Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile și regulamentele privind accesul în clădire și măsurile de sănătate publică, conform deciziilor guvernului, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
De-astăzi, accesul la operatorii economici care se află în clădiri de birouri private se face, în anumite condiții, tot pe baza certificatului verde, care atestă vaccinarea, vindecarea sau testarea, ca și în cazul instituțiilor publice. Exceptați de la această regulă sunt angajații. Citește articolul
Asigură că firma respectă toate legile în vigoare. Noile reguli de TVA și sistemul OSS sunt obligații legale pe care compania trebuie să le îndeplinească pentru a nu primi amenzi și a evita problemele de conformitate.
Avem situația unui comerciant online de vinuri (produs accizabil). Acesta este înregistrat în scopuri de TVA în România, dar face livrări către clienți din străinătate (persoane fizice și persoane juridice fără cod de TVA). Într-o asemenea situație, comerciantul este obligat sau nu să se înregistreze în ghișeul unic al Fiscului (One Stop Shop - OSS) pentru a declara și plăti TVA? Citește articolul
Acest departament trebuie să știe ce reguli obligatorii sunt impuse de Guvern pentru companie, mai ales cele legate de modul în care angajații lucrează, pentru a asigura că legea este respectată și a evita problemele.
În hotărârea privind măsurile de stare de alertă adoptată vineri de Executiv și aplicabilă de azi e prevăzută pentru angajatori, indiferent de dimensiunea personalului, obligația de a trece măcar 50% din angajați în telemuncă, dacă acest lucru e posibil. Doar pentru firmele cu peste 50 de angajați însă există, în subsidiar, obligația de a recurge la munca în schimburi. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de corectitudinea procedurilor legale în cazul controalelor fiscale și de modul în care contestațiile sunt soluționate, deoarece implică respectarea legii și pregătirea pentru eventuale litigii.
Deși, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ar urma să se mute de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), până atunci, structurile din cadrul ANAF se ocupă de contestațiile fiscale, potrivit legislației în vigoare. În acest sens, aceste structuri pot emite decizii de impunere, decizii de modificare sau de nemodificare a bazei de impunere, precum și dispoziții de măsuri (pe care contribuabilul trebuie să le implementeze). Totuși, spun specialiștii, deși practica organelor fiscale o reprezintă, conform reprezentanților Fiscului, soluționarea contestațiilor exact în ordinea amintită anterior, lucrurile nu se întâmplă întotdeauna astfel. În plus, cum competența de soluționare a contestației împotriva dispoziției de măsuri este diferită de cea privind soluționarea contestațiilor împotriva celorlalte decizii și nu există sancțiuni în acest sens, se poate ajunge la soluții diferite și, prin urmare, la situații în care același contribuabil să formuleze două acțiuni în justiție pentru aceeași situație de fapt și aceeași perioadă verificată. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe toate legile și deciziile noi ale Guvernului, precum cele legate de vacanțele școlare sau modul de funcționare, pentru a se asigura că firma le respectă integral, mai ales că sunt menționate specific școlile private.
De azi, din cauza creșterii numărului de îmbolnăviri cu COVID-19, școlile și grădinițele din țara noastră au intrat în vacanță timp de două săptămâni, potrivit unui ordin al Ministerului Educației (ME) oficializat vineri. Totuși, după cum apare în ordin, doar grădinițele și școlile de stat intră azi în vacanță, nu și cele private. Pentru a corecta situația, Guvernul va stabili azi ca și școlile private să poată intra în vacanță sau, dacă decid astfel, să poată desfășura cursurile online, potrivit lui Dan Vîlceanu, ministrul interimar al finanțelor. Cel puțin teoretic, vacanța pentru școlile private ar trebui să se aplice începând de marți. Citește articolul
Se asigură că firma respectă toate legile privind siguranța la locul de muncă și gestionează riscurile legale în cazul unor nereguli sau amenzi.
Puțin peste 2.000 de persoane au suferit accidente de muncă în primele șase luni ale acestui an, dintre care 41 au fost mortale, cele mai multe dintre accidente apărând în rândul salariaților cu o vechime de până în cinci ani, potrivit unei statistici publicate recent de Ministerul Muncii și Protecției Sociale. Deși cifrele sunt în scădere față de 2020, angajatorii nu trebuie să uite de obligațiile pe care le au în materia securității și sănătății în muncă (SSM) și să instruiască periodic salariații pentru a preveni apariția accidentelor de muncă. Citește articolul
Monitorizează modificările legislative și se asigură că firma respectă toate obligațiile legale, inclusiv termenele fiscale și reglementările de mediu.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și profesioniștii. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate legile și regulile noi, mai ales cele care pot afecta angajații sau operațiunile companiei. Articolul anunță o nouă regulă privind valabilitatea documentelor medicale.
Pentru a nu mai tot prelungi succesiv valabilitatea unor documente medicale, absolut necesare acordării serviciilor medicale asiguraților din țara noastră, autoritățile au stabilit, printr-un ordin oficializat vineri, ca acestea să-și păstreze valabilitatea până la finalul lunii în care încetează starea de alertă. Printre altele, se prelungește valabilitatea biletelor de trimitere pentru specialități clinice și paraclinice. Citește articolul
Acest departament este interesat de articol pentru că se asigură că firma respectă legile muncii atunci când modifică descrierile posturilor angajaților sau când ia decizii disciplinare, pentru a evita procesele și amenzile.
În sine, introducerea unor atribuții/sarcini noi în fișa postului nu reprezintă o modificare unilaterală a contractului de muncă, dar angajatorul nu poate să adauge oricum atribuții noi în aceasta care nu au legătură cu funcția pe care o ocupă salariatul și pentru care, poate, nici nu are pregătirea necesară, doar pentru că nu are alți angajați care să le îndeplinească. Citește articolul
Departamentul Juridic trebuie să înțeleagă noile legi și restricții impuse de guvern pentru a se asigura că firma respectă toate regulile, evitând amenzi și probleme legale.
Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a stabilit vineri o serie de noi restricții. Măsurile au fost adoptate deja de Guvern și se vor aplica de luni. Vorbim, printre altele, despre interzicerea circulației pe timpul nopții (cu excepția celor vaccinați, trecuți prin boală sau pentru cei care merg la lucru, au diverse urgențe etc.), închiderea magazinelor la ora 21:00, restricționarea activităților în săli de sport, locuri de joacă ori biblioteci, restaurante sau baruri și interzicerea organizării evenimentelor private, precum nunți, botezuri sau mese festive. CNSU propune ca majoritatea măsurilor să se aplice, în primă fază, timp de 30 de zile, fără să mai conteze în vreun fel cât e incidența locală. Citește articolul