Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Orice decizie legată de sănătatea și siguranța angajaților, inclusiv potențialele politici de vaccinare sau impactul unei crize sanitare, poate avea implicații legale și de conformitate pentru companie.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Se ocupă cu respectarea tuturor legilor și regulamentelor, mai ales cele europene, și cu evitarea sancțiunilor legale pentru companie, atunci când angajații lucrează în străinătate.
În ultima vreme, emiterea formularului A1 pentru salariații trimiși temporar la muncă în străinătate a fost îngreunată, avertizează specialiștii EY România, în contextul în care autoritățile europene au început să fie mai atente la îndeplinirea condițiilor din legislație. Astfel, dacă nu vor să riște respingerea solicitărilor sau poate chiar controale ulterioare, angajatorii trebuie să se asigure că totul este pus la punct pe partea de securitate socială. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă regulile și condițiile legale pe care o instituție publică le impune pentru participarea la evenimente sau procese, pentru a asigura că și compania respectă legislația în vigoare și își formulează propriile politici corect.
Pentru a preveni creșterea numărului de îmbolnăviri cu COVID-19, Poliția Română anunță că toți participanții la concursurile organizate în această perioadă de instituție trebuie să fie ori vaccinați, ori trecuți prin boală ori să aibă un rezultat negativ la un test RT-PCR sau antigen rapid. Aceștia vor putea demonstra încadrarea într-una dintre situațiile amintite cu ajutorul certificatului verde sau dovezii testului negativ. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă legile privind zilele libere, compensațiile pentru munca în sărbători și cum să modifice corect contractele sau regulamentele interne pentru a se asigura că firma respectă toate regulile legale.
Deoarece jumătate din sărbătorile legale din acest an au picat în weekend, unii angajatori au decis să ofere salariaților zile de odihnă plătite în plus față de cele prevăzute pentru concediul anual în contractul individual de muncă. Acest bonus nu este necesar să se regăsească în documentele de muncă dintre salariați și angajator, dacă nu este o măsură permanentă, fiind suficientă o decizie unilaterală a managementului companiei. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe exact care sunt modalitățile legale prin care o instituție publică, precum Poliția, comunică oficial anumite documente, cum ar fi amenzile, pentru a putea deosebi informațiile reale de tentativele de înșelăciune și pentru a asigura respectarea legilor.
Într-o informare recentă, Poliția Română atrage atenția asupra unei înșelăciuni prin e-mailuri trimise sub aparența că vin de la aceasta, prin care cei vizați sunt somați să plătească amenzi pentru pretinse contravenții rutiere. Vorbim, practic, de o nouă tentativă de phishing, unde hackerii se folosesc, de data asta, de identitatea Poliției Române. Bine de știut că dacă comunicarea procesului-verbal de contravenție nu s-a făcut prin înmânare, atunci cealaltă modalitate de comunicare e prin poștă, de principiu - dar nu poșta electronică, ci aceea clasică. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate regulile și legile (OUG, declarații) atunci când cere bani de la stat și că documentele sunt în ordine pentru a evita probleme legale.
Printr-un tutorial publicat mai devreme de Ministerul Economiei, solicitanții pot învăța cum se face, pas cu pas, înscrierea pentru microgranturile de până la 2.000 de euro, care va începe luni la ora 10:00, dar și care sunt greșelile care pot duce la „compromiterea” procesului de înscriere. Citește articolul
Aceștia trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile atunci când cere bani de la stat pentru șomaj tehnic și să înțeleagă exact ce documente legale sunt necesare.
Modelele cererilor și declarațiilor pe care trebuie să le trimită firmele agențiilor de muncă pentru decontările în cele două situații de șomaj tehnic acoperite de OUG nr. 111/2021 au fost oficializate miercuri. Decontarea șomajului tehnic va fi posibilă efectiv în noiembrie, pentru zilele nelucrate din octombrie. Citește articolul
Departamentul are nevoie să înțeleagă ce prevede legislația muncii privind plata salariilor, care sunt riscurile de amenzi și ce acțiuni legale pot întreprinde angajații, pentru a se asigura că firma respectă toate normele și evită problemele juridice.
Inspectoratul teritorial de muncă (ITM) se ocupă cu verificarea angajatorilor și cu aplicarea amenzilor în caz că descoperă nereguli, însă singura “instituție” care poate obliga, efectiv, un angajator să se achite de drepturile bănești acordate salariaților este o instanță judecătorească și asta doar dacă salariatul sau salariații care se consideră nedreptățiți încep un astfel de demers. O astfel de obligare prin hotărâre a angajatorului de a achita salariile restante sau drepturile bănești neplătite nu va apărea niciodată din oficiu. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi apar și cum afectează drepturile angajaților și obligațiile companiei, pentru a se asigura că totul este conform regulilor legale în vigoare.
Pentru că numărul de îmbolnăviri cu COVID-19 a tot crescut în ultima perioadă, președintele țării a anunțat aseară că, începând de luni, elevii vor intra în vacanță timp de două săptămâni. În acest context, pe perioada vacanței suplimentare, părinții nu vor putea cere, potrivit actualei legislații, zile libere pentru a sta acasă cu copiii. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile reguli fiscale, de cum să se asigure că firma respectă legea și de cum să evite amenzi sau probleme legale în cazul controalelor ANAF.
Acțiunile asumate de România în domeniul fiscal pentru următorii ani, inclusiv cele cuprinse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la finalul anului 2024, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care implementarea lor îl va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificările fiscale adoptate anul acesta indică iminența unor schimbări și în privința inspecțiilor fiscale, mai exact în frecvența acestora, eficiența și modul lor de desfășurare. Citește articolul