Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul discută despre legile care diferențiază activitățile independente de cele de angajat, regulile pentru contractele de muncă, cum ar fi clauza de mobilitate, timpul de lucru considerat legal și sancțiunile pentru nerespectarea acestor legi. Este esențial pentru asigurarea conformității legale a companiei.
Diferența dintre un salariat și o persoană care desfășoară o activitate independentă o face, legal vorbind, îndeplinirea criteriilor prevăzute de Codul fiscal, iar dacă ne raportăm la dispozițiile Codului muncii, raportul de subordonare. Dacă analizăm activitatea de livrare a produselor comandate printr-o platformă electronică la domiciliul clienților sau transportul de pasageri comandat tot prin intermediul platformelor electronice, constatăm că există o „breșă” în legislație și este foarte dificil de încadrat aceste activități într-o categorie sau alta. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, iar articolul vorbește despre riscurile legale și amenzile care pot apărea dacă anumite plăți sau colaborări nu sunt încadrate corect din punct de vedere fiscal.
Sunt anumite cheltuieli pentru care, din cauza tratamentului fiscal neclar, există riscul ca, în urma unui control, personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să facă recalificări și să impună sume suplimentare de plată la bugetul statului. Aceste situații au fost des întâlnite în ultimii ani în practica din controalele fiscale, astfel că specialiștii sfătuiesc contribuabilii să fie precauți atunci când se apropie de ele. Citește articolul
Acest departament este interesat de înțelegerea obligațiilor legale privind contribuțiile către stat (pensii și sănătate) pentru anumite tipuri de venituri, pentru a se asigura că firma, sau persoanele cu care colaborează, respectă legea fiscală și că sunt la curent cu modificările legislative.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) e plătită de cei ce obțin venituri din activități independente sau alte tipuri de venituri vizate de declarația unică fie în mod obligatoriu, fie opțional. Același lucru e valabil și pentru cea la pensii (CAS). Obligația depinde de depășirea unui plafon minim de venituri. Doar că modul cum se completează și se depune declarația unică poate presupune că ceea ce a crezut inițial contribuabilul că va obține în anul curent nu se mai potrivește cu ceea ce a obținut, de fapt. În acest caz, dacă se obțin venituri sub plafon, de fapt, contribuabilul care a rectificat declarația trebuie să știe că va avea, totuși, ceva de plată anul viitor la CASS. Citește articolul
Ajută la înțelegerea regulilor legale despre perioada de probă, cum se pot încheia contracte de muncă conform legii și cum să se evite amenzi sau probleme juridice legate de angajări.
Cât timp perioada de probă este una dintre mențiunile regăsite în contractul individual de muncă semnat atât de salariat, cât și de angajator, toate drepturile și obligațiile prevăzute de legislația muncii sunt aplicabile ambelor părți. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile modificări legislative care impun amenzi, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale și pentru a evita sancțiunile.
Angajatorii au avut câteva săptămâni la dispoziție ca să se obișnuiască cu noua reglementare din Codul muncii referitoare la munca subdeclarată, astfel că, de azi, intră în vigoare și amenzile ce pot fi aplicate pentru aceasta. În plus, avem o nouă formă de sancționare, mai clară, în cazul muncii nedeclarate și o amendă pentru neplata la timp a salariului, care, de asemenea, este nouă în Codul muncii. Citește articolul
Este esențial pentru a se asigura că firma respectă legile în vigoare atunci când acordă sau refuză zilele libere plătite părinților și pentru a evita problemele legale, în special condițiile detaliate privind veniturile celuilalt părinte.
OUG 110/2021, care oferă din nou posibilitatea părinților de a sta cu copiii lor acasă pe durata școlii online, prevede o serie de excepții privind persoanele eligibile. Pe lângă faptul că dacă unul dintre părinți se află în telemuncă sau munca la domiciliu, aceste zile nu pot fi acordate, mai există o serie de prevederi care îi pot împiedica pe părinți să beneficieze de pe urma actului normativ. Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile legale și de conformitate fiscală pe care le implică interpretările diferite ale legii de către autorități, pentru a proteja compania și a se asigura că respectă toate regulile.
În cazurile în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) fac o reîncadrare a unor venituri, schimbându-le tratamentul fiscal, acest lucru poate avea efecte atât asupra companiei verificate, cât și asupra partenerilor săi de afaceri sau a beneficiarilor, avertizează specialiștii. Astfel, firmele ar trebui să fie foarte atente atunci când vine vorba de venituri cu un tratament fiscal neclar, pentru că în urma unui control al Fiscului pot apărea probleme mari. Două exemple foarte cunoscute în acest sens sunt diurnele date de transportatori și tichetele cadou. Citește articolul
Acest departament este esențial pentru a se asigura că firma respectă toate legile naționale și internaționale atunci când angajații lucrează din alte țări, prevenind amenzi sau probleme legale.
Atunci când permite un salariat să își desfășoare activitatea într-o altă țară, un angajator român trebuie să se informeze temeinic despre legislația fiscală și a muncii din statul în care se află angajatul, pentru a descoperi dacă firma va avea, sau nu, o serie de obligații financiare în plus. Citește articolul
Ajută la înțelegerea reglementărilor legale și a pașilor necesari pentru realizarea tranzacțiilor imobiliare, asigurând respectarea legii.
Ținând cont de faptul că nu există reguli stricte în acest sens, iar cumpărătorul unui apartament este cel care suportă cea mai mare parte a costurilor cu tranzacția, notarul public la care se autentifică contractul de vânzare-cumpărare este stabilit, de cele mai multe ori, chiar de acesta. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile în privința concediului paternal, pentru a evita amenzi sau probleme legale. Articolul oferă detalii clare despre drepturile și obligațiile angajatorului.
Tatăl unui copil nou-născut, care participă efectiv la îngrijirea copilului, are dreptul la un concediu paternal de cinci zile lucrătoare, iar acest drept poate fi cumulat cu dreptul la învoire plătită, permisie sau zile de concediu, după caz. Perioada poate fi chiar de 15 zile lucrătoare, dacă sunt îndeplinite condițiile legale.
Citește articolul