Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Orice afacere care folosește mașini sau alte vehicule are nevoie să știe exact ce înseamnă termenii din Codul Rutier pentru a respecta legea și a evita problemele legale.
Mulți dintre cei care au obținut „carnetul de șofer” (permisul auto), cu atât mai mult cei care îl au deja de ceva vreme, nu s-au mai întors vreodată să răsfoiască legislația privind regulile de circulație pe drumurile publice. Poate că regulile de circulație le-am învățat mai mult din practică decât din teorie, dar uneori e util, mai ales dacă urmează să fim sancționați, să cunoaștem cât de cât și anumiți termeni utilizație în legislația specifică: Citește articolul
Acest departament se asigură că toate modificările legate de salariu și acordarea de beneficii extrasalariale se fac respectând legile în vigoare și politicile interne, pentru a evita orice problemă legală pentru firmă.
Un buget lunar de beneficii extrasalariale flexibile poate însemna pentru salariat, anual, un avantaj net mai mare decât dacă firma i-ar fi acordat suma respectivă ca venit salarial, întrucât numeroase dintre beneficiile extrasalariale pe care le preferă angajații (abonamente medicale și bani de vacanță) sunt, în anumite plafoane, însoțite de scutiri de taxe. Citește articolul
Pentru a se asigura că toate contractele de internship respectă legea în vigoare și că firma evită posibilele probleme legale legate de angajarea și gestionarea internilor.
Deși văzute că o metodă de acumulare a experienței de către tineri, programele de internship pot fi folosite și de către salariații cu experiență în câmpul muncii care doresc să își schimbe domeniul de activitate sau să practice într-o anumită specializare. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile legi și proceduri fiscale, mai ales când există dificultăți în aplicarea lor (cum ar fi lipsa formularului), pentru a se asigura că firma respectă toate normele și evită probleme legale.
Deși cadrul legal al grupurilor de impozit pe profit este finalizat din august 2021, funcționarea consolidării fiscale începând din ianuarie 2022 atârnă acum de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care încă n-a pus la dipoziție PDF-ul inteligent al formularului 173, prin care firmele pot solicita înființarea unor astfel de grupuri. Cu toate acestea, specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax subliniază că Fiscul ar trebui să găsească o modalitate să ia în calcul solicitările firmelor care vor să înființeze grupuri de la 1 ianuarie 2022. Redacția noastră a cerut și așteaptă și o poziție oficială din partea ANAF cu privire la această problemă. Citește articolul
Angajatorii trebuie să se asigure că respectă legea când iau decizii despre suspendarea contractelor de muncă, angajarea de personal nou sau desființarea de posturi, pentru a evita problemele legale.
Reducerea sau întreruperea unei ramuri sau a întregii activități a angajatorului poate duce la luarea deciziei de a trece în șomaj tehnic salariații care nu mai au ce să presteze, însă această reducere/ întrerupere ar putea să nu afecteze întregul personal al firmei. Pe altă ramură a activității, angajatorul ar putea descoperi că are nevoie de oameni mai mulți, în această situație am vrut să aflăm dacă o firmă poate face recrutări noi, chiar dacă are salariați cu contractul de muncă suspendat. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind munca, în special a Codului Muncii, pentru a se asigura că firma nu încalcă regulile referitoare la șomajul tehnic și la rechemarea angajaților, evitând astfel amenzi sau acuzații penale.
Condițiile economice actuale provocate de pandemia de coronavirus readuce în atenția firmelor șomajul tehnic, mai ales că, de curând, el este din nou decontat de stat. Totuși, angajatorii trebuie să știe că o dată ce trimit în șomaj tehnic salariații trebuie să le suspende contractele de muncă, iar rechemarea acestora la serviciu se poate face doar dacă contractul este reactivat. Firmele care procedează contrar riscă amenzi de până la 200.000 lei, precum și pierderea indemnizației primite de la stat. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul explică regulile legale pe care trebuie să le respecte furnizorii de gaze, cum pot fi sancționați dacă nu o fac și ce drepturi au consumatorii (inclusiv firmele) în cazul unor probleme cu prețul sau contractul. Este important pentru a se asigura că firma respectă legea și își cunoaște drepturile.
Consumatorii care au acceptat o ofertă comercială cu preț fix și cărora, pe durata perioadei contractuale, le-a fost crescut prețul agreat, fără a fi notificați de către furnizorii de gaze naturale despre intenția de creștere a prețului, pot face plângere la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), potrivit unui comunicat publicat joi pe site-ul instituției. Astfel, ANRE a finalizat recent o serie de acțiuni de control în acest sens, în urma cărora a dat amenzi de 2,69 milioane de lei, și continuă să supravegheze comportamentul furnizorilor de gaze naturale privind îndeplinirea obligației de a notifica tuturor clienţilor finali care au acceptat oferte comerciale cu preț fix menținerea prețului la care s-au obligat prin ofertă, pe toată durata contractului, și, după caz, modificarea contractelor. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care compania își exercită drepturile în timpul controalelor fiscale și cum să se asigure că respectă toate legile în vigoare, evitând problemele legale.
Ca în medicină, și în fiscalitate prevenția este mama înțelepciunii - dacă antreprenorul sau contribuabilul își face un bun obicei din a evalua periodic riscurile fiscale ale afacerii, momentul inspecției fiscale per se își va reduce semnificativ dramatismul, fie și numai pentru faptul că va fi apucat să corecteze sau măcar să reducă problemele existente. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor și evitarea riscurilor legale, cum ar fi reîncadrarea relațiilor de colaborare în contracte de muncă de către autorități sau posibilele procese din partea colaboratorilor, pentru a asigura conformitatea companiei.
Ideea de a colabora cu independenți în locul salariaților, fie și pentru unul sau două tipuri de activități pe care le are firma poate fi extrem de atractivă din mai multe perspective. Dar riscul reîncadrării acelei activități ulterior, exprimat atât în „monedă” fiscală, cât și în cea de dreptul muncii, ar putea să însemne atât de mulți bani de dat la stat ulterior încât toate avantajele văzute inițial să nu reușească să echilibreze balanța. Citește articolul
Articolul explică în detaliu toate regulile legale despre cum se pot încheia contractele de muncă, ajutând compania să respecte legea, să întocmească documentele corect și să evite probleme juridice sau procese.
Un contract de muncă poate înceta de drept, prin acordul părților sau ca urmare a voinței unilaterale a angajatorului ori salariatului, însă fiecare soluție are particularitățile sale, iar părțile au atât drepturi, cât și obligații. Contractul individual de muncă are la bază acordul de voințe al părților, salariat și angajator, de a constitui, modifica ori stinge un raport de juridic, cel de muncă fiind specific și reglementat distinct de Codul muncii. Citește articolul