avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1018 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES GRATUIT

Proiect: Onorariile minimale și maximale ale executorilor prevăzute de lege nu includ TVA

Acest departament se ocupă de toate aspectele legale ale companiei, inclusiv de procesele de executare silită și de încasarea datoriilor. Modificările onorariilor executorilor judecătorești și clarificarea TVA-ului sunt esențiale pentru a înțelege costurile implicate în astfel de proceduri și pentru a asigura respectarea legii.

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Octombrie 2021 | 4039 | Timp de citire: 2 min.

Ca să pună capăt unor confuzii și să asigure un tratament fiscal egal tuturor executorilor, Ministerul Justiției propune modificarea ordinului cu limitele onorariilor executorilor judecătorești pentru a stabili că acestea nu includ taxa pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Situațiile în care concediul medical nu întrerupe suspendarea contractului de muncă

Departamentul Juridic trebuie să se asigure că firma respectă legea în privința felului în care sunt tratate concediile angajaților și cum sunt plătite indemnizațiile, mai ales când apar situații complicate.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 9916 | Timp de citire: 2 min.

În situația în care salariatul care se află în concediu fără plată (răstimp în care contractul de muncă este suspendat) primește un certificat de concediu medical, legislația spune că primul concediu se întrerupe și prevalează incapacitatea temporară de muncă. Totuși, această regulă nu este valabilă în alte situații în care contractul de muncă este suspendat, cum ar fi cel în care salariatul se află în concediul de creștere a copilului sau concediul paternal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sponsorizarea cluburilor sportive se poate face fără costuri efective pentru firme, însă există riscuri de reîncadrare a cheltuielilor

Se asigură că toate contractele de sponsorizare sunt scrise corect, respectă legea și protejează compania de amenzi sau taxe suplimentare.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 7064 | Timp de citire: 4 min.

În momentul de față, legislația fiscală permite firmelor să scadă sponsorizările acordate cluburilor sportive, în anumite limite, din impozitul pe profit sau din impozitul micro. Cu toate acestea, companiile trebuie să fie foarte atente la cum procedează efectiv, pentru că, în urma unui control fiscal, se poate ajunge la reîncadrarea sponsorizării în activitate de reclamă sau publicitate, atrag atenția specialiștii NNDKP. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Microgranturi: Ce trebuie să știi despre contul în care vei primi finanțarea

Acest departament este interesat să înțeleagă regulile guvernamentale și obligațiile legale, cum ar fi necesitatea de a deschide un cont bancar specific, pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele pentru a primi și folosi microgranturile.

avocatnet.ro în Finanțări
26 Octombrie 2021 | 1689 | Timp de citire: 1 min.

Pentru accesarea microgranturilor de până la 2.000 de euro, aplicanții trebuie să selecteze una dintre băncile partenere în procesul de înscriere. Potrivit procedurii, pentru a primi finanțarea de la stat e necesară crearea unui cont curent distinct la banca aleasă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Intrarea în majoritatea instituțiilor publice se face doar în baza certificatului verde. Lista excepțiilor a fost extinsă aseară

Ajută la înțelegerea și respectarea noilor reguli legislative privind accesul în instituțiile publice și la serviciile de stat, asigurând conformitatea legală a companiei în interacțiunile sale.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 1 | 13202 | Timp de citire: 6 min.

Prezentarea certificatului verde a devenit obligatorie, de luni, la intrarea în majoritatea instituțiilor publice. Totuși, există o serie de excepții de la această regulă, cele mai notabile făcând referire la accesul în spitale și clinici, justiție, precum și pentru persoanele care au de ridicat prestații sociale sau pensii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Call center-ul ANAF e nefuncțional. Ce alte variante ai pentru a relaționa cu Fiscul de la distanță?

Pentru a se asigura că firma respectă toate regulile noi impuse de Guvern privind interacțiunea cu ANAF și folosirea documentelor online, evitând sancțiuni.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 2255 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care, de luni, persoanele fără certificat verde privind COVID-19 pot relaționa numai la distanță cu personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Call center-ul instituției a cedat în această dimineață. În aceste condiții, iată ce alte variante au la dispoziție persoanele nevaccinate, netestate sau nevindecate pentru a relaționa cu Fiscul. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De-acum, masca de protecție e obligatorie în toate spațiile publice închise sau deschise, fără să mai conteze incidența locală

Se asigură că firma respectă ultimele legi și reguli privind purtarea măștii și alte măsuri anti-COVID, pentru a evita amenzi și probleme legale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 2611 | Timp de citire: 2 min.

După ce aseară a fost oficializat un ordin în acest sens, portul măștii de protecție a devenit obligatoriu în toate spațiile publice, indiferent dacă vorbim despre cele deschise sau cele închise, fără să mai conteze care este incidența locală. Spre începutul lunii, masca redevenise obligatorie în spațiile publice deschise, dar doar dacă incidența locală depășea 6 la mia de locuitori. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Măsurile se aplică indiferent cât e incidența locală

UPDATE Stare de alertă: Noile restricții pentru firme și persoanele fizice au fost ajustate oficial aseară

Departamentul trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile noi legate de pandemie și certificatul verde, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 5 | 8660 | Timp de citire: 4 min.

Noi restricții drastice date de Guvern se aplică, începând din 25 octombrie 2021, în contextul stării de alertă generate de pandemia de coronavirus. Acestea au fost corectate aseară pentru a include unele activități pentru care situația era neclară inițial. Măsurile se aplică în toată țara, fără să mai fie raportate la incidența locală, și vizează atât persoanele fizice, cât și cele juridice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comerț online în UE: Cum se face efectiv, pas cu pas, înregistrarea în OSS

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cele fiscale. Ei trebuie să înțeleagă noile reguli de TVA la comerțul online pentru a garanta că toate operațiunile se desfășoară conform legii și pentru a evita amenzi.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Octombrie 2021 | 1 | 4060 | Timp de citire: 4 min.

Prezentăm azi pașii procedurali care trebuie urmați pentru a înregistra o firmă într-unul dintre cele trei regimuri speciale de TVA aplicabile în cazul comerțului online european de bunuri către consumatori. Asta în contextul în care, din iulie 2021, în țara noastră se aplică noi reguli de TVA la comerțul online de bunuri, introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. Astfel, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul regimurilor UE, nonUE și de import. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele care decontează, de acum, șomajul tehnic mai au interdicții de concediere a salariaților pentru care au cerut bani de la stat?

Oferă informații esențiale despre actele normative și condițiile legale pentru suspendarea contractelor de muncă și decontarea indemnizațiilor de șomaj tehnic.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Octombrie 2021 | 4462 | Timp de citire: 3 min.

Deși Guvernul a mai impus înainte, de data aceasta, când a decis din nou decontarea indemnizațiilor de șomaj tehnic, nu a mai prevăzut obligația de a păstra o perioadă minimă de timp în firmă, ulterior, pe angajații pentru care a decontat indemnizațiile de la stat. Pe lângă prevederile ordonanței cu decontările, nici Codul muncii nu impune, în acest caz de șomaj tehnic, interdicții de concediere. Citește articolul