Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi legate de modul în care angajații își pot accesa online datele despre vechimea în muncă, pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită eventualele sancțiuni.
Deși în luna mai a fost oficializată o lege ce introducea posibilitatea salariaților de a accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal), operaționalizarea accesului va veni abia din 2025, după cum reiese dintr-o hotărâre de Guvern (HG) adoptată săptămâna trecută de Guvern și publicată azi în Monitorul Oficial. Până la implementarea noului sistem informatic, salariații vor putea obține adeverințele de vechime ca și până acum. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu orice proiect de lege sau ordin care ar putea schimba regulile de funcționare a firmelor, cum ar fi obligația de a avea un cont bancar, pentru a se asigura că firma respectă tot ce e nou.
Pe viitor, toate companiile care vor să deruleze activități economice ar putea fi obligate să dețină un cont bancar, o modificare a Codului de procedură fiscală în acest sens fiind în lucru la autorități, a declarat recent Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a spus că, dacă schimbarea nu va fi posibilă, va face demersuri ca măcar obținerea codului de TVA să fie condiționată de existența unui cont bancar. În prezent, lipsa unui cont bancar este considerată un indiciu de risc fiscal. Citește articolul
Pentru a verifica dacă toate plățile și beneficiile oferite angajaților (salarii, bonusuri, vouchere) sunt stabilite conform legii și contractelor, evitând amenzi sau procese.
Un angajator se gândește să includă în regulamentul intern acordarea unor bonusuri, tichete sau altor sume de bani pentru unii angajați. De pildă, bonusuri pentru cei care nu-și iau zile libere sau nu au nevoie de concediu medical, deși angajații au dreptul și la una, și la cealaltă. Care ar putea fi problema aici? Una, că, de principiu, orice elemente constitutive ale salariului nu pot fi acordate arbitrar de angajator, consultarea angajaților trebuind să aibă loc, iar, a doua problemă, că putem vorbi de situații de discriminare. Citește articolul
Ajută la înțelegerea cum să respecte legea atunci când depun declarațiile fiscale, mai ales dacă apar greșeli, pentru a evita probleme juridice și pentru a se asigura că totul este conform.
Formularul 112 a fost actualizat recent, iar angajatorii au întâmpinat probleme la depunerea online a declarației din cauza erorilor apărute, deși probleme vin, de cele mai multe ori, de la organul fiscal. Totuși, recomandarea unui expert contabil este ca, în primă fază, să fie depusă D112 în termenul legal, chiar dacă există erori, astfel încât să fie primit un număr de recipisă, iar până la finalul lunii să fie redepusă declarația corectată. Data depunerii celei de-a doua declarații va fi cea a depunerii inițiale, după cum este prevăzut în Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Articolul explică în detaliu legile muncii, sancțiunile legale pentru munca nedeclarată și obligațiile ce decurg din Codul Muncii. Este esențial pentru departamentul juridic să asigure că firma respectă toate reglementările și evită amenzile sau alte probleme legale.
Faptul că un angajator este sancționat cu amendă de 200.000 de lei este, cel puțin în ultima perioadă, o știre de senzație, iar asta pentru că se întâmplă rar și foarte rar astfel de situații. Iar în speța de față „senzațional” este și că vorbim de peste 800 de oameni ce munceau fără contract. Dacă ne uităm la amenda maximă ce poate fi aplicată pentru munca nedeclarată, oricât de mulți lucrători la negru ar găsi inspectorii, comparăm suma cu cât ar fi trebuit să vireze angajatorul amendat la stat cu titlu de taxe salariale, o să vedem cam cât de profitabil este pentru angajator această limitare a sancțiunii. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum autoritățile fiscale încearcă să asigure respectarea legilor și regulilor de plată a taxelor, pentru a înțelege mai bine cum își poate conforma și compania activitatea și pentru a evita probleme legale.
Un buget sănătos al unui stat, care să acopere cea mai mare parte a pozițiilor de cheltuieli prevăzute, poate fi construit, printre altele, cu aportul corect și prompt al contribuabililor, persoane fizice și juridice deopotrivă. Încasarea impozitelor, care sunt stabilite cu reținere la sursă ori prin impunere și plată pe bază de declarații voluntare este un proces atent urmărit de autoritățile fiscale la nivel global. Dar care sunt căile, modalitățile și instrumentele prin care contribuabilii sunt anunțați și îndemnați să se conformeze voluntar la plata datoriilor către stat? Creșterea gradului de colectare a impozitelor este prioritatea nr. 1 a autorităților fiscale din întreaga lume, nu doar a celor din România. Citește articolul
Monitorizează schimbările legislative din Parlament și se asigură că firma respectă toate regulile și termenele legale, inclusiv cele legate de raportări și noi sisteme (e-Transport, garanție-returnare).
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile legate de mediu, garanțiile financiare și modul în care gestionează responsabilitatea pentru deșeuri.
Firmelor care introduc pe piață sau produc ambalaje, echipamente electrice și electronice sau celor care gestionează deșeuri li se vor impune, de la anul, noi obligații, potrivit unui act normativ oficializat recent. Același act vine și cu noi sancțiuni, dar clarifică și în ce condiții garanția financiară de mediu va fi executată, respectiv încasată, de Administrația Fondului de Mediu (AFM). Citește articolul
Departamentul Juridic și de Conformitate este interesat de orice modificare legislativă sau de reglementare, chiar și în domenii care nu sunt direct legate de activitatea principală a companiei. Cunoașterea noului regulament școlar ajută la menținerea unei perspective generale asupra schimbărilor legislative din țară și poate fi utilă în consilierea internă cu privire la drepturile și obligațiile angajaților ca părinți.
Ca și până acum, absențele elevilor pot fi motivate și în baza cererilor scrise ale părinților, nu doar în baza unor documente emise de medici. Chiar dacă numărul total de absențe pe care le pot motiva părinții într-un an a rămas același, respectiv 40, noul regulament școlar, ce a intrat în vigoare în această lună, a introdus o condiție suplimentară legată de numărul de absențe ce pot fi motivate de părinți, care înseamnă, în unele cazuri, o reducere a acestora. Citește articolul
Acest departament trebuie să cunoască prevederile legale referitoare la drepturile foștilor angajați la asigurările de sănătate după încetarea contractului de muncă, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și pentru a oferi clarificări juridice interne.
Legea sănătății stabilește că salariații își mențin calitatea de asigurat încă trei luni de la data încetării raporturilor de muncă, însă în spațiul public sunt mai multe discuții care indică faptul că această prevedere legală este doar pe hârtie, iar la circa de o lună de la terminarea relațiilor de muncă, angajații nu mai apar ca fiind asigurați. Pentru a afla dacă s-a schimbat ceva în legislația secundară, am solicitat un punct de vedere Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Citește articolul