în amonte pentru achiziția unui imobil printr-o procedură de vânzare silită de la o altă persoană impozabilă aflată în insolvență, chiar dacă aceasta știa sau ar fi trebuit să știe că vânzătorul imobilului se afla în dificultate financiară și că nu putea plăti bugetului de stat TVA colectată ca urmare a vânzării imobilului. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil pentru a se asigura că firma respectă toate legile, inclusiv cele despre protecția datelor personale (GDPR), și ar vrea să știe despre cazurile reale în care se aplică amenzi.
Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat ca operator de date o persoană fizică ce deținea un site prin care s-au divulgat în mod neautorizat date personale ale aproape 400 de persoane. Practic, acesta e un exemplu recent care arată cum poate ajunge o persoană fizică să fie tratată ca operator de date și sancționată ca atare. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legilor care pot afecta modul în care funcționează instituțiile publice, inclusiv regulile de angajare.
Senatorii au votat favorabil luni o propunere legislativă prin care se dorește modificarea Codului administrativ, astfel încât documentele necesare înscrierii la concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice din instituțiile statului să poată fi depuse și online, nu doar fizic, ca în prezent. Măsura ar veni în ajutorul candidaților ce nu locuiesc în localitatea în care se organizează concursul, astfel ei putându-se înscrie mai ușor pentru ocuparea funcțiilor publice vacante. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și cu amenzile mult mai mari aplicabile în Delta Dunării, pentru a se asigura că firma, angajații și partenerii săi respectă toate regulile și evită sancțiunile legale.
Cei ce nu respectă, atunci când se află în zona Rezervației Biosferei “Delta Dunării”, regulile speciale instituite pentru a proteja habitatele naturale, fauna și flora din regiune vor risca, începând de luna viitoare, amenzi cu mult mai mari decât cele de acum, după ce o hotărâre a fost oficializată în această dimineață. În unele cazuri, amenzile se măresc de peste o sută de ori. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile privind plata salariilor și a contribuțiilor sociale, pentru a evita probleme legale sau amenzi din partea autorităților.
Plata majorată a contribuțiilor sociale pentru pensii și sănătate, introdusă în vară prin OG 16/2022, are un impact și în cazul salariaților full-time care sunt plătiți cu minimul pe economie, nu doar în cazul celor part-time. Asta deoarece orice zi liberă neplătită scade salariul de bază al unui angajat plătit cu salariul minim brut și astfel contribuțiile se vor raporta la suma brută de 2.550 lei, nu la venitul realizat efectiv. Citește articolul
Este interesat de interpretarea corectă a noilor legi (Codul Muncii), de înțelegerea obligațiilor legale care revin firmei și de asigurarea că toate documentele și procedurile sunt conforme cu legislația în vigoare, pentru a evita amenzi.
Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post urmează să fie oficial abrogată pe 6 octombrie, legea de respingere a acesteia fiind publicată luni în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că, de joi, se revine la existența acestor obligații, așa că e important să fixăm acum termenele de la care ar trebui firmele care nu au acum aceste documente să le aibă. Citește articolul
Departamentul Juridic monitorizează propunerile legislative (chiar și cele retrase) care privesc documentele oficiale precum cazierul judiciar. Această informație îi ajută să înțeleagă intențiile legiuitorului și posibilele direcții viitoare în procesele de conformitate și în modul în care se interacționează cu autoritățile.
Proiectul de lege prin care mai mulți parlamentari voiau ca serviciile publice oferite românilor din străinătate să fie îmbunătățite, prin introducerea unor măsuri de digitalizare și reducere a birocrației, a fost retras de inițiatori, ceea ce înseamnă că măsurile conținute nu se vor aplica. Mai exact, printre altele, de anul viitor, cererile de obținere a certificatului de cazier judiciar ar fi trebuit să poată fi depuse de românii de peste hotare și prin mijloace electronice, direct la secțiile de poliție din țară, nu doar la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, ca acum. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum să se apere legal în fața inspecțiilor fiscale, respectând regulile și procedurile, pentru a evita amenzile și taxele suplimentare nejustificate. Articolul arată cum o firmă a câștigat o contestație fiscală bazată pe nerespectarea procedurilor de către inspectori.
O decizie de impunere prin care s-au ignorat principiile efectuării inspecției fiscale a fost anulată recent încă din faza de contestare la nivelul Ministerului Finanțelor, informează specialiștii de la Deloitte. E vorba de o situație în care inspectorii au folosit un artificiu pentru a stabili obligații suplimentare pentru o perioadă prescrisă, care, pe deasupra, mai fusese verificată anterior fără a se găsi probleme. Citește articolul